علائم کمبود پتاسیم

به گزارش وبلاگ مجله پریها، پتاسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی است. پتاسیم نقش مهمی در چندین عمل حیاتی بدن ایفا می کند. به دلایل مختلف ممکن است کمبود پتاسیم در بدن وجود داشته باشد. در اینجا برخی از اطلاعات مفید

علائم کمبود پتاسیم

مترجم: مهناز مزارعی

پتاسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای سلامتی است. پتاسیم نقش مهمی در چندین عمل حیاتی بدن ایفا می کند. به دلایل مختلف ممکن است کمبود پتاسیم در بدن وجود داشته باشد. در اینجا بعضی از اطلاعات مفید در مورد علل و نشانه های کمبود پتاسیم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:چگونگی درمان کمبود پتاسیم

برای رشد سالم و عملکرد طبیعی بدن، ما نیاز به بعضی از مواد مغذی مورد نیاز رژیم غذایی مانند پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلرید و غیره برای عملکرد طبیعی بدن و فرآیندهای بدن ضروری است. پتاسیم یکی از مهمترین ماده معدنی است که نقش مهمی در حفظ سلامتی دارند. پتاسیم در سلول و همچنین در عملکرد سلول در بدن دخیل است. ترشح بیش از حد پتاسیم بدن از طریق حرکت روده، استفراغ و اسهال دلیل دیگری برای این کمبود است. بعضی از داروها مانند کورتیزون، دیورتیک ها و داروهای کنترل فشار خون بالا می توانند باعث کاهش سطح پتاسیم در بدن شوند. پتاسیم تعادل آب و همچنین تعادل اسیدی و بازی در سلول های خون و بافت را حفظ می کند، سیگنال های الکتریکی بین اعصاب و سلول ها را انتقال می دهد و در ساخت عضلات کمک می کند، علاوه بر نقش اصلی در هضم مناسب، انتقال امواج عصبی، تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلانی نقش مهمی دارد. پتاسیم برای عملکرد طبیعی کلیه ها و قلب مهم است و همچنین برای عملکرد عضلانی عضلات هر دو، عضلات غیر داوطلبانه و داوطلبانه مورد نیاز است. پتاسیم در ذخیره سازی کربوهیدرات ها که از طریق عضلات به عنوان سوخت برای فعالیت های روزمره مورد استفاده قرار می گیرد دخیل است.

علائم کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم می تواند در نتیجه اثرات جانبی داروها، به وجود بیایید و به عنوان هیپوکالمی شناخته شود. این می تواند به عنوان یک نتیجه از فرایند پیری یا در افراد مبتلا به یک بیماری مزمن اتفاق افتد. شایع ترین مسائل مرتبط با کاهش میزان پتاسیم عبارتند از:

آریتمی

نارسایی احتقانی قلب

فشار خون

افسردگی

کمبود پتاسیم باعث افزایش سطح اسید در بدن می شود که PH طبیعی بدن را کاهش می دهد. همچنین بر تشکیل بافت تاثیر می گذارد، بنابراین بافت آسیب پذیر بدن به مسائل مختلف دچار می شود. نشانه های کمبود پتاسیم در زمانی که سطح پتاسیم در بدن به شدت کاهش می یابد ظاهر می شود. بعضی از علائم شایع کمبود پتاسیم در زیر آورده شده است:

ضعف عضلانی

خستگی

اضطراب و سردرگمی غیر معمول

هضم نامناسب منجر به یبوست می شود

فشار خون

ضعف در بدن

تشنگی بیش از حد

پوست خشک

آکنه و سایر مسائل پوستی

تپش قلب

ضربان قلب نامنظم

رفتار روانشناسی غیرعادی

علل کمبود

در زیر، علل اصلی کمبود پتاسیم هستند:

تعرق افراطی

عادت های بد غذایی می تواند عامل اصلی این کمبود در بدن باشد. محرومیت طولانی مدت پتاسیم از رژیم غذایی فرد می تواند منجر به نقص های بلند مدت شود. ترشح بیش از حد پتاسیم بدن از طریق حرکت روده، استفراغ و اسهال دلیل دیگری برای این کمبود است. بعضی از داروها مانند کورتیزون، دیورتیک ها و داروهای کنترل فشار خون بالا می توانند باعث کاهش سطح پتاسیم در بدن شوند.

بیماری های کلیه

مانند سندرم لیده، سندرم کوشینگ، سندرم بارتتر

خواب نامناسب

پتاسیم را می توان در مقادیر زیادی از غذاهای مختلف مانند غذاهای تازه بدون فراوری، مرغ، گوشت گاو و ماهی (مانند ماهی آزاد، ماهی قزل آلا، کدو و ساردین)، سبزیجات (مانند بروکلی، لوبیا، نخود، سیب زمینی و برگ سبزیجات)، گوجه فرنگی، خربزه، موز، زردآلو و میوه های مرکبات، میوه خشک شده از قبیل زردآلو خشک، منابع متمرکز پتاسیم هستند. سطح پتاسیم در بدن را می توان با استفاده از یک آزمایش خون برای مشخص پتاسیم خون (سطح پتاسیم در خون) تشخیص داد. این می تواند با مکمل های پتاسیم که در بازار و یا در قالب مکمل های غذایی که در دسترس هستند درمان شود. شما همچنین می توانید میزان کافی پتاسیم را از مکمل های پتاسیم دریافت کنید که در قالب کلرید پتاسیم، سیترات پتاسیم، گلوکونات پتاسیم، بی کربنات پتاسیم و پتاسیم استات موجود است. سطح پتاسیم در بدن را می توان با استفاده از یک آزمایش خون برای مشخص پتاسیم خون (سطح پتاسیم در خون) تشخیص داد. این می تواند با مکمل های پتاسیم که در بازار و یا در قالب مکمل های غذایی که در دسترس هستند درمان شود.

منبع مقاله : برگرفته از: سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1848

به "علائم کمبود پتاسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کمبود پتاسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید