13 مورد از ویتامین های لازم در دوران شیردهی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ویتامین های لازم در دوران شیردهی شامل گروه ویتامین B، K، A، E، C و D می گردد. این ویتامین ها در مکمل های تغذیه ای و مواد غذایی طبیعی موجود هستند.

13 مورد از ویتامین های لازم در دوران شیردهی

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - تغذیه با شیر مادر راهی مناسب برای تغذیه کامل و همه جانبه نوزادان است. هم چنین تغذیه با شیر مادر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می گردد. با این حال بعضی پزشکان پیشنهاد می نمایند که مادران ویتامین های لازم در دوران شیردهی را با مصرف مکمل ها، دریافت نمایند.

ویتامین های لازم در دوران شیردهی

بعضی ویتامین ها برای بهبود سلامت مادر و رشد همه جانبه کودک در دوران شیردهی ضروری اند. ویتامین های لازم در دوران شیردهی و مزایای آن ها به توضیح زیر است.

1. ویتامین K

در نامگذاری این ویتامین، حرف K از اسم آلمانی گرفته شده که به معنای ویتامین انعقاد خون است. ویتامین کا (Vitamin K) به لخته شدن خون یاری می نماید و بهبود زخم را سرعت می بخشد. ویتامین K علاوه بر بهبود گردش خون در بدن، موجب افزایش سلامت استخوان ها و تراکم آن ها می گردد.

این ویتامین به طور طبیعی در اسفناج، کلم بروکلی، انگور، دانه سویا و گل کلم وجود دارد.

2. بیوتین

به عنوان ویتامین H نیز شناخته می گردد. بیوتین یکی از مواد مغذی اصلی در یاری به رشد طبیعی بدن است. بیوتین عملکرد متابولیسم چربی ها، اسید های آمینه و سایر کربوهیدرات های موجود در بدن را بهبود می بخشد. این ماده مغذی سلامت پوست ناخن و مو ها را تضمین می نماید. بیوتین در تخم مرغ، پنیر، مغزها، ماهی و تمشک یافت می گردد.

3. ویتامین E

ویتامین E به رشد عضلات و هماهنگی حرکات بدن یاری می نماید. از سوی دیگر، موجب بهبود ایمنی بدن و افزایش فراوری گلبول های قرمز می گردد. بدین ترتیب بدن را از عفونت های خارجی محافظت می نماید. ویتامین E در روغن آفتابگردان، فندق، بادام زمینی و آووکادو وجود دارد.

4. ویتامین D

ویتامین دیگر یکی از مهمترین ویتامین های لازم در دوران شیردهی است. ویتامین D3 در بدن توسط پوست در حضور پرتو های خورشید فراوری می گردد. ویتامین D2 که از مخمر سنتز شده است، در قطره های تقویتی بچه ها وجود دارد. این دو در کبد باهم ترکیب شده و به فراوری ویتامین D نهایی می انجامند.

ویتامین D تاثیر مستقیمی بر تقویت و رشد استخوان ها دارد. این ویتامین با جذب مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم، کانی سازی در استخوان ها را تقویت می نماید. تأثیر ثانویه ویتامین D بر ایمنی است. این ویتامین نه تنها به مبارزه با عفونت های خارجی یاری می نماید، بلکه مانع از خودایمنی شدن بیماری های خاص می گردد.

اگرچه بدن انسان می تواند ویتامین D فراوری کند و در شیر مادر نیز وجود دارد، اما این مقدار برای احتیاج بدن کافی نیست؛ بنابراین بایستی با مصرف مکمل های ویتامین D و حتی مواد غذایی غنی شده با ویتامین D، مانند شیر یا غلات، این احتیاج را رفع کرد. منابع ویتامین D در تخم مرغ، نان و ماهی های چرب یافت می گردد.

5. ویتامین C

بسیاری از مردم توصیه می نمایند برای بهبود زخم ها، مواد غذایی غنی از ویتامین C (ویتامین ث) یا مکمل های آن را مصرف کنید. زیرا ویتامین C به ترمیم سلول های بدن یاری می نماید و باعث بهبودی سریع زخمی می گردد. ویتامین C با افزایش فراوری لکوسیت ها (گلبول های سفید خون) ایمنی بدن را بالا می برد. لکوسیت ها بدن را از مهارجمان های خارجی محافظت می نمایند، به خصوص آن هایی که به زخم ها حمله می نمایند. یکی دیگر از مزایای ویتامین C بهبود رشد پوست و مو است، که به دلیل تشکیل پروتئین کلاژن در بدن است.

ویتامین C در سیب زمینی، گوجه فرنگی، پرتقال و کیوی یافت می گردد.

6. اسید فولیک

اسید فولیک که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می گردد یکی دیگر از مهمترین ویتامین های لازم در دوران شیردهی است. این ویتامین به فراوری گلبول های قرمز و جذب آهن در بدن یاری می نماید. اسید فولیک نقش مهمی در رشد مغز کودک دارد و موجب بهبود عملکرد آن می گردد. هم چنین اسید فولیک نقش کلیدی در سنتز DNA و RNA در بدن دارد، که سرعت رشد بدن را افزایش می دهد.

اسید فولیک به طور طبیعی در تره فرنگی، چغندر، یرنج، شیر، گندم و سبزیجات با برگ سیز تیره وجود دارد.

7. ویتامین B6

خواب نقش مهمی در رشد کودک دارد؛ زیرا بسیاری از فرایند های بدنسازی و ترمیم سلول ها در خواب عمیق انجام می گردد. ویتامین B6 با تسهیل فراوری هورمون ملاتونین به تنظیم چرخه های خواب یاری می نماید. ویتامین B6، نقش کلیدی در توسعه سیستم عصبی دارد، زیرا حاوی پیریدوکسین است که باعث افزایش رشد مغز و نخاع می گردد. به منظور اطمینان از رشد طبیعی کودک، این ویتامین باید در رژیم غذایی قرار گیرد. این ویتامین به فراوری نوروترانسمیتر ها در بدن یاری می نماید و ارتباطات نورونی را تسهیل می نماید.

ویتامین B6 در سرلاک های غنی شده، موز، خرما، هویج و ماهی یافت می گردد.

بیشتر بخوانید: اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

8. ویتامین B5

برای بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند، مکمل های ویتامین B5 تجویز می گردد، زیرا موجب سرعت بخشیدن به فرایند بهبود زخم ها می گردد. ویتامین B5 دارای پانتووتنیک اسید است که نه تنها سلامت اندام های داخلی بدن را تضمین می نماید، بلکه باعث افزایش قدرت سلول های قرمز خون می گردد. ویتامین B5 به سیستم گوارش یاری می نماید تا ویتامین های دیگر را با موفقیت جذب کند.

این ویتامین به طور طبیعی در گل کلم، تخمه آفتابگردان، سیب زمینی شیرین و پنیر موجود است.

9. ویتامین B3

هنگامی که بدن دستخوش هر گونه بیماری، عفونت و یا التهابات می گردد، احتیاج به ویتامین B3 دارد. حضور نیاسین به بهبود کارکرد غدد فوق کلیه یاری می نماید که سطح هورمون های مرتبط با استرس را درون بدن تنظیم می نماید. ویتامین B3 موجب حفظ سلامت سیستم عصبی و پایداری سلامت روانی می گردد.

ویتامین B3 در مرغ، کنجد، بادام زمینی، تخم مرغ و شیر یافت می گردد.

10. ویتامین B2

یکی دیگر از ویتامین های لازم در دوران شیردهی، ویتامین ب 2 است. پزشکان مکمل های ویتامین B2 را در صورت مشاهده اولین نشانه های کم خونی تجویز می نمایند. ریبوفلاوین، نام دیگر این ویتامین است که جذب آهن در بدن را افزایش می دهد و موجب افزایش رشد سلول های قرمز خون می گردد. در نتیجه موجب کاهش علائم کم خونی می گردد، زیرا سطح هموگلوبین را به حالت طبیعی بازمی گرداند.

وجود آهن همراه با هموگلوبین در خون موجب حفاظت از ساختار سلولی می گردد. ویتامین B2 در برنج قهوه ای، اسفناج، قارچ، بادام و کلم بروکلی وجود دارد.

11. ویتامین B12

کوبالامین و ویتامین B12 به رشد بدن کودک یاری می نمایند. این ویتامین موجب تسهیل فراوری پروتئین های DNA و RNA می گردد، هم چنین به رشد سلول های عصبی جدید یاری می نماید که کوجب افزایش رشد شناختی کودک شده و او را هوشمند می نماید.

ویتامین B12 در گوشت، ماهی و تخم مرغ موجود است.

12. ویتامین B1

تمام خانواده ویتامین B مسئول ایجاد نورون های ضروری برای رشد مغز، افزایش حافظه و رشد شناختی هستند. ویتامین B1 یا تیامین موجب فراوری ATP یا آدنوزین تی فسفات می گردد که منبع انرژی برای سلول های بدن است. بدین ترتیب باعث تحریک فرآیند های متابولیک شده و بدن را در حالت مطلوب نگاه می دارد.

ویتامین B1 در برنج قهوه ای سویا، لوبیا سبز و تخم مرغ یافت می گردد.

13. ویتامین A

ویتامین A موجب بهبود بینایی، به خصوص درک رنگ و قابلیت دید در شب می گردد. علاوه بر این، این ویتامین به ساختن بلوک های اصلی سیستم ایمنی یاری می نماید و به طور مستقیم بر بافت پوست و مو تاثیر می گذارد.

ویتامین A به طور طبیعی در ماهی، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، انبه وجود دارد.

سخن آخر اینکه

بهتر است مادران شیرده برای دریافت نحوه ویتامین های لازم در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت نمایند تا مکمل تغذیه ای مناسب را برایشان تجویز نمایند.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان الزامی است؟

اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را به وسیله بخش ارسال نظر با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

برگرفته از: first cry

منبع: setare.com
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1488

به "13 مورد از ویتامین های لازم در دوران شیردهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 مورد از ویتامین های لازم در دوران شیردهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید