برای کاهش استرس چی بخوریم، خوراکی های خوشمزه ضد استرس

به گزارش وبلاگ مجله پریها، هیچ کس از استرس های روزانه در امان نیست، اما یک رژیم غذایی متنوع و متعادل در کاهش سطوح استرس بسیار موثر است. حتما شنیده اید که سروتونین یکی از هورمون های مهم بدن با خلق وخو و شادی ارتباط دارد. اما شاید تعجب کنید اگر بشنوید 95 درصد این هورمون مهم در دل و روده شماست نه در مغزتان!

برای کاهش استرس چی بخوریم، خوراکی های خوشمزه ضد استرس

به گزارش فرادید، عادت کردن به سطوح پایین انرژی بر عملکرد مغز و بدن اثر منفی می گذارد. اگرچه تحقیقات در این زمینه 100 درصد قطعی نیست، رژیم های غذایی غنی از شکر تصفیه شده، عملکرد مغزی را ضعیف نموده و حتی ممکن است منجر به افزایش افسردگی شوند.

هیچ غذای جادویی وجود ندارد که بتواند استرس را از بین ببرد، اما بدن انسان مشتاق تنوع است، به این معنا که مردم باید کوشش نمایند ترکیب سالمی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های چرب، پروتئین و کروبوهیدرات مصرف نمایند تا سطح هورمون های متعادل نماینده ای مانند سروتونین را تقویت نمایند. در ادامه این مطلب، غذا هایی را معرفی می کنیم که این کار را انجام می دهند.

شکلات سیاه

مصرف شکلات سیاه موجب کاهش هورمون استرس (کورتیزول) می گردد. همزمان، ترکیباتی به نام فلاوانول ممکن است به سست کردن رگ های خونی، بهبود جریان خون و کاهش فشار خون یاری نمایند که همگی این تغییرات برای قلب مفید هستند.

بدون تردید این آسان ترین خوراکی لیست ما است، اما ایرادات خودش را دارد. بهتر است شکلات سفید مصرف نکنید، چون این شکلات ماده موثر کمتری دارد. شکلات سفید معمولاً حاوی ترکیبات ناسالمی از قبیل کره و روغن های نباتی است. برای تنوع بخشیدن به مصرف شکلات می توانید میوه ها را داخل شکلات نموده و نوش جان کنید!

میوه ها و سبزیجات

موز سروتونین را تقویت می نماید. بلوبری (زغال اخته) سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است که سطوح کورتیزول را پایین می آورند. اسفناج، برگ چغندر، تخم کدو، ادامامه، آووکادو و سیب زمینی همگی منابع خوب منیزیم هستند که کورتیزول را پایین آورده و الگو های خواب خوب را تقویت می نمایند که ضامن سلامت ذهنی است.

غذا های غنی از پتاسیم از قبیل پرتقال، طالبی، بروکلی، سیب زمینی شیرین، نخود و خیار سطوح فشار خون ما را ثابت می نمایند و بسیاری از سبزیجات مانند کرفس و هویج شما را بدون پر کردن شکم تان با غذا های بی خاصیت و ناسالم، سیر می نمایند.

نوشیدنی ضد استرس | برای کاهش استرس چی بخوریم؛ خوراکی های خوشمزه ضد استرس

غلات کامل

کربوهیدرات ها مترادف غذا هایی مانند پاستا، نان و بسیاری از تنقلات هستند. متاسفانه، ما با بکاربردن غلات تصفیه شده ای مانند آرد سفید به جای غلات کامل، از سلامت چنین غذا هایی کم می کنیم. غلات کامل به تثبیت قند خون یاری می نمایند در نتیجه ما کمتر احساس گرسنگی می کنیم.

انتخاب نان، کراکر یا پاستایی که با غلات کامل درست شده باشد راه ساده ای برای آغاز است. یک فنجان بلغور جو دوسر می تواند سطوح سروتونین را تقویت کند. شما می توانید این غذا با میوه های تازه یا خشک و خرده های شکلات سیاه هم مصرف کنید.

ماهی

حتماً عبارت چربی های سالم را شنیده اید! ماهی چرب حاوی این قبیل چربی هاست. نه تنها ماهی هایی از قبیل سالمون برای سلامت کلی مغز عالی هستند بلکه اسید های چرب امگا 3 و ویتامین دی هم در کاهش اضطراب موثر هستند.

خوردن آنچوی یا ساردین به تنهایی یا افزودن آن ها به پیتزا ها یا سالاد ها را هم امتحان کنید، حتی می توانید ماهی خال مخالی تازه یا دودی را به پاستا یا ریزوتو اضافه کنید. این ماهی کوچک و پرچرب سرشار از اسید های چرب امگا 3 است.

نوشیدنی ضد استرس | برای کاهش استرس چی بخوریم؛ خوراکی های خوشمزه ضد استرس

لبنیات

اگر با خوابیدن مشکل دارید منابع لبنی از جمله شیر، ماست و پنیر را امتحان کنید. نوشیدن شیر قبل از خواب به کاهش استرس و خواب راحت یاری می نماید. ماست نیز منبع قوی پروبیوتیک هاست: میکرب های دل و روده طبیعی و سودمند که مولفه مهم سلامت کلی بدن هستند.

می توانید ماست را همراه میوه های تازه، آجیل و کمی عسل میل کنید یا تمام این مواد را در مخلوط کن بریزید و اسموتی تهیه کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 29 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2252

به "برای کاهش استرس چی بخوریم، خوراکی های خوشمزه ضد استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کاهش استرس چی بخوریم، خوراکی های خوشمزه ضد استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید