ژلی برای ترمیم دندان های پوسیده

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ژل ترمیم دندان ساخته شد. این خبر برای آنهایی که از درمان های دندان پزشکی و مته های کذایی و آمالگام و آمپول های بی حسی هراس دارند ، خبر خوشایندی است. ژلی که گفته می گردد در ترمیم دندان های پوسیده موثر است، به زودی جای مواد پرکننده دندان را خواهد گرفت و برگی از تاریخ علم دندان پزشکی را ورق خواهد زد.

ژلی برای ترمیم دندان های پوسیده

ژلی برای ترمیم دندان های پوسیده

ژل ترمیم دندان ساخته شد. این خبر برای آنهایی که از درمان های دندان پزشکی و مته های کذایی و آمالگام و آمپول های بی حسی هراس دارند ، خبر خوشایندی است. ژلی که گفته می گردد در ترمیم دندان های پوسیده موثر است، به زودی جای مواد پرنماینده دندان را خواهد گرفت و برگی از تاریخ علم دندان پزشکی را ورق خواهد زد.

به تازگی، دانشمندان فرانسوی اعلام نموده اند که ژل ترمیم دندان را که به سلول های دندانی یاری می نماید تا با سرعت بیشتری تکثیر شوند، روانه بازار خواهند کرد. به گفته این دانشمندان، آزمایش ژل در آزمایشگاه ها نشان داده است که این ماده می تواند در عرض یک ماه دندان پوسیده را به حالت اولیه خود بازگرداند.گروهی از دانشمندان در موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی در پاریس برای کشف تاثیر هورمون محرک ملانوسیت روی رشد دوباره دندان ها به مطالعه پرداختند. این تیم فرانسوی با ترکیب این هورمون با ماده ای شیمیایی به نام اسید پلی-ال-گلوتمیک ژلی به دست آوردند و آن را روی سلول های برگرفته از دندان انسان قرار دادند. در آزمایشی جداگانه دانشمندان این ژل را روی دندان حفره دار یک موش قرار دادند و مشاهده کردند در کمتر از یک ماه حفره ناپدید شد. این ژل همچنان در دست آزمایش است اما دانشمندان امیدوارند طی 3 تا 5 سال آینده بتوان این ژل را برای استفاده عموم به فراوری رساند. یافته های این دانشمندان در نشریه ACS Nano آمریکا منتشر شده است.

دندان پزشکی بدون درد

چندی پیش از این هم روش دیگری برای درمان پوسیدگی دندان با ژل به وسیله دانشمندان انگلیسی ابداع شده بود. این روش جزیی از روش دندان پزشکی بدون درد محسوب می شد. این دانشمندان از این تکنیک ویژه برای درمان بیماران شان در لندن استفاده کردند. بازسازی ساختمان ازدست رفته دندان با این روش امکان پذیر است؛ چون ساختمان عاج دندان دارای خلل و نفوذپذیر است و از سوی دیگر، درون بزاق کلسیم وجود دارد که یکی از عوامل اصلی سازنده مولکول های دندان است. البته کلسیمی در بزاق موجود است که جرم هایی را که روی دندان ها شکل می گیرند، می سازد ولی در این روش دندان پزشکان بازسازی ساختمان دندان را با این کلسیم راهنمایی می نمایند. این تکنیک نو، پیشرفتی در علم دندان پزشکی به تعداد می آید چون دریل کردن و پرکردن (ترمیم) ساختمان دندان همزمان و بدون درد برای بیمار انجام می گردد.

اوزون نخستین ماده ای بود که در دندان پزشکی برای کشتن میکروب های پوسیدگی زا مورد استفاده نهاده شد ولی این گاز اندکی سمی است. در این روش تقریبا در عرض 90 ثانیه ماده ضدمیکروبی روی پوسیدگی دندان گذاشته شده و در آن نفوذ می نماید. سپس لیزر برای فعال کردن این ماده ضدمیکروبی استفاده می گردد. پس دیگر برای برداشتن پوسیدگی از صدای دریل خبری نیست. بعد از آن، دندان پزشک دندان را با یک ماده نفوذناپذیر می پوشاند که دندان را در برابر سرما و گرما محافظت می نماید. این ماده اجازه می دهد کلسیم از بزاق دوباره روی سطح دندان رسوب کند و دندان را دوباره معدنی کند و فلوراید بزاق هم در ساختمان دندان نشسته و ساختمان نوسازی شده را استحکام می بخشد. در این روش، حفره پوسیده شده دندان در عرض 3 ماه کاملا بازسازی خواهد شد و دندان به شکل طبیعی و اولیه اش در می آید بدون اینکه در آن ماده ترمیمی استفاده شده باشد. این روش هنوز در دندان پزشکی برای بیماران گران تمام می گردد ولی خوبی این روش این است که در آن بدون تزریق، بدون دریل و بدون پر کردن (استفاده از مواد ترمیمی) دندان تان ترمیم می گردد.

هوا دندان را می برد

البته محققان به فکر دریل دردناک هم بوده اند. فکرش را بکنید، دندان تان را با هوا تراش دهند نه با دریل های وحشتناک و پر سروصدا.

تراش دندان با هوای فشرده، تکنیکی دیگر در دندان پزشکی بدون درد است که به دنبال آن از دندان پزشکی میکروسکوپی و لیزر استفاده می گردد. این تکنیک ها را شاید در ایران در مطب های محدودی پیدا کنید و بیشتر مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقات دندان پزشکی در ایران از آن استفاده می نمایند ولی استفاده از این روش ها در مطب ها و کلینیک های کشورهای پیشرفته رایج تر است. خرید تجهیزات این روش برای مطب ها گران تمام می گردد و مسلما هزینه خرید و نگهداری آن بر هزینه ای که بیمار باید بپردازد افزوده می گردد و این یکی از دلایل مرسوم نبودن این تکنیک در مطب های ایران است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1807

به "ژلی برای ترمیم دندان های پوسیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژلی برای ترمیم دندان های پوسیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید