ویترین کتاب؛ معضل مشترک کتابفروشان ایرانی و ایتالیایی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ایتالیا تعداد کم کتابفروشی ها در مقایسه با ناشران را مسئله ای جدی دررساندن کتاب به مشتریان این کشور می داند؛ معضلی که بازار ایران هم درگیر آن است.

ویترین کتاب؛ معضل مشترک کتابفروشان ایرانی و ایتالیایی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ونیز همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سال جاری میزبان یکی از کشورهای مطرح در صنعت نشر بود؛ ایتالیا. در جریان برگزاری این رویداد در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، در محل غرفه کشور مهمان ویژه، فرصت کوتاهی دست داد تا با آلفیری لورنزون رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ایتالیا درباره شرایط بازار کتاب در این کشور و مسائل مبتلابه آن به مصاحبه بنشینیم که حاصل آن از نظر مخاطبان می گذرد:

به عنوان سوال نخست مایلم کمی درباره اتحادیه ناشران و کتابفروشان ایتالیا، تعداد اعضای آن و حمایت هایی که این اتحادیه از آن ها انجام می دهد، شرح دهید.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان ایتالیا در سراسر این کشور 360 عضو دارد که 90 درصد کل ناشران این کشور را تشکیل می دهد. یکی از وظایف این اتحادیه، نمایندگی ناشران عضو در فرآیند حضور در نمایشگاه های کتاب در کشورهای مختلف دنیا است. ما در نمایشگاه های تخصصی کتاب از قبیل نمایشگاه کتاب فرانکفورت، نمایشگاه کتاب پکن، نمایشگاه کتاب لندن و همچنین نمایشگاه هایی که ایتالیا در آن به عنوان مهمان افتخاری حاضر می شود، نقش نماینده را برای اعضای اتحادیه ایفا می کنیم.

ما با همکاری که با بخش تقویت روابط بازرگانی ایتالیا با ایران داشته ایم، در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نموده ایم و آثار ناشران عضو اتحادیه را در این نمایشگاه به معرض دید عموم کتاب دوستان ایرانی گذاشته ایم.

اگر ممکن است درباره فرآیند فراوری و عرضه کتاب در ایتالیا شرح دهید. آیا همه ناشران عضو اتحادیه شما به صورت مستقل مبادرت به انتشار کتاب می نمایند یا این آثار توسط بنگاه های حوزه نشر به صورت مشترک منتشر می شود؟

تمام نهادهای نشر در ایتالیا خصوصی هستند و هیچ کمکی از جانب دولت دریافت نمی نمایند.

این 350 ناشر سالیانه چه تعداد کتاب در ایتالیا منتشر می نمایند؟

پیش از پاسخ به این سوال باید بگویم که تمام ناشران در ایتالیا زیر نظر اتحادیه فعالیت نمی نمایند؛ ولی در سه سال اخیر به طور متوسط سالیانه 55 هزار عنوان کتاب در ایتالیا منتشر شده است.

شنیده ام که قراردادهای بین ناشران و مولفان کتاب ها در ایتالیا بر اساس ضوابطی بسیار دقیق تدوین شده است؛ طوری که هم حقوق مولفان مورد توجه قرار می گیرد و هم حقوق ناشران. کمی در این باره شرح می دهید؟

ایتالیا عضو معاهده دنیای حق امتیاز است؛ به علاوه ما، قانونی هم مختص حقوق نویسندگان داریم و نویسنده حق دریافت و بهره مندی از حقوق معنوی مربوط به تالیف اثرش را دارد. البته نرخ قراردادهای تالیف کتاب با توجه به ارتباطات شخصی مولفان با ناشران، متغیر و لاجرم متفاوت است. این قانون عیناً برای فروش کتاب در خارج از ایتالیا هم صدق می نماید.

این قبیل قوانین موجب می گردد که بازار نشر در کشور ما شکوفا گردد چرا که به همه طرف ها حق بهره مندی از فروش اثر را می دهد. اگر شما نویسنده ای پیروز باشید چه در زمینه تالیف کتاب های درسی و چه آثار غیردرسی، می توانید از لحاظ مالی از شرایط مطلوبی برخوردار باشید و به آینده کاری خود امیدوار.

اگر ممکن است در خصوص ویترین هایی که برای عرضه کتاب های ناشران ایتالیایی وجود دارد، شرح دهید؛ به عنوان مثال ما در ایران با این مشکل روبرو هستیم که تعداد فراورینمایندگان کتاب یا همان ناشران بسیار بیشتر از تعداد عرضه نمایندگان کتاب ها یا همان کتابفروشی هاست.

از قضا ما هم در ایتالیا دقیقاً با همین مشکل رو به رو هستیم و در نتیجه معمولاً پیشنهادی برای عرضه فروش کتاب ها داده می گردد و در اینجا این دیگر کتابفروش است که تصمیم می گیرد ویترین مورد نظر خودش را انتخاب کند.

در قیاس با سایر کشورهای اروپایی، ایتالیا در زمینه میزان فروش کتاب از چه صندلیی برخوردار است؟

ایتالیا در دنیا، صندلی ششم را در اختیار دارد؛ بعد از آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و اسپانیا، ما به اتفاق ژاپن در صندلی بعدی قرار داریم. البته در خصوص بازار فروش کتاب در چین هم چون آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، نمی توان قضاوتی انجام داد. البته بازار فروش کتاب در ایتالیا پررونق تر و دارای آماری بالاتر از بازار فروش کتاب در اسپانیا است اما از آنجا که اسپانیا بازار کتاب در کشورهای آمریکای لاتین را هم پوشش می دهد، صندلیی بالاتر از ایتالیا را به خود اختصاص داده است.

منبع:مهر

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 761

به "ویترین کتاب؛ معضل مشترک کتابفروشان ایرانی و ایتالیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویترین کتاب؛ معضل مشترک کتابفروشان ایرانی و ایتالیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید