احتیاج فرانسه به روسیه برای مطرح شدن در عرصه سیاست بین الملل

به گزارش وبلاگ مجله پریها، رئیس جمهوری فرانسه سیاست خود در راستای از سرگیری مجدد روابط با روسیه را ادامه داده و معتقد است دور کردن مسکو از اروپا اشتباهی راهبردی بود و ساختار امنیتی اروپا به همراه روسیه قدرتمندتر خواهد بود.

احتیاج فرانسه به روسیه برای مطرح شدن در عرصه سیاست بین الملل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا در تحلیلی نوشته است: روز دوشنبه در مسکو نشست شورای همکاری های روسیه-فرانسه در مسائل امنیتی که در ترکیب 2+2 (با شرکت وزرای دفاع و وزرای امور خارجه دو کشور) برگزار می شود. چنین نشستی برای نخستین بار از سال 2012 به این طرف است اجرا شده و در واقع ازجمله اقدامات در چارچوب خط مشی اعلام شده از سوی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره از سرگیری مجدد روابط با روسیه صورت می گیرد.

در اواخر ماه آگوست ماکرون سه بار این مسئله را شرح داد که چرا نزدیکی روسیه به اروپا در خط مشی سیاست خارجی فرانسه ضروری شناخته شده است. ابتدا در دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در بندر برگانسون در جنوب فرانسه، سپس دو روز بعد در کنفرانس مطبوعاتی برای خبرنگاران و بالاخره در مراسم به حضور پذیرفتن سفرای خارجی در کاخ الیزه این مسئله را تکرار کرد.

امکان بازگشت روسیه به ترکیب گروه هشت نیز در جریان مذاکرات ماکرون با دونالد ترامپ و همچنین در نشست سران گروه هفت در بندر بیاریتس که ریاست آن برعهده رئیس جمهوری فرانسه بود، مورد آنالیز نهاده شد.

امانوئل ماکرون میخواهد در اروپا دور جدیدی از روابط با مسکو و استفاده راهبردی از نزدیکی با روسیه را شروع کند و بر این عقیده است که روابط متحدانه با روسیه، این امکان را به اروپا می دهد تا در عرصه سیاست بین المللی به طور کامل مشارکت داشته باشد، برای اینکه در رویارویی موجود بین آمریکا و روسیه، اروپا همیشه خط مقدم بشمار رفته و بیشترین آسیب را می بیند. به همین دلیل فرانسه در ماه ژوئن یاری کرد تا روسیه به مجمع پارلمانی شورای اروپا باز شود.

رئیس جمهوری فرانسه معتقد است که دور کردن روسیه از اروپا و مجبور شدن مسکو به ایجاد اتحادهایی در سایر مناطق دنیا، یک اشتباه راهبردی است. به همین دلیل وی معتقد است که غرب باید کوشش کند تا روسیه را به سمت خود جلب کند. علاوه بر این بدون مشارکت روسیه، تامین ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه غیرممکن است و دقیقا در سایه اقدامات روسیه طی چند سال گذشته، سیل مهاجرت از این منطقه به قاره اروپا کاهش پیدا نموده است.

کارشناسان فرانسوی بر این عقیده هستند که نزدیکی به روسیه حداقل برای پاریس و شخص ماکرون لازم است و وی قصد ندارد این کشور را نادیده بگیرد. ضمن اینکه چنین چرخشی به سمت مسکو، مسئله جدیدی نیست.

نخستین سفر پوتین به فرانسه دو هفته پس از شروع دوره ریاست جمهوری ماکرون در ماه می سال 2017 صورت گرفت. یعنی در واقع ماکرون از همان ابتدای راه یافتن به کاخ الیزه، قصد داشت تا به درک متقابلی با روسیه و رهبری آن دست یابد. رئیس جمهوری فرانسه سپس در ماه می سال 2018 در سن پترزبورگ کوشش کرد تا این مسئله را تحقق دهد، هرچند پوتین به این کوشش پاسخ مثبتی نداد.

موقعیت مناسب و نیروی محرکه تازه ای برای توسعه روابط روسیه و فرانسه بوجود آمده است

با این وجود اکنون کوشش ماکرون برای نزدیکی به روسیه، برخورد جدیدی نامیده می شود. البته در وزارت امور خارجه فرانسه با چنین رویکردی در زمینه ایجاد ساختار امنیتی جدید در اروپا با مشارکت روسیه چندان اطمینان ندارند و در این رابطه ماکرون نتوانسته دیپلمات های فرانسوی را متقاعد سازد.

پس از ملاقات پوتین و ماکرون در بندر برگانسون، نیروی محرکه تازه ای در روابط روسیه و فرانسه بوجود آمد. اکنون انتظار می رود که ولادیمیر پوتین در ماه نوامبر بار دیگر به پاریس برود و ماکرون نیز در ماه می سال 2020 به مسکو سفر خواهد نمود تا در جشن بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ دنیای دوم شرکت کند. علاوه بر آن، پوتین و مکرون به همراه ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ممکن است در پاریس در چارچوب گروه چهارجانبه نرماندی روند حل و فصل مناقشه نظامی در شرق اوکراین را از سر بگیرند.

بدین ترتیب ماکرون اکنون ادعای آن را دارد که اصلی ترین مذاکره کننده اروپایی با روسیه است و به خوبی می داند. این در شرایطی است که دونالد ترامپ درگیر مبارزات انتخاباتی آینده در ایالات متحده است و هنوز پیروز نشده به ماجرای دخالت مسکو در انتخابات آمریکا سرانجام دهد. بوریس جانسون به طور کامل درگیر مسئله برگزیت بوده و سایه قضیه مسمومیت اسکریپال بر روابط لندن و مسکو نیز هنوز از بین نرفته است. و ادامه مسئولیت صدراعظمی خانم مرکل نیز تعیین نیست. در چنین شرایطی پاریس در موقعیت پیروزی نهاده شده و می تواند از این وضعیت به نفع خود و برای نزدیک شدن به مسکو به خوبی استفاده کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 401

به "احتیاج فرانسه به روسیه برای مطرح شدن در عرصه سیاست بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج فرانسه به روسیه برای مطرح شدن در عرصه سیاست بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید