مانع تراشی دولت ترامپ در شکایت خانواده های قربانیان 11 سپتامبر از عربستان

به گزارش وبلاگ مجله پریها، دولت آمریکا به بهانه محرمانه بودن برخی اسناد از ارائه آنها به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر 2001 خودداری و آنها را از دستیابی به ادله مورد نیاز جهت شکایت از عربستان سعودی محروم کرده است.

مانع تراشی دولت ترامپ در شکایت خانواده های قربانیان 11 سپتامبر از عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با خودداری از ارائه اسناد مربوط به حملات 11 سپتامبر 2001 به خانواده های قربانیان این حادثه آنها را از ادله مورد نیاز برای شکایت از عربستان سعودی محروم کرده است.

روزنامه ایندیپندنت گزارش داده ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا و ریچارد گرنل، مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا در اسناد دادگاهی که این هفته به دادگاه فدرال نیویورک ارائه شده ادعا کرده اند که این اسناد جزو اسناد محرمانه هستند و جلوگیری از ارائه آنها برای حراست از منافع امنیت ملی لازم است.

کنندگان دولت آمریکا در این سناد خاطرنشان کرده اند ارائه اطلاعاتی درباره ارتباط عربستان سعودی با این حملات می تواند لطمه جدی به امنیت ملی آمریکا وارد کند.

گرنل که دونالد ترامپ درماه فوریه او را به سمت مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا منصوب کرد نوشته که این اسناد حاوی اطلاعات به شدت محرمانه و طبقه بندی شده هستند که باید از آنها محافظت کرد.

ویلیام بار هم به این دادگاه گفته حتی صحبت های عمومی درباره این اسناد و ارائه توجیه درباره محرمانه آنها هم مخاطره آمیز است و ممکن است به آشکار شدن اطلاعاتی منجر شود که باید مخفیانه نگاه داشته شوند.

روزنامه نیویورک تایمز چند ماه پیش در گزارشی مفصل به تلاش های آمریکا برای پنهان کردن نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر 2001 پرداخته بود.

در حادثه 11 سپتامبر سال 2001، چهار هواپیمای مسافربری به قصد حمله به مراکزی مهم در آمریکا ربوده شدند. دو هواپیما به فاصله کمتر از 20 دقیقه برج های شمالی و جنوبی ساختمان تجارت جهانی را هدف قرار داد، یک هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد کرد و چهارمین هواپیما در حادثه ای که هنوز هم همه جوانب آن روشن است در منطقه ای در شانسکویل سقوط کرد. در حملات این روز 2977 نفر جان باخته و بیش از 25000 نفر زخمی شدند.

روایت رسمی دولت آمریکا درباره مسائل مختلف پیرامون این حادثه به شدت به چالش کشیده شده و دانشمندان رشته های مختلف علوم در آن تشکیک کرده اند.

منتقدان گفته اند آنچه دولت آمریکا در قالب کمسیون بررسی وقایع 11 سپتامبر و گزارش های سایر نهادهای رسمی آمریکا درباره علل وقوع این حادثه و ابعاد مختلف آن ارائه کرده اند تفاوت های آشکاری با مستنداتی دارد که محققان با روشهایی کاملاً علمی و به دور از جانبداری های سیاسی به دست آوردند.

یکی از زوایای پنهان این حادثه، نقش احتمالی عربستان سعودی در ماجرای 11 سپتامبر است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش بهمن ماه خود نوشته بود نوشته صبح 11 سپتامبر سال 2018، در هجدهمین سالروز حادثه سال 2001، نزدیک به 24 نفر از خانواده های قربانیان این حادثه برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روانه کاخ سفید شدند.

نیویورک تایمز نوشته خانواده های قربانیان، به این دیدار به عنوان فرصتی برای طرح خواسته ای می نگریستند که بارها ناکام مانده بود. آنها نمی خواستند این فرصت را از دست بدهند.

این روزنامه نوشت: خانواده ها یکی پس از دیگری از ترامپ خواستند اسناد مربوط به تحقیقات اف بی آی درباره توطئه 11 سپتامبر را علناً منتشر کند، اسنادی که وزارت دادگستری از مدت ها پیش به دنبال مخفی نگاه داشتن آنها بوده است.

طبق نوشته نیویورک تایمز، دیدارکنندگان با ترامپ، در آن جلسه به او گفته اند که می خواهند حقیقت را بدانند و این پرونده را بعد از این همه سال مختومه کنند.

برخی از خویشاوندان افراد جان باخته در حادثه 11 سپتامبر همچنین به ترامپ یادآوری کرده اند که جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، روسای جمهور سابق آمریکا اجازه دیدن این اسناد را به آنها نداده اند؛ برخی مقام های اف بی آی هم همین رویه را دنبال می کنند.

نیویورک تایمز می نویسد خانواده های قربانیان اشاره ای به اینکه امیدوارند بتوانند از این اسناد در شکایت نامه ای که عربستان سعودی را به همدستی در حملات 11 سپتامبر متهم می کند استفاده کنند.

نیویورک تایمز نوشته ترامپ به این افراد قول کمک داد و با گفتن اینکه کارتان انجام می شود آنها را خاطرجمع کرد.

اندکی بعد به این خانواده ها اطلاع داده شد ترامپ به ویلیام بار، وزیر دادگستری دستور داده نام یکی از دیپلمات های عربستان سعودی را که در یکی از گزارش های اف بی آی از او به عنوان یکی از افراد مرتبط با توطئه 11 سپتامبر نام برده شده افشا کند.

وکلای وزارت دادگستری آمریکا نام این مقام عربستان سعودی را در یک قالب یک سند حفاظت شده دادگاهی تحویل دادند. نیویورک تایمز نوشته این سند به گونه ای بود که تنها وکلا می توانستند آن را برای شاکیان پرونده قرائت کنند.

اما ویلیام بار امیدهای خانواده های جان باختگان 11 سپتامبر را بر باد داد. وزیر دادگستری آمریکا روز 12 سپتامبر در بیانیه ای خطاب به دادگاه تأکید کرد که لازم است اسناد دیگری که احتمالاً با این پرونده در ارتباط هستند به عنوان اسرار دولتی حفاظت شده و محرمانه نگاه داشته شوند. او در آن بیانیه نوشته افشای این اسناد ممکن است باعث وارد آمدن صدمات مهم به امنیت ملی شود.

این مسئله، خانواده ها را مبهوت کرد. آنها می دانستند که موفقیت شکایت آنها به دسترسی به تحقیقات اف بی آی درباره نقش احتمالی عربستان سعودی در طراحی حملات 11 سپتامبر ارتباط دارد.

در یک دادگاه فدرال در منهتن، نزدیک به جایی که برج های دوقلوی تجارت جهانی زمانی قد بر افراشته بودند جدال بر سر یافتن شواهد در ارتباط با پرونده شاکیان خانواده های قربانیان 11 سپتامبر بیش از یک سال است که ادامه دارد. اکنون که قاضی پرونده آماده صدور حکم درباره اسنادی است که باید افشا شوند، وزارت دادگستری، خودش را وارد ماجرا کرد.

دانیل گونزالز، یکی از افسران سابق اف بی ای از جمله کسانی است که پیگیر خواسته های شاکیان پرونده است و قول داده حقایق ماجرا را برای آنها افشا کند.

گونزالز طی 15 سال حضورش در اف بی آی یکی از افراد محوری بود که برای یافتن ارتباط عربستان سعودی با 11 سپتامبر تلاش می کرد. نیویورک تایمز نوشته گونزالز احساس می کرد حتی دولت آمریکا هم علاقه ای به یافته های او در این خصوص نداشت.

از روز نخست حادثه، شواهد متعددی به نقش عربستان سعودی اشاره می کردند. نخستین نشانه، این حقیقت غیرقابل انکار بود که 15 نفر از 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر، همانند خود اسامه بن لادن شهروند عربستان سعودی بودند. دو نفر از آنها ژانویه 2000 وارد لس آنجلس شدند و به سرعت عضو یکی از مساجد عربستان سعودی شدند.

اما سیر تحقیقات اف بی آی درباره نقش آفرینی احتمالی عربستان سعودی به ناگاه تغییر کرد: مقام های اف بی آی مدعی شدند که هیچ شواهد متقنی مبنی بر اینکه حکومت عربستان سعودی یا مقام های ارشد این کشور تعمداً کمکی به عاملان حادثه کرده اند وجود ندارد. طبق اعلام اف بی آی در آن زمان برخی از مقام های رده پایین حکومت عربستان سعودی ممکن است به دو نفر از هواپیمارباها کمک کرده باشند اما هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آنها اطلاعی از برنامه های این تروریست ها داشته اند، وجود ندارد.

اما گونزالز می دانست که او همه شواهد را ندیده و آنچه به آن دسترسی داشته تنها بخشی از تحقیقات بوده است. مطمئناً سازمان های اطلاعاتی آمریکا بخش های دیگری از این پازل را که حتی مقام های ارشد اف بی آی هم از آن آگاه نبودند و می توانست تصویر مربوط به نقش آفرینی احتمالی ریاض را کامل کند در اختیار داشتند.

اف بی آی انتقادها مبنی بر اینکه ملاحظات سیاست خارجی نقشی در تحقیقات این سازمان درباره نقش آفرینی احتمالی عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر داشته را رد کرده است.

با این حال، دیگر افراد دخیل در این پرونده، از جمله برخی از اعضای رده بالای اف بی آی به نیویورک تایمز گفته اند روابط پیچیده و اغلب دردسرساز آمریکا با رژیم عربستان سعودی، واقعیتی غیرقابل انکار در سراسر تحقیقات آنها بوده است.

این روزنامه نوشته در سال های گذشته تلاش های واشنگتن برای مخفی نگاه داشتن نقش عربستان سعودی در این حادثه تشدید شده است. به مأموران سابق اف بی آی که در دادگاه ها در حمایت از خانواده های قربانیان شهادت داده اند هشدار داده شده که ممکن است قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات محرمانه را زیر پا گذاشته اند.

کنث ویلیامز، از مأموران بازنشسته اف بی آی در سوگندنامه ای برای شاکیان این پرونده نوشته یکی از وکلای اف بی آی به او گفته دولت ترامپ تمایلی ندارد که ویلیامز به شاکیان کمک کند چون این کار ممکن است رابطه خوب آمریکا با عربستان سعودی را به خطر بیندازد.

نیویورک تایمز نوشته ماجرای کامل تحقیقات درباره نقش احتمالی حکومت عربستان سعودی در این حادثه مسئله ای است که تا کنون بازگو نشده. حتی اسم رمز این تحقیقات، Operation Encore، مسئله ای است که قبلاً اشاره ای به آن نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 977

به "مانع تراشی دولت ترامپ در شکایت خانواده های قربانیان 11 سپتامبر از عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانع تراشی دولت ترامپ در شکایت خانواده های قربانیان 11 سپتامبر از عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید