افزایش 45 درصدی صادرات سلاح انگلیس به عربستان

به گزارش وبلاگ مجله پریها، باوجود فشار های بین المللی علیه ائتلاف متجاوز عربستان برای سرانجام جنگ یمن موسسه خیریه آکسفام گزارش داد، آمار فروش سلاح به ریاض توسط دولت انگلیس حدود 45 درصد افزایش داشته است.

افزایش 45 درصدی صادرات سلاح انگلیس به عربستان

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشج، بر اساس این گزارش، دولت های محافظه کار انگلیس از ژانویه سال 2015 میلادی تاکنون مجوز فروش 6.4 میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر نموده و در آموزش نیرو های سعودی نقش جدی داشته است.

این در حالی است که انگلیس خود را از حامیان توقف جنگ یمن و معاهده تجارت تسلیحات که بر جلوگیری از انتقال غیرقانونی اسلحه و خلاف قوانین بین المللی نظارت دارد، معرفی می نماید.

معاهده تجارت تسلیحات که سال 2014 به اجرا درآمد یک پیمان چندجانبه است که تجارت بین المللی سلاح های متعارف را تنظیم می نماید تا به صلح بین المللی و منطقه ای، کاهش رنج انسان و ترویج همکاری، شفافیت و اقدامات مسئولانه در داخل و میان کشور ها یاری کند.

این پیمان همچنین به دنبال جلوگیری از انتقال غیرقانونی سلاح به تروریست ها و سازمان های جنایتکار است که منجر به درگیری های مخرب می گردد و به خصوص کوشش دارد تا از فروش تسلیحات در شرایطی که شورای امنیت، ممنوعیت های تسلیحاتی وضع نموده است، مانع گردد.

روث تنر مسوول بخش کارزار انسان محبت آمیز موسسه اکسفام می گوید: افزایش آمار فروش سلاح لکه ننگی بر وجدان انگلیس است. یمنی هایی که مجبور به فرار از خانه های خود شده و بدون اب و غذا این دوران را سپری می نمایند احتیاج دارند که این جنگ انتها یافته و شانس این را داشته باشند که زندگی خود را از نو بسازند.

اندرو اسمیت سخنگوی کارزار علیه تجارت اسلحه هم مطرح نمود که ائتلاف عربستان با حملات هوایی در یمن ده ها هزار نفر از مردم این کشور را کشته و یکی از فجیع ترین بحران های انسانی دنیا را ایجاد نموده است. او در گفت: وگو با نشریه ایندیپندنت توضیح داد که دولت لندن با ارائه حمایت تسلیحاتی نقش مرکزی و هم دست عربستان در این جنایت بوده است.

بر اساس گزارش آکسفام 3 میلیارد پوند از مجموع تسلیحات فروخته شده به عربستان مربوط به جنگنده، بالگرد و هواپیما های بدون سرنشین و 2.6 میلیارد پوند برای فروش نارنجک، بمب و موشک بوده است. دولت انگلیس همچنین در بازه زمانی ژانویه 2015 تا دسامبر 2019 میلادی 385 مجوز آزاد فروش سلاح به عربستان صادر نموده که بر اساس آن محدودیتی برای تعداد فروش سلاح وجود ندارد.

این در حالی است که انگلس طبق معاهده تجارت تسلیحات از به فروش سلاح برای استفاده در مصادیق نقض قوانین بین المللی منع شده است.

تنر در این زمینه می گوید که انگلیس با وجود عضویت در معاهده تجارت تسلیحات تمام کوشش خود را بکار بسته تا از منع فروش سلاح به عربستان اجتناب کند.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 1394 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با یاری آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی شروع کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو نموده است، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ ترین فاجعه انسانی نامید.

بر اساس نظرسنجی کارزار علیه تجارت اسلحه اکثر مردم انگلیس با همکاری تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. بر اساس آمار بدست آمده تنها 6 درصد انگلیسی ها حامی همکاری های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی 94 درصد به شدت با این همکاری مخالف هستند.

دادگاه عالی انگلیس 30 خرداد گذشته با صدور حکمی که یک پیروزی چشمگیر برای گروه های ضد جنگ محسوب می گردد، فروش سلاح به عربستان توسط دولت انگلیس را غیر قانونی اعلام نمود. با این حال وزیر تجارت بین الملل انگلیس دو ماه پیش اعلام نمود که دولت این کشور در سه قبل از آن، سه بار مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر نموده است.

اندرو اسمیت از دولت انگلیس خواست تا به رای دادگاه عالی احترام گذاشته و به فروش تسلیحات جنگی به عربستان سرانجام دهد. او با این حال یادآور شد که بوریس جانسون در دوران صدارت بر وزارت امور خارجه از حامیان معامله تسلیحاتی با عربستان بود و اینک که به مقام نخست وزیری رسیده به این سیاست ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 687

به "افزایش 45 درصدی صادرات سلاح انگلیس به عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 45 درصدی صادرات سلاح انگلیس به عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید