پنج ایرانی- آمریکایی در تیم انتقالی بایدن

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خواسته یا ناخواسته جامعه ایرانیان خارج از مرزها به فراوانی گراییده؛ بخشی از آنها به نخبگان جوامع دیگر پیوسته اند و بخش دیگری از آنها در سطوح متوسط و پایین در حال کار هستند اما سال هاست که برخی افراد از این دست در انتخابات مجلس کشورهای مختلف شرکت می کنند، به مقام های قضائی یا سمت های مهم مدیریتی دست می یابند، نسل جوان یا میانسالی که عمدتا در کودکی به همراه خانواده ایرانی خود به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند یا آنکه در خانواده ایرانی الاصلی به دنیا آمده اند. برخی از آنها که هیچ گاه ایران را ندیده اند یا تنها در کودکی و برخی سفرهای خانوادگی تصاویری اندک از ایران به یاد دارند اما بارقه هایی از فرهنگ و ادبیات ایرانی را در خاطر دارند.

پنج ایرانی- آمریکایی در تیم انتقالی بایدن

به گزارش شرق، حالا از بین ایرانی- آمریکایی ها، تعدادی در تیم انتقالی کابینه بایدن نیز حضور دارند، افرادی که می توانند پتانسیل نهفته ای برای کاستن از بار دشمنی میان ایران و آمریکا باشند.

شاید آنها نقش تأثیرگذاری در تعیین افراد کابینه نداشته باشند یا در تعیین نقشه راه سیاست خارجی؛ اما ایرانیانی هستند از ظرفیت یک ملت و یک تمدن که سر جنگ ندارد اما زیر بار زور نمی رود. ظرفیتی که اگر ایرانیان مقیم کشورهای دیگر را هم پیش تر در می یافتیم اکنون یک پتانسیل فوق العاده بودند. در گزارش پیش رو، با ایرانی - آمریکایی های تیم انتقالی بایدن بیشتر آشنا شوید.

سوزان بی نیاز، وزارت خارجه

سوزان بی نیاز، معروف به سو حقوق دان و مدرس حقوق در دانشگاه ییل، عمری است که از مشاوران وزارت خارجه ایالات متحده بوده است و مثل خیلی از اعضای تیم انتقالی بایدن، بعد از وقفه چهارساله دولت ترامپ، دوباره به سراغ همکاری با این نهاد آمده است. او بیش از 30 سال در دفتر مشاوران حقوقی وزارت خارجه مشغول به کار بوده، اما برجسته ترین حوزه فعالیت او، حوزه محیط زیست و تغییر اقلیم بوده است. از وکلای ارشد این وزارتخانه در حوزه محیط زیست، او از سال 1989، یعنی از اوایل دولت جورج اچ دبلیو بوش، از مذاکره کنندگان ارشد این نهاد در زمینه تغییرات اقلیم شده و تا اواخر دولت اوباما در این حوزه به فعالیت ادامه داده است. بی نیاز از اعضای اصلی تیمی بود که توافق معروف پاریس را در حوزه تغییرات اقلیمی امضا کردند، توافقی که البته دولت ترامپ با دستور رئیس جمهور از آن خارج شد. بی نیاز که در سال 2017 و آغاز دولت ترامپ، از این نهاد خارج شد، حالا دوباره از گزینه های فعالیت در این حوزه به حساب می آید و احتمالا الان در حال بررسی پرونده های مربوط به توافق پاریس است که بازگشت به آن از وعده های روز اول رئیس جمهور منتخب آمریکا بوده است. او در مدت فعالیتش در دوران پیش از ترامپ، همچنین مسئولیت رسیدگی به معاهدات در این زمینه را نیز بر عهده داشته و در مباحث مربوط به حقوق دریایی، حقوق فضایی، دزدان دریایی سواقتصادی، حقوق بشر، نیروهای انتظامی و موضوعات دیگر نیز مسئولیت داشته است. خارج از دولت، او در بنیاد ملل متحد از سازمان های همکار با سازمان ملل متحد نیز فعالیت داشته است. بنیاد ویکی پدیا، پروژه ای برای معرفی 500 دانشمند زن دارد که در آن تلاش می شود اطلاعات مربوط به زنان پیروز در زمینه های مختلف جمع آوری و منتشر شود و بی نیاز از جمله زنانی است که این بنیاد در فهرست دانشمندان مورد نظر خود در حوزه دیپلماسی علم قرار داده است.

رامین طلوعی در وزارت خارجه

متولد آیووا، صاحب مدارک تحصیلی از هاروارد و آکسفورد که اکنون در دانشگاه استنفورد مشغول است، پیش تر سابقه کار در دولت باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون را دارد، هر سه نیز در وزارت خزانه داری و هر سه در بخش های مربوط به روابط خارجی. در سال های آخر ریاست جمهوری کلینتون، او به عنوان قائم مقام دفتر اروپای مرکزی و جنوب شرقی وزارت خارجه کار کرد. در دوران بوش 43، او مشاور ارشد معاون روابط خارجی این وزارتخانه بود و سپس خود در دوره اول و دوم بوش، مدیریت دفتر نیم کره غربی را تجربه کرد. بعد از چندین سال وقفه، او با تأیید سنای آمریکا در دوره دوم باراک اوباما به عنوان دستیار وزیر خزانه داری در توسعه و سیاست های اقتصادی بین المللی مشغول به کار شد و مسئول هماهنگی روابط پولی بین المللی، هماهنگی های مربوط به فعالیت های گروه 20 و دیگر روابط خارجی در حوزه اقتصادی بود. طلوعی این سمت را تا پایان دوران اوباما در اختیار داشت و حالا از اعضای تیم انتقالی بایدن در حوزه مربوط به وزارت خارجه است.

مهرسا برادران، وزارت خزانه داری و گروه سیاست های اقتصادی و بانکی

استاد حقوق در دانشگاه یوسی اروین و نامزد دریافت جایزه پولیتزر، متولد ارومیه ایران است و در کودکی، به همراه خانواده اش و در سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده است. او در دانشگاه های بریگام یانگ و نیویورک تحصیل کرده و به طور تعیین در حوزه حقوق بانکی و مسائل اقتصادی فعالیت و مطالعه داشته است و در زمینه مقررات بانکی سابقه تدریس نیز دارد. او سال گذشته به عنوان کارشناس برای بررسی مسائل و پتانسیل های مربوط به رمزارزها، در جلسه استماع سنای آمریکا حضور پیدا کرد. هافینگتون پست گزارش می دهد که برادران، از مورمون های آمریکاست، معتقدان به مذهبی اقلیتی در آمریکا که اغلب هم به لحاظ سیاسی از محافظه کاران هستند. سناتور میت رامنی از یوتا، برجسته ترین سیاست مدار از میان معتقدان به این مذهب است و نامزد جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری در سال 2012 و نیز تنها سناتور جمهوری خواه بوده که به استیضاح ترامپ رأی مثبت داد. برادران نیز در سال های گذشته نقدهای زیادی به دولت ترامپ وارد کرده است. او که البته از منتقدان حکومت ایران است، به خصوص در موضوع ممنوعیت سفر از کشورهای مسلمان به ایالات متحده، از ترامپ انتقاد کرد. اما حالا او در حوزه سیاست های پولی و بانکی و نیز وزارت خزانه داری، از اعضای تیم انتقالی جو بایدن است.

شهرزاد مهتدی، شورای محیط زیست

از دانشگاه کلمبیا، او دیگر عضو این فهرست است که سابقه ای، هرچند اندک، در وزارت خارجه دارد و البته بار دیگر عضو این فهرست است که در حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی فعالیت داشته. مهتدی از ژانویه 2015 تا می همان سال، یعنی حدود پنج ماه، به عنوان کارمند وزارت خارجه از دستیاران دفتر مدیریت و هزینه در حوزه های منابع طبیعی، انرژی و علوم در کاخ سفید بوده است اما مقالاتی در طول سال ها در حوزه تغییرات اقلیمی منتشر کرده و در آنها به طور تعیین، این مسئله جهانی را از زاویه مسائل و بحران های سوریه مورد بررسی قرار داده است. مهتدی حالا و در دوره انتقالی دولت بایدن، از اعضای شورایی است که زیر مجموعه کاخ سفید قرار است در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیم فعالیت کند.

ارس جیزان؛ وزارت مسکن و شهرسازی

جیزان، عضو تیم انتقالی بایدن در وزارت مسکن و شهرسازی است. او که شش سال گذشته در شرکت کامیونیتی سولوشنز در همین حوزه فعالیت می کرده است، سابقه کارآموزی در شورای روابط خارجی را نیز در کارنامه دارد. فوق لیسانس را در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و در رشته آمار کاربردی گذرانده و لیسانس خود را نیز در دانشگاه تورنتو، در رشته اقتصاد و روابط بین الملل گذرانده است. فعالیت های او اما بیشتر در زمینه شهری و به خصوص حوزه بی خانمان ها بوده است. او همچنین عضو گروهی به نام کانون دوست داران فرهنگ ایران در واشنگتن دی سی است که از سال 1982 تشکیل شده است. در وب سایت این کانون، هدف این تشکیلات گردهم آوردن آن دسته از ایرانیانی خوانده شده که علاقه مند به مبانی فرهنگ ایرانی، جدا از تفاوت های مذهبی، سیاسی و ایدئولوژیک، بر اساس ارزش گذاشتن و تأکید بر میراث فرهنگی مشترک در جامعه ایرانیان منطقه واشنگتن هستند و در سابقه این کانون برگزاری نشست های مختلف در این زمینه با دعوت از سخنرانان از کشورهای مختلف بوده است اما در وب سایت همین کانون نیز، جیزان درباره بی خانمانی در دوران شیوع کووید19 در آمریکا می نویسد که البته در شهر واشنگتن دی سی، مسئله مطرحی است.

منبع: فرارو
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1328

به "پنج ایرانی- آمریکایی در تیم انتقالی بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج ایرانی- آمریکایی در تیم انتقالی بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید