قهرمان پور: سیاست های اروپا در قبال ایران گروگان نتیجه انتخابات 2020 در آمریکاست

به گزارش وبلاگ مجله پریها، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپایی ها در انتظار این نتیجه خواهند ماند که آیا خواهند توانست 4 سال دیگر با سیاست های ترامپ کنار بیایند که در این صورت مواضع اروپا به آمریکا نزدیک تر خواهد شد.

قهرمان پور: سیاست های اروپا در قبال ایران گروگان نتیجه انتخابات 2020 در آمریکاست

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد تفسیر های مختلفی که از کوشش های آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 صورت می گیرد و این که آمریکا یی ها معتقدند از برجام خارج شده اند، اما از قطع نامه 2231 خیر، گفت: تنظیم قطعنامه جدیدی در شورای امنیت که تحریم های تسلیحاتی ایران را به خواست آمریکا تمدید سخت به نظر می رسد، اما غیرممکن نیست تفسیر آمریکایی ها از این موضوع تفسیری مضیق و محدود است، اما تفسیر غالب کشور ها تفسیری گسترده و موسع است.

وی ادامه داد: تفسیر گسترده که اغلب کشور ها به آن استناد می نمایند این است که خروج آمریکا از برجام کاملا ثابت شده است و این به معنی آن است که ایالات متحده حقی در برجام ندارد.

قهرمان پور با بیان اینکه همواره توافق ها در هر سطح و مرحله ای دو طرفه است گفت: دولت ها اقداماتی را انجام می دهند و در قبال آن از حقوقی برخوردار می شوند، اما چون آمریکا از برجام خارج شده حقی در آن ندارد و این که گفته می گردد قطعنامه 2231 سند بالادستی برجام است از جنس تفسیر های غیرمتعارف از برجام است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در شرای فعلی در اروپا، روسیه و چین همه تحلیلگران معتقدند به دلیل خروج آمریکا از برجام امکان استفاده از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یا همان مکانیسم ماشه علیه ایران وجود ندارد.

وی در مورد موضع گیری اخیرجوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی براینکه آمریکا عضو برجام نیست، اما می تواند خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باشد و اینکه تا چه میزان امکان نزدیک شدن مواضع اروپا به امریکا در این خصوص وجود دارد گفت: اروپا در موضع برجام با شرایط ویژه ای روبه روست اروپایی ها هم مثل آمریکایی ها معتقدند فعالیت های موشکی ایران باید تعطیل گردد و این فعالیت ها را تهدیدی برای خود می دانند، بنابراین در این موضع با آمریکا هم رای هستند.

قهرمان پور اضافه کرد: آنچه نقطه افتراق عملکرد اروپا و آمریکا می گردد چگونگی برخورد با ایران در مورد مسئله موشکی است اساسا دولت ترامپ معتقد است موضوع هسته ای و موشکی ایران باید در یک توافق کلی حل و فصل می شد، اما اروپایی ها معتقدند برجام باید به قوت خود حفظ گردد و موضوع موشکی ایران در یک توافق جداگانه حل و فصل گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اگر به این نوع تفکر موضوع تحریم تسلیحاتی ایران را نیزاضافه کنیم، می بینیم اروپا به دنبال حفظ برجام است، اما در عین حال نگران این است که ایران به توافق موشکی تن ندهد و سیاست اروپا شکست بخورد.

قهرمان پور در سرانجام این تبادل نظر با اشاره به اهمیت نتیجه انتخابات 2020 در آمریکا گفت: به نظر می رسد نتایج انتخابات آمریکا در تصمیم اروپایی ها تاثیرگذار خواهد بود و آن ها در انتظار این نتیجه خواهند ماند که آیا 4 سال دیگر مجبورند با سیاست های ترامپ کناربیایند؟ که در این صورت مواضع اروپا به آمریکا نزدیک تر خواهد شد، یا اینکه ترامپ برنده انتخابات نخواهد بود و اروپا به موضع قبلی خود در حفظ برجام پایبندتر خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1014

به "قهرمان پور: سیاست های اروپا در قبال ایران گروگان نتیجه انتخابات 2020 در آمریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان پور: سیاست های اروپا در قبال ایران گروگان نتیجه انتخابات 2020 در آمریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید