آموزش روش درست کردن سبزه دورنگ به 2 روش

به گزارش وبلاگ مجله پریها، طریقه سبز کردن سبزه به شکل های جدید را به مرور برای شما عزیزان توضیح دهم تا بتونید سال جاری سبزه ای متفاوت داشته باشید.

آموزش روش درست کردن سبزه دورنگ به 2 روش

1- برای سبز کردن سبزه، گندم ، جو ، ماش و عدس هر کدام را که خواستیم یکی دوشب قبل خیس نموده. چند بار آبش را عوض می کنیم تا ترش نگردد بعد از اینکه کمی جوانه بسیار کوچک در آورد داخل دستمال نخی مرطوب نگهداری می کنیم تا جوانه در آمده و نوک آن کمی سبز گردد .مرتب دستمال را بااسپری نم دار می کنیم .بعد کف ظرف مورد نظر را ماسه تمیز و شسته ریخته و جوانه ها را به ظرف منتقل می کنیم روزی 1-2 بار روی سبزه اسپری میزنیم مواظب باشید که آنقدر به آن آب ندهید که اگر ظرف رو کج نگه داریم اب کنار ظرف جمع گردد.

2- روش دیگر اینکه داخل جوراب زنانه نازک رنگ روشن، تخم چمن ریخته روی آن خاک اره می ریزیم و بقیه جوراب را گره می زنیم از اطراف جوراب قسمت پرشده تکه کوچکی جدا نموده با نخ دور ان را می بندیم این برای گوش است برای چشم ودهن از دکمه استفاده می کنیم یا از سیم برق پوشش دار با رنگهای متفاوت با سیم می توانیم برایش عینک بسازیم . حالا ظرف عظیمی را پر اب نموده جوراب را داخل ان قرار میدهیم تا خاک اره خوب خیس بخوردبعد از 1-2 ساعت در بشقاب یا کاسه گذاشته طوری که قسمت گره دار داخل بشقاب باشد. داخل بشقاب باید همواره اب داشته باشد . روی سر جوراب را مرتب اسپری می کنیم تا خشک نگردد.

3- برای سبزه که روی کوزه کاشته می گردد روی کوزه پارچه نخی می کشیم کوزه بدون لعاب باشد (سفالی) داخل کوزه راپر آب می کنیم و شاهی یا خاکشیر را که یک 1شب خیس نموده ایم روی پارچه یا جوراب می کشیم اضافه جوراب را داخل کوزه قرار می دهیم ومرتب رو ان را اسپری می کنیم تا سبز شوند.

4- میوه کاج را داخل آب انداخته تا پولک های آن از هم باز گردد بعد بین پولک ها گندم جوانه زده می گذاریم سبز گردد (منظورم از پولک یا همان ها که مثل گلبرگ می ماند)

روش خوشه گندم که ساقه بلند دارد را خیس نموده داخل کوزه یا ظرف گودی قرار می دهیم تا سبز گردد این مدل مثل یک دسته گل می گردد.

5- روش دیگر اینه که بعد از اینکه گندم یا جو یا… جوانه زد داخل یک سبد، دستمال نخی خیس گذاشته وجوانه ها را روی دستمال می ریزیم و روی جوانه ها را هم دستمال مرطوب می گذاریم تا 2-3 روز، وقتی کمی عظیمتر شد دستمال رویی را بر می داریم و در افتاب بیرون یا پشت پنجره می گذاریم و مرتب اسپری می کنیم و گاهی سبزه را می چرخانیم تا آفتاب به قسمت های دیگر سبزه برسد تا سبزه به اندازه رشد کند (از ارزن و تخمه افتابگردان ریز هم برای سبزه می توانیم استفاده کنیم) ، به جای کوزه روی سر عروسک هم می گردد درست کرد.

  • سبزه گندم 10 روز قبل از عید ومقدار گندم 1لیوان عظیم.
  • سبزه ماش و عدس 15 روز قبل از عید و1 لیوان ماش یا عدس ضروری است.
  • سبزه شاهی یا خاکشیر 5 روز قبل از عید و مقدار 1 استکان.
  • اما در خصوص تخم آفتابگردان مقدار تخمه نصف لیوان کافی است ، 5-7 قبل از عید برای رشد کافی است، چون سریع رشد می نماید.

روش درست کردن سبزه دورنگ برای عید - روش اول

مواد لازم:

منداب 3 قاشق

خرفه 1 قاشق

خاکشیر 2 قاشق

یونالیت

تور

یونالیت را به شکل مورد نظر تهیه می کنیم ،سطح یونالیت را با فویل ضخیم می پوشانیم ،روی آنرا با یک لایه پنبه یا اسفنج نازک می پوشانیم.

سپس پارچه تور را روی آن می اندازیم و از پشت یونالیت با سنجاق یا سوزن ان تور را محکم می کنیم. مواد را خیس می کنیم و بعد از 4 ساعت خرفه و خاکشیر را مخلوط می کنیم و روی قالب می ریزیم ،منداب را هم به صورتی که با خرفه و خاکشیر مخلوط نگردد روی قالب می ریزیم .

گیاه منداب به رنگ قرمز و خرفه و خاکشیر سبزرنگ می گردد . با آب پاش کاملا آنرا آب می دهیم بعد آنرا با نایلکس به صورت کله قندی (مثل خنچه های عقد) می پوشانیم و قسمت بالای نایلکس را چند سوراخ ایجاد می کنیم تا کمی هوا بخورد .

بعد از 48 ساعت نایلکس را برمی داریم و از آن به بعد دوبار در روز (صبح و عصر) آنرا آب می دهیم.

روش درست کردن سبزه دورنگ برای عید - روش دوم

وسائل و موادی که لازم داریم عبارتند از :

بذر شاهی و خرفه و خاکشیر

یک سبد پلاستیکی

تخم مرغ پلاستیکی

تنظیف

پنبه

کمی سیم

این مجموعه را نیز ببینید: جدیدترین و زیباترین مدل های تزیین سبزه برای عید نوروز

تفاوت سیاه دانه و خرقه را در تصویر زیر ببینید

خرفه

سیاهدانه

  • مقداری بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می کنیم .بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیس می کنیم و وقتی لعاب پیدا کرد بذر خرفه را به آن اضافه می کنیم .
  • بذر خرفه بدلیل اینکه لعابی ندارد به تنهائی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر یاریش می نماید که روی کار بماند. سه واحد بذر خرفه باید با یک واحد بذر خاکشیر مخلوط بشه .
  • پنبه ها معمولا دو لایه هستند اون را یک لایه می کنیم و دور سبد را کاملا با پنبه می پوشونیم.
  • روی آن را آب اسپری می کنیم و یک تنظیف روی آن می کشیم لبه های تنظیف باید طوری باشه که بشه بعد بردش زیر کار برای زیبائی
  • دور تخم مرغ پلاستیکی هم به همین ترتیب پنبه و تنظیف می کشیم یک سیم هم وارد حفره ته تخم مرغ می کنیم که بهتره ضخیم باشه که محکم بمونه و تنظیف را دور اون سیم با نخ محکم نموده و اضافات تنظیف را قیچی می کنیم.
  • بذر آماده و لعاب انداخته شاهی را با دست برداشته و روی تنظیف می کشیم باید بدونید که فقط یک لایه بذر باید روی کار باشه اگر بیشتر باشه یا سبز نمیشه یا موقع سبز شدن حالت زشتی به خودش می گیره پس دستون را با کمی آب خیس کنید و روی کار بکشید بذرهای اضافی لیز می خورند و در جای خالی روی تنظیف می چسبند.
  • تخم مرغ پلاستیکی را که یک سیم بهش وصل هست روی سبد سوار کنید و سر سیم را از سبد عبور بدید که روی کار بمونه .
  • مقداری بذر خرفه و خاکشیر را با دست برداشته و روی تخم مرغ پلاستیکی را پوشش بدید بازم باید یک لایه روی کار بکشید نه بیشتر دستون را خیس کنید و روی کار را صاف کنید این مرحله یک مقدار وقت گیر هست چون قدرت چسبندگیش کمتره
  • نگران کثیف کاری نباشید چون بعد از رشد بذرها پوشش پیدا میکنه .
  • نسبت به عظیمی یا کوچکی سبدتون تخم مرغ پلاستیکی بیشتر یا کمتری استفاده میشه .اگر میخواین گلهای وسط کارتون درشت تر باشه دور تخم مرغ های پلاستیکی را پنبه بیشتری بکشید تا به اندازه دلخواهتون در بیاد.
  • برای مدل دار کردن این سبزه میتونید مقداری از بذر شاهی را با یاری یک قاشق مرباخوری بردارید و شکل های مورد نظر را روی آن پیاده کنید بعد جاهای خالی را با بذر خرفه و خاکشیر بپوشونید.
  • بعد از اتمام کار لبه های تنظیف را به زیر کار ببرید در ظرف مورد نظرتون بذارید و روی کار را حسابی آب اسپری کنید .یک نایلون عظیم را چند تا سوراخ کنید و روی کار بکشید مواظب باشید نایلون روی کارتون نچسبه .روزی چند بار نایلون را برداشته و روی بذرها را آب اسپری کنید تا زمانی که یک رنگ سبز را ببینید که بذرها جوانه زدن نایلون را بردارید و الان اگر زیر کار را نگاه کنید می بینید که کارتون ریشه زده وقتی ریشه ها را کامل دیدید میتونید برای سیراب کردنش روزی یک بار از پشت کار بگیرینش زیر شیر آب .

خب سبزه شما آماده است که میتونید هر طور که مایلید تزئینش کنید…

پیشنهادات ما:

آموزش تهیه سبزه به شکل جوجه تیغی به دو روش

روش کاشت سبزه روی کوزه + نکات مهم و نمونه های سبزه کوزه ای

آموزش سبز کردن سبزه عید

زیباترین مدل های تزیین سبزه عید نوروز

گردآوری و تنظیم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

*** کپی برداری بدون لینک فعال به 7 گنج مجاز نیست.

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1336

به "آموزش روش درست کردن سبزه دورنگ به 2 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش روش درست کردن سبزه دورنگ به 2 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید