9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید! (تور ارزان گرجستان)

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سفر کردن یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیاست که به شما این فرصت را می دهد تا با افراد نو در زندگی خود آشنا شوید و نسبت به فرهنگ ها و آداب و رسوم مردم دنیا شناخت بیشتری پیدا کنید. علاوه بر این در تمامی نقاط کره زمین جاذبه های جغرافیایی متفاوت و متنوعی وجود دارد که در سفر به هر نقطه از دنیا می توانید از آن ها تماشا کنید و زیبایی های خلقت را از نزدیک لمس کنید.

9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید! (تور ارزان گرجستان)

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

همانطور که می دانید؛ در کشورهای مختلف و با توجه به جغرافیا هر منطقه، نوع خوراکی ها و غذاهای مرسوم فرق دارد، لذا سفر کردن این امکان را به شما می دهد تا غذاهای محلی هر شهر یا کشور را امتحان کنید و از تجربه طعم ها و مزه های متفاوت لذت ببرید. در این مقاله سری به کشور گرجستان خواهیم زد و غذاهای معروف تفلیس که در سفر به گرجستان امتحان کردن آن ها پیشنهاد می گردد را به شما معرفی خواهیم کرد.

غذاهای معروف تفلیس

گرجستان یک کشور سرسبز در همسایگی کشور ارمنستان است که با کشور ما نیز فاصله چندانی ندارد. مرکز این کشور شهر تفلیس است که سالانه پذیرای مسافران از سراسر دنیا می باشد. کشور گرجستان دارای فرهنگ و آداب و رسوم غنی است که تا حدودی از لحاظ فرهنگی به کشور ما نیز شباهت هایی دارد. این کشور نیز مانند تمامی کشورها از غذاهای خاص و محلی خود بهره مند است که هر کدام تاریخچه و داستان خود را دارند. در ادامه به معرفی غذاهای معروف تفلیس می پردازیم. اگر به گرجستان و شهر تفلیس سفر کردید توصیه می گردد که این غذاها را حتما امتحان کنید.

1- خاچاپوری آجارولی | Khachapuri Adjaruli

خاچاپوری را می توان یکی از غذاهای معروف تفلیس نامید که کننده فرهنگ گرجی ها می باشد. معروفیت این غذا به میزان ای است که در بیشتر رستوران ها و کافه های گرجستان می توانید آن را در منو مشاهده کنید. در پخت این غذا از نان، پنیر، تخم مرغ و کره استفاده می گردد. روش پخت آن نیز بدین صورت است که خمیر نان را به شکل چشم پهن نموده و پنیر را به آن اضافه می کنند و در داخل فر قرار می دهند تا نان برشته و پنیر روی آن آب گردد. سپس یک تخم مرغ روی آن می شکنند تا با حرارت کم پخته گردد و در پایان روی آن را با کره آب شده چرب می کنند. همانطور که گفته شد، خاچاپوری را می توانید در منو بیشتر کافه ها و رستوران های شهر تفلیس مشاهده کنید.

2- خینکالی | Khinkali

خینکالی یک غذای گرجی است که به خاطر ظاهر جالبش بسیار پرطرفدار است و شبیه به دامپلینگ چین است اما مواد تشکیل دهنده آن بسیار فرق دارد. در خینکالی خمیر به شکل یک بقچه پیچیده شده و درون آن نیز از گوشت و ادویه و سبزیجات پر می گردد. خینکالی انواع مختلفی دارد که مدل های محبوب آن عبارتند از خینکالی گوشت، خینکالی سیب زمینی، خینکالی قارچ و غیره اما همچنان متداول ترین و معروف ترین نوع آن، خینکالی گوشت است.

خینکالی علاوه بر دستور نسبتا پیچیده، آداب و مهارت خاصی برای خوردن دارد. برای خوردن خینکالی ابتدا باید با ایجاد یک سوراخ روی خمیر عصاره مواد داخل خمیر را بمکید و سپس خود آن را میل کنید. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید و به امتحان این غذا تمایل دارید، به خاطر داشته باشید که زمان زیادی برای پخت آن ضروری است و باید برای آماده شدن این غذا مقداری صبر نمایید.

3- کباب متسوادی | Mtsvadi

بیشتر کشورهای آسیایی نوعی کباب را در لیست غذاهای محلی خود دارند. در گرجستان نیز از متسوادی به عنوان کباب محلی این کشور یاد می گردد. این غذا متشکل از تکه های کبابی گوشت بره، گوساله یا خوک است و اغلب در جشن های گرجستانی مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه روش کباب کردن در تمام شهرهای گرجستان مانند تفلیس یا باتومی تفاوتی ندارد، اما انتخاب نوع گوشت ممکن است با توجه به منطقه یا شهر مورد نظر، اختلاف داشته باشد. برخلاف نمونه های ترکی و ارمنی آن، گرجی ها ترجیح می دهند بجای استفاده از چاشنی های ترش مختلف به عنوان طعم دهنده، تنها از نمک استفاده کنند تا طعم طبیعت گوشت حفظ گردد. متسوادی گزینه ی بسیار مناسبی برای مسافران گرجستان بعد از گشت و گذار در شهر و برترین گزینه برای انتخاب غذا در تورهای گردشی طبیعت است.

متسوادی با تکمالی (tkemali) نوعی متسوادی است که در آن از سس تکمالی که با آلوی ترش به همراه نمک و فلفل درست شده نیز سرو می گردد. تکمالی یکی از معروفترین چاشنی های گرجی است که در کنار غذاهای محلی مختلف از سیب زمینی گرفته تا نان و مرغ سرخ شده به سفره گرجستانی ها طعمی متفاوت می بخشد.

4- آجاپساندالی | Ajapsandali

آجاپساندالی یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس است که یک وعده سبزیجاتی محسوب می گردد و برای گیاهخواران نیز مناسب است. این غذا با استفاده از بادمجان، فلفل؛ گوجه فرنگی، سیر، دلمه، گشنیز و ادویه طبخ می گردد. البته بعضی ها علاوه بر سبزیجات ذکر شده، آجاپساندالی را با استفاده از فلفل قرمز و سیب زمینی می پزند که تقریبا شبیه خوراک بادمجان خودمان در ایران می گردد. معمولاً تمام مواد اولیه آجاپساندالی از سبزیجات گرجستانی است و فصل تابستان برترین زمان برای امتحان کردن آن است اما در فصول دیگر نیز به راحتی در تمامی رستوران ها یافت می گردد. حتی در بازارهای شلوغ و معابر پر رفت و آمد در گرجستان نیز دسترسی به آجاپساندالی وجود دارد، چراکه غذایی سنتی و محبوب در این کشور محسوب شده و هواداران زیادی دارد.

5- بادریجانی نیگوِزیت | Badrijani nigvzit

بادریجانی نیگوزیت نیز یک غذای گیاهی در گرجستان محسوب می گردد و در لغت به معنای بادمجان با گردو است که به ترکیبات اصلی غذا اشاره می نماید. برای تهیه این غذا بادمجان را به ورقه های نازک برش می دهند و سپس سرخ می کنند. پس از این که بادمجان ها به خوبی سرخ شدند، داخل هرکدام را با گردوی خرد شده، سیر و سبزیجات پر می کنند و در پایان نیز روی آن ها را با دانه های انار تزئین و سرو می کنند. بادریجانی اغلب به عنوان پیش غذا یا فینگر فود و در کنار غذاهای دیگر سرو می گردد و جزو غذاهای معروف تفلیس است.

6- سوپ خارچو | Kharcho

خارچو یک نوع سوپ پوره ای است و خوش طعم ترین غذاهای معروف تفلیس محسوب می گردد که هواداران زیادی نیز در میان گردشگران گرجستان دارد. بعضی از افراد عقیده دارند که خارچو یک غذای روسی است اما در واقع این غذای دلپذیر به میزان ای معروفیت یافته که روس ها نیز آن را به لیست غذاهای زمستانی خود وارد نموده اند اما ریشه ای گرجستانی دارد. خارچو از مواد غذایی اعم از سیر، خملی سونلی (ترکیبی از پنج ادویه گرجستانی)، گشنیز، گوشت مرغ یا گاو و چاشنی های متنوع دیگری تهیه می گردد.

در تهیه خارچو، ابتدا گوشت مزه دار شده و سپس در یک سس متشکل از گردو خوابانده می گردد و خاتمه به همراه تکه هایی از لواشک تکلاپی پخت می گردد. پس از گذشت چند ساعت که خارچو در سس جا افتاد، به همراه نان مخصوصی به نام شُتی در کاسه سرو می گردد.

7- لوبیو | Lobio

لوبیو همانطور که از نام آن پیداست، نوعی خوراک لوبیا است که با خوراک لوبیای ایرانی نیز شباهت هایی دارد. بدون شک پس از خوردن این غذای شگفت انگیز به یکی از هواداران پر و پا قرص این غذا تبدیل خواهید شد.

این غذای ساده مشابه لوبیای اسپانیایی است که باید به آرامی بپزد تا جا افتاده گردد. این غذا عطر و طعمی عالی دارد و در پخت آن از ترکیب پیاز سرخ شده، گشنیز، سرکه، گل همواره بهار خشک شده و فلفل تازه استفاده شده که قبل از سرو غذا، در ظرفی با یکدیگر مخلوط می شوند و عطر و طعم بی نظیری به لوبیو می دهند. بیشتر اوقات لوبیو، همراه با نان ذرت گریل شده سرو می گردد. این نان ترد که مانند دوریتو مکزیکی ها است یکی از معدود نان های گرجی می باشد که در تنور پخت نمی گردد. طبخ این نان ساده است و تمامی افراد با یک ظرف مسی می توانند این نان خوشمزه را از آرد ذرت، نمک و آب تهیه کنند.

8- لوبیانی | Lobiani

لوبیانی از لایه ای نسبتا نازک از خمیر تشکیل شده است که با لوبیا پر می گردد و پخت آن به وسیله آتش هیزمی است. هواداران غذاهای معروف تفلیس روز به روز بیشتر می شوند و همچنان هم کسی نمی داند که راز خوش طعمی این نان لوبیایی و محبوبیت آن در چیست.

نخستین علت این است که این نان خوشمزه و نسبتا کوچک قیمتی کمتر از یک دلار دارد و حجم آن نیز خوب است. اما علت مهم تر این است که این نان کوچک آمیخته ای بی نظیر از طعم ها و بافت های مختلف است که بسیار لذیذ می باشد. این غذا همانند کروسان سطحی ترد و شکننده دارد و مغز لوبیایی و نرم آن دارای طعم و عطری کره ای و شور است.

در امتداد خیابانی که موزه تاریخ تفلیس در آن قرار گرفته، راه پله ای بی نام وجود دارد که به زیرزمینی شلوغ و پرتردد منتهی می گردد. اگر جمعیت را دنبال کنید به قدیمی ترین نانوایی شهر می رسید، جایی که در آن لوبیانی تازه پخته و فروخته می گردد.

9- چخخبیلی | Chakhokhbili

چَخُخبیلی نوعی خورشت گرجی و یکی دیگر از غذاهای معروف تفلیس است که طبخ آن به سختی تلفظش نیست! این غذا در واقع ترکیب لذیذی از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است.

نام خورشت چخخبیلی از کلمه خوخوبی گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول است زیرا در گذشته در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده. در بعضی رستوران ها نیز ممکن است از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول استفاده گردد. از آن جا که امروزه در گرجستان گوشت مرغ بیش از همه متداول است، اغلب آن را با مرغ می پزند. بعلاوه چخخبیلی را عموما با نان سرو می کنند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد؛ گرجستان کشوری با فرهنگ غنی و جاذبه های فرق دارد که تا کنون مسافران زیادی را به خود جذب نموده است. اگر مسافر این شهر هستید توصیه می گردد تا غذاهای محلی معروف این کشور را امتحان کنید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ این کشور، طعم ها و مزه های نو و متفاوتی را تجربه کنید.

غذاهایی که در گرجستان می توانید امتحان کنید، تنوع بسیار زیادی دارند و غذاهای نام برده در مقاله بالا تنها چند مورد از غذاهای محبوب گرجی محسوب می شوند. از سایر غذاهای لذیذ گرجستان که می توانید آنها را امتحان کنید، می توان به پخالی (Pkhali)، چاکاپولی (Chakapuli)، چیکن تاباکا (Chicken tabaka)، چاشوشولی (Chashushuli)، تکلاپی (Tklapi)، شکمرولی (shkmeruli)، ماهی قزل آلا با رب انار و انواع دیگر خاچاتوری مانند ایمرولی (imeruli) اشاره نمود.

یکی از جذابیت های گردشگری و سفر به منطقه ها مختلف دنیا، آشنایی با غذاها و دستپخت های محلی آن منطقه است. اشخاصی که کشور گرجستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، باید بدانند که تنوع غذایی در این کشور زیاد است و انواع غذاهای ناآشنا با طعم های نو در دسترس آنها خواهد بود.

سوالات متداول

  • مرکز کشور گرجستان کدام شهر است؟

شهر تفلیس مرکز کشور گرجستان است که سالانه میزبان مسافران زیادی می باشد.

  • خاچاپوری چیست؟

خاچـاپوری یکی از خوراکی های معروف گرجستان است که از پیراشکی پنیر و تخم مرغ نیمرو تهیه می گردد.

  • خاچاپوری را از کجا می توان تهیه کرد؟

خاچاپوری به علت محبوبیتی که دارد؛ در تمامی کافه رستوران های گرجستان به آسانی پیدا می گردد.

  • تفاوت لوبیو و لوبیانی چیست؟

لوبیو و لوبیانی هر دو از غذاهای محبوب گرجی هستند با این تفاوت که لوبیانی نوعی پیراشکی لوبیا است که در داخل نان پر می گردد اما لوبیو ظاهر و بافتی خوراک مانند دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2135

به "9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید! (تور ارزان گرجستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 غذای خوشمزه و لذیذِ گرجی که در سفر به تفلیس باید امتحان کنید! (تور ارزان گرجستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید