آشنایی با هضم کننده های طبیعی غذا

به گزارش وبلاگ مجله پریها، گوارش فقط فرایند ای نیست که طی آن غذا تجزیه شده و انرژی و مواد مغذی ضروری بدن تأمین گردد، بلکه یک سیستم گوارش سالم و خوب، کلید یک زندگی طولانی و به دور از بیماری هاست.

آشنایی با هضم کننده های طبیعی غذا

به گزارش خبرنگاران، در ادامه به سیزده گیاه در طب آیورودیک اشاره می کنیم که گفته می گردد می توانند در تقویت فرایند گوارش بسیار خوب عمل نمایند.

استرس های روزمره، سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی ناسالم مثلاً بی نظمی زمان وعده های غذایی، پرخوری کردن یا با عجله غذا خوردن باعث می شوند سیستم گوارش ما عملکرد مناسبی نداشته باشد و سلامت آن به خطر بیفتد.

در نتیجه ما با علائمی مانند نفخ، گاستریت، بدهضمی، شکم درد و اسهال و دیگر مسائل گوارشی روبرو خواهیم شد. گوارش نقش بسیار قابل توجهی در مشخص سالم یا ناسالم بودن بدن ما دارد.

گوارش فقط فرایند ای نیست که طی آن غذا تجزیه شده و انرژی و مواد مغذی ضروری بدن تأمین گردد، بلکه یک سیستم گوارش سالم و خوب، کلید یک زندگی طولانی و به دور از بیماری هاست.

در ادامه به سیزده گیاه در طب آیورودیک اشاره می کنیم که گفته می گردد می توانند در تقویت فرایند گوارش بسیار خوب عمل نمایند.

دانه های رازیانه یاری زیادی به سیستم لنفاوی می نمایند و می توانند حالت تهوع را کاهش داده و ریفلاکس اسید معده را برطرف نمایند. در ضمنً رازیانه یک ضداسپاسم طبیعی بوده و برای برطرف گرفتگی های شکم مفید است

زیره به صورت دانه های ریزی است که در بیشتر آشپزخانه ها وجود دارد و درمانی برای برخی از مسائل گوارشی محسوب می گردد، مثلاً تسکین نفخ و گاز.

دانه های زیره دارای خواص ضدالتهابی بوده و می توانند ناراحتی و درد معده را تسکین دهند. عرق زیره به طور کلی موجب افزایش فراوری آنزیم های گوارشی شده و فرایند گوارش را تقویت می نماید.

از این رو به شما یاری می نماید با مسائل گوارشی تان مبارزه کنید. دانه های زیره دانه های معجزه گری هستند که گفته می گردد خیلی از مسائل مرتبط با بارداری را در زنان باردار تسکین می دهند؛ البته نباید به میزان زیادی مصرف شوند.

تخم شنبلیله منبع بزرگی از فیبر و آنتی اکسیدان هاست. در ضمنً تخم شنبلیله می تواند به اسم یک هضم نماینده طبیعی عمل نموده و سموم مضر را از بدن خارج نماید.

تخم شنبلیله دارای خاصیت روان نمایندگی بوده و دیواره معده و روده ها را نرم می نماید. کسانی که می خواهند وزن کم نموده و چربی شکم را بسوزانند می توانند عصاره تخم شنبلیله را هر روز صبح با معده خالی بنوشند.

هل عطر و طعم قوی دارد و این رایحه به بدن یاری می نماید فراوری آنزیم های گوارشی را فعال نماید، خصوصاً بعد از اینکه غذای سنگین و حجیمی خورده اید.

ماده شیمیایی موجود در هل یا همان کارداموم می تواند حرکت غذا در روده ها را افزایش دهد. در ضمنً این گیاه برای برطرف مسائلی مانند یبوست، سوءهاضمه و گاستریت مفید و مؤثر است.

زنجبیل برای سلامت گوارش عالی است و ناراحتی های گوارشی را تسکین می دهد. زنجبیل دارای ترکیبات شیمیایی ضددرد است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. همه این ویژگی ها با هم می توانند به نفع سیستم ایمنی شما در برابر سرماخوردگی و سرفه و ... باشند.

زردچوبه ادویه ای هندی است، اما در آشپزی سراسر جهان کاربرد دارد. میزان کمی زردچوبه، رنگ بسیار زیبایی به غذا می دهد؛ اما معروفیت زردچوبه دلایل دیگری دارد. زردچوبه ادویه ای ضدقارچ، ضدویروس، آنتی اکسیدان، ضدسرطان، آنتی موتاژن (ضد جهش ژن)، آنتی باکتریال و ضدالتهاب است. بعلاوه از زردچوبه در طب آیورودیک به اسم یک التیام دهنده گوارش استفاده می گردد.

میخک گیاهی ضدعفونی نماینده بوده و یک آنتی اکسیدان و قابض به تعداد می رود. میخک ذاتاً ضد نفخ است، از این رو می تواند جلوی تشکیل گاز در سیستم گوارش را بگیرد.

دارچین می تواند به بهبود گوارش و جذب مواد مغذی موجود در غذا هایی که می خوریم یاری کند. بعلاوه دارچین عاملی آنتی باکتریال است که جلوی عفونت های سیستم گوارش را می گیرد.

فلفل سیاه حاوی ترکیبات پپرین است که فرایند گوارش را تسهیل نموده و فراوری آنزیم های گوارشی معده را افزایش می دهد. در نتیجه به هضم پروتئین های غذایی که می خوریم یاری می نماید.

مصرف دانه های رازیانه یاری می نماید گاز و نفخ و چنگ زدگی معده تان تسکین بیابد. دانه های رازیانه یاری زیادی به سیستم لنفاوی می نمایند و می توانند حالت تهوع را کاهش داده و ریفلاکس اسید معده را برطرف نمایند. در ضمنً رازیانه یک ضداسپاسم طبیعی بوده و برای برطرف گرفتگی های شکم مفید است؛ بنابراین به راحتی می توانید از آن برای کاهش شکم درد ناشی از پُرخوری و تنش روده ها استفاده نمایید.

گودوچی این گیاه معجزه گر طب آیورودیک به علت خواص عالی آن در تصفیه خون و بعلاوه مبارزه با بیماری های باکتریایی معروفیت دارد. خواص آنتی اکسیدانی گودوچی به بهبود عملکرد ایمنی بدن یاری نموده و برای فرایند گوارش هم مفید است.

آمالاکی یا آمله یا همان انگور فرنگی هندی سوپر میوه ای است که هزاران سال در طب آیورودیک کاربرد دارد. آمالاکی، منابع طبیعی ویتامین C را در اختیار بدن قرار می دهد و می تواند به راحتی به وسیله بدن هضم و جذب گردد. در طب سنتی آمالاکی برای جوان سازی تمام بدن به کار می رفته و به یاری در سم زدایی سیستم گوارش، کاهش اسیدیته بدن و تعدیل سطح pH در روده ها هم معروفیت دارد.

بر اساس طی آیورودیک، آشواگاندا گیاهی دارویی است که گفته می گردد به کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن یاری می نماید.

سیر، پُرمصرف ترین گیاه در آشپزی هندی است، زیرا فواید زیادی از جهت درمان انواع مسائل سلامتی دارد. سیر دارای خواص ضدالتهابی، آنتی بیوتیکی و آنتی باکتریال است که به درمان انواع عوارض گوارشی یاری می نماید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1739

به "آشنایی با هضم کننده های طبیعی غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هضم کننده های طبیعی غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید