طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی؛ غذای محلی به سبک خوزستانی ها

به گزارش وبلاگ مجله پریها، قلیه میگو یکی از غذاهای خوشمزه و دریایی ایرانی اصیل است، که اصالت آن به شهرهای جنوبی کشور باز می شود. اما به دلیل مزه فوق العاده قلیه میگو، این غذا در همه جای کشور طبخ می شود. قلیه میگو در واقع یک خورشت خوشمزه است که از میگو تهیه شده و به همراه سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله و دیگر ادویه جات طعم دار شده است. طرز تهیه قلیه میگو شباهت زیادی به طرز تهیه قلیه ماهی دارد. در ادامه شما را با طرز تهیه قلیه میگو برای ناهار آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی؛ غذای محلی به سبک خوزستانی ها

مواد لازم برای تهیه قلیه میگو

  • میگو : 500 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • سیر: 5 حبه
  • گشنیز: 300 گرم
  • شنبلیله: 50 گرم
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • تمر هندی: 1 پیمانه
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

دستور تهیه قلیه میگو

در مرحله اول شنبلیله و گشنیز را پاک کنید و بشویید. سپس در یک صافی بریزید تا آب آن ها کاملاً برود. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید و آن را نیز بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را نیز پوست بگیرید و بشویید و خرد کنید.

یک قابلمه مناسب برای پختن قلیه میگو را تهیه کنید. در آن میزانی روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم شوند. بعد از میزانی تفت دادن به قابلمه میزانی زردچوبه اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

بعد از اینکه پیازها نرم و طلایی شدند، به قابلمه شنبلیله و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تفت دادن را تا زمانی که رنگ سبزی ها تیره شود و آب آن ها تبخیر شود ادامه دهید.

در ادامه 1 قاشق رب گوجه فرنگی را به همراه 1 پیمانه تمر هندی، به قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. به این نکته دقت کنید که قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه آن را از صافی عبور دهید. در ادامه 3 تا 4 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در ادامه میزانی نمک، فلفل و ادویه مورد نظرتان را به مواد اضافه کنید و خوب آن ها را هم بزنید. میزان نمک را با دقت بریزید، زیرا خود تمر هندی نیز شور است.

پیاز دیگر را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. یک تابه را که میزانی روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. سپس کمی زردچوبه نیز اضافه کنید و بگذارید تا مواد میزان با یکدیگر تفت بخورند.

در این مرحله باید میگوها را که از قبل پاک کرده اید و کاملاً شستشو داده اید را به تابه اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید.

بعد از اینکه میگوها سرخ شدند آن ها را به قابلمه قلیه میگو اضافه کنید. دقت کنید که حرارت اجاق گاز کم باشد تا میگوها به آرامی پخته شوند و جا بیفتند.

در سرانجام میزانی از خورشت قلیه میگو را بچشید و در صورت لزوم به آن نمک و فلفل اضافه کنید.

بعد از آماده شده قلیه میگو آن را در یک کاسه مناسب بکشید و در کنار پلو زعفرانی سرو نمایید.

نکاتی در تهیه قلیه میگو

  • دقت داشته باشید که مدت زمان زیادی میگوها را نپزید، زیرا بافت آن ها بسیار سفت خواهد شد.
  • با توجه به اینکه قلیه میگو مزه ترش و تندی دارد، جنوبی ها قلیه میگو را در کنار ترشی انبه سرو می کنند.
  • دقت داشته باشید که میزان شنبلیله ای که در قلیه میگو استفاده می کنید زیاد نباشد. زیرا شنبلیله زیاد طعم تلخی را به غذا می دهد.
  • اگر طرفدار غذاهای تند یا ترش هستید، می توانید بر حسب ذائقه خورشت قلیه میگو را تندتر یا ترش تر کنید.
  • در صورت تمایل می توانید به جای استفاده از تمر هندی از رب انار یا رب نارنج استفاده کنید.
  • برای اینکه خورشت قلیه میگو خوش رنگ تر و سبزتر باشد، شنبلیله و گشنیز را بیشتر سرخ کنید. هر چند این کار باعث می شود خواص سبزیجات از بین برود. همچین برای اینکه رنگ سبز قلیه ماهی حفظ شود از اضافه کردن رب گوجه فرنگی در غذا خودداری نمایید.
  • در بعضی از منطقه ها جنوب در تهیه خورش قلیه میگو از سیب زمینی نیز استفاده می کنند. برای این کار سیب زمینی را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را قبل از اضافه کردن تمر هندی به قابلمه اضافه کنید. دلیل اینکه قبل از تمر هندی اضافه کنید این است که تمر هندی مانع پخته شدن سیب زمینی خواهد شد.
  • دستور تهیه قلیه میگو که به آموزش آن پرداختیم، برای 4 نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1898

به "طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی؛ غذای محلی به سبک خوزستانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی؛ غذای محلی به سبک خوزستانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید