پیشنهاد مشکوک اردوغان برای ایجاد منطقه امن نفتی در سوریه

به گزارش وبلاگ مجله پریها، آنا نوشت: رئیس جمهور ترکیه به آمریکا پیشنهاد نموده بود که برای بهره بردن از منافع فروش نفت سوریه، در شمال این کشور منطقه امن نفتی تشکیل گردد.

پیشنهاد مشکوک اردوغان برای ایجاد منطقه امن نفتی در سوریه

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان در اظهارنظری گفت: ترکیه به آمریکا پیشنهاد نموده بود در شمال سوریه منطقه امن تشکیل گردد تا بتوان از فواید استخراج نفت بهره برد.

رئیس جمهور ترکیه که کشورش تا به امروز در پایبندی به تشکیل منطقه امن مورد توافق ایران، سوریه، ترکیه و روسیه کوتاهی نموده است، مدعی شد: ما گفتیم بگذارید نفت آنجا (شمال سوریه) را بفروشیم و درآمدی که از این راه به دست می آید، صرف برقراری ثبات در منطقه امن کنیم. ما یک پروژه و برنامه کاری تنظیم کردیم و همه چیز آماده بود. این کار با این هدف انجام شد که منطقه امن ایجاد گردد و پناهندگان به آنجا منتقل شوند.

وی با ادعای اینکه پیشنهاد ترکیه می توانست به برقراری ثبات منجر گردد، اضافه کرد: باراک اوباما و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور سابق و کنونی آمریکا پیشنهاد آنکارا را رد کردند و نگذاشتند در شمال سوریه منطقه ای با هدف استقرار پناه جویان سوری تشکیل گردد. این در حالی است که ترکیه میزبان حدود 4 میلیون سوری است که از کشورشان فرار نموده اند.

اردوغان مدعی شد که ترکیه به نفت سوریه چشم ندوخته است و منافع آنکارا ایجاب می نماید که ثبات و امنیت به سوریه بازگردد. وی مطرح نمود: نیروهای کُرد که بر چاه های نفت استان دیرالزور واقع در شرق سوریه احاطه دارند، نفت استخراجی را به حکومت سوریه می فروشند.

ادعاهای اردوغان درباره ایجاد منطقه امن نفتی در شمال سوریه در حالی است که ترکیه از 17 مهر امسال عملیات نظامی را در شمال شرقی سوریه علیه یگان های مدافع خلق کُرد به راه انداخته است؛ گروه هایی که آنکارا آنها را تروریستی می داند. ترکیه با ادعای مقابله با تروریست ها تا 30 کیلومتری عمق خاک سوریه را اشغال نموده است و حال از ایجاد منطقه امن صحبت می نماید.

تهدید به بستن پایگاه هوایی اینجرلیک

رئیس جمهور ترکیه همچنین تهدید کرد در صورتی که لازم باشد پایگاه نظامی اینجرلیک و ایستگاه راداری کورسیک را که مورد استفاده ارتش آمریکا قرار گرفته است، تعطیل می نماید.

پایگاه هوایی اینجرلیک که در نزدیکی شهر آدانا واقع در جنوب ترکیه است، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین پایگاه های میزبان نظامیان تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس به شمار می آید.

اردوغان درباره روابط با آمریکا گفت: آنها را دعوت می کنم که مانند یک متحد رفتار نمایند. انتظار ما از دولت آمریکا این است که گامی برندارد که به روابط ما آسیب وارد کند.

2323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 711

به "پیشنهاد مشکوک اردوغان برای ایجاد منطقه امن نفتی در سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد مشکوک اردوغان برای ایجاد منطقه امن نفتی در سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید