ترکیه خطاب به فرانسه: قهرمان بازی در نیار!

به گزارش وبلاگ مجله پریها، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، تنش آنکارا-آتن بر سر حق بهره برداری از منابع طبیعی مدیترانه شرقی، این هفته با تصمیم آمریکا مبنی بر معافیت یک ساله تحریم تسلیحاتی قبرس جنوبی و شروع مذاکرات آتن-پاریس برای معامله رافائل های فرانسوی، شدت بیشتری به خود گرفت.

ترکیه خطاب به فرانسه: قهرمان بازی در نیار!

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

اما در این بین، جانبداری فرانسه از یونان است که کام ترکیه را بیش از همه تلخ می نماید تا آنجا که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، فرانسوی ها را متهم کرد که مثل مافیا رفتار می نمایند.

وی در این باره اضافه کرد: در این میان، مافیاهایی حضور دارند که رفتارشان قابل درک نیست. برای مثال، فرانسه. شما نه کشور حافظ صلح محسوب می شوید چراکه عملاً توافقی در این باره با کشورهای منطقه ندارید؛ و نه حتی در این مورد بخصوص نماینده اتحادیه اروپا به حساب می آیید. پس به چه حقی در مسائل این منطقه مداخله می کنید.

آکار خطاب به فرانسه اضافه کرد: اگر می خواهی دستِ تنها ادای قهرمان ها را در بیاوری، باید بدانی که دوره گانگستربازی و مافیاگری به سر آمده.

او اضافه کرد: ترکیه نمی پذیرد برخی ها از هزاران کیلومتر آن ورتر بیایند؛ قلدری و اعاده حق نمایند و نقش فرشتگان محافظ را بازی نمایند.

وی خطاب به یونان نیز مدعی شد: اگر همه جهان را هم جمع کنی نمی توانی به ما بقبولانی که حاصل ضرب دو در دو می گردد پنج. قبرس (شمالی) مسئله ملی ترکیه است و ما مثل سال های 2020 و 1974 از حق مردم این منطقه (ترک نشین) دفاع می کنیم.

اظهارات امروز وزیر دفاع ترکیه واکنشی است به تهدید اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که خطاب به آنکارا گفته بود وقتی پای حق حاکمیت مدیترانه در میان باشد؛ حرف و عمل فرانسه یکی است و سیاست پاریس در قبال این مسئله مشابه سیاستی است که در سوریه، قبل از سال 2018 و بمباران این کشور در مشایعت نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس پیش گرفته بود.

پیشتر هم مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته بود آنکارا زیر بار آن قِسم خط قرمزهایی که برای سوریه وضع کردید نمی رود و اگر خط قرمزی هم باشد ترکیه و قبرس شمالی آن را وضع می نمایند.

هفته قبل هم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، مردم یونان و فرانسه را به جنگ تهدید کرد و پرسید آیا حاضرند بهای بی کفایتی رهبرانشان را بپردازند.

به ادعای اردوغان تهدید علیه منافع و حقوق ترکیه در مدیترانه، ازجمله دغدغه های اصلی این کشور است.

منافعی که اردوغان از آن نام می برد شامل طرح های او برای کاوش در بخشی از آب های فراساحلی این کشور به امید بهره برداری از منابع نفت و گاز موجود در آن است.

این درحالی است که یونان و جمهوری قبرس نیز درخصوص این بخش از آب های مدیترانه ادعای مشابهی را مطرح می نمایند.

همزمان اتحادیه اروپا به جانبداری از یونان، تهدید نموده چنانچه ترکیه پای میز مذاکره نیاید؛ با تحریم روبرو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1162

به "ترکیه خطاب به فرانسه: قهرمان بازی در نیار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه خطاب به فرانسه: قهرمان بازی در نیار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید