مودم فیبرنوری چیست

به گزارش وبلاگ مجله پریها، محصولی در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد است. ابتدا توضیحی کوتاه در ارتباط با اینکه مودم فیبرنوری چیست ارائه می دهیم و سپس به کارکرد مودم فیبرنوری و انواع مودم های فیبرنوری می پردازیم. با ادامه این مطلب همراه باشید.

مودم فیبرنوری چیست

مودم فیبرنوری چیست

مودم فیبرنوری یکی از تجهیزات مدرن و امروزی برای وصل شدن به شبکه اینترنت پر سرعت است. با استفاده از این نوع می توان در مناطقی از کشورکه دارای زیرساخت های مناسب به لحاظ مخابراتی است، به اینترنت فیبر نوری متصل شد.

به بیانی دیگر مودم فیبرنوری دستگاهی است که در سمت مشترک نصب می شود بدین ترتیب کابل های مخصوص اینترنت فیبر نوری را از مخابرات تا داخل خانه کاربر منتقل می کنند.

پس از برای اینکه بتوان از اینترنت فیبر نوری بهره مند شد و اینترنتی با سرعت چندین برابری را تجربه کرد، نیاز به تجهیزات مخصوصی است که مودم فیبرنوری یکی از آنها به تعداد می رود.

مودم فیبرنوری دارای پورت های مختلفی بوده و به راحتی می توان با استفاده از این نوع مودم، شبکه اینترنت را راه اندازی کرده و چندین نفر به طور همزمان از اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

انواع مودم فیبرنوری

شرکت های سازنده مودم فیبرنوری را به دوشکل مختلف تولید می کنند و هر کدام از آنها هم دارای کاربرد ویژه ای هستند.

انواع مودم فیبرنوری دارای شباهت های بسیار زیادی به هم هستند و تفاوت های آنها آنچنان محسوس نیست. اولین نمونه از مودم فیبرنوری که از طریق شرکت های معتبر تولید و روانه بازار می شود Optical Network Terminal یاONT نام دارد.

این نوع از مودم ها معمولا برای مصارف خانگی و یا شرکت های کوچک کاربرد دارند. زمانی که تا محل مورد نظر کشیده می شود، می توان از مودم فیبرنوریONT استفاده کرد.

نمونه دیگری از مودم های فیبر نوری را که شرکت های معتبر تولید و روانه بازار کرده اند، Optical Network Unit یا ONU می نامند. این نوع از مودم ها از نظر کارایی شباهت های بسیار زیادی به مودم های ONT دارند. البته شرکت های سازنده تفاوت هایی را در هر دو مودم قرار داده اند که در ادامه به تفاوت و کارایی مودم های ONT و ONU پرداخته می شود.

اینترنت فیبرنوری چیست

نمی توان از مودم فیبرنوری صحبت کرد و به اینکه اینترنت فیبر نوری چیست اشاره ای نکرد. در ادامه موضوع مودم فیبرنوری چیست به این موضوع می پردازیم.

اینترنتی که از طریق فناوری فیبر نوری ارائه می شود، مبتنی بر کابل هایی از نوع فیبر نوری است. در این نوع کابل ها، انتقال داده از طریق سیگنال های نوری انجام می شود و از این نظر، محدودیتی در خصوص پهنای باند وجود ندارد. برای انتقال اطلاعات در این سرویس ها از کابل های فیبر نوری در کنار سایر تجهیزات استفاده می شود.

سیگنال های نوری سرعت و کیفیت بیشتری دارند و کابل های آن نسبت به کابل مسی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. به این نوع اینترنت UFB هم گفته می شود که مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband است.

کاربرد مودم فیبرنوری چیست

از مودم فیبرنوری در شبکه های انتقال داده استفاده می شود. این تجهیزات می توانند اتصال هایی با فاصله بیشتر ایجاد کنند و کیفیت انتقال فوق العاده ای داشته باشند. مودم های فیبرنوری در برابر اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند.

این محصولات می توانند اطلاعات را در بستر اینترنت و تا سرعت 12 مگابیت در ثانیه و تا مسافت 80 کیلومتر انتقال دهند. سرعت و مسافت انتقال این مودم ها به نوع و جنس کابل فیبر نوری بستگی دارد.

این محصولات پورت های گوناگونی دارند که در شبکه می توان از آن ها استفاده کرد. برخی از سرورها در شبکه، از کابل های فیبر نوری جهت انتقال داده به سایر تجهیزات، ساختمان ها و اداره ها استفاده می کنند. به همین دلیل وجود این مودم ها در مجموعه های مختلف جهت برقراری اتصال میان سرور و سایر تجهیزات الزامی است.

این مودم ها مدارهای ساده ای دارند و در ساختار آن ها از IC هایی در مقیاس بزرگ تر استفاده شده است. مصرف انرژی مودم های فیبرنوری کم است و نصب و راه اندازی آن ها ساده است.

برترین مودم فیبرنوری

در ادامه مطلب مودم فیبرنوری چیست به معرفی برترین برندهای این مصحول خواهیم پرداخت.

مودم فیبرنوری هواوی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی فیبر نوری، کمپانی های بزرگی به تولید انواع مودم پرداخته اند. شرکت هواوی یکی از بزرگ ترین شرکت ها در این حوزه به تعداد می آید.

این شرکت چند ملیتی است. از پرطرفدارترین محصولات این شرکت می توان به مودم فیبر نوری هواوی مدل HG8546M و HG8245H اشاره کرد. این محصولات و مودم های یوتل، در دسته مودم های مورد تأیید مخابرات قرار می گیرند.

در اینجا به نام مثال، تنظیم مودم فیبرنوری هوآوی 8245 را مورد بررسی قرار می دهیم. این مودم دارای 4 پورت LAN و 2 پورت FXS است. از طریق این دو پورت می توان خطوط سیپ مخابرات را به آنالوگ تبدیل کرد.

همچنین این دو خط از طریق کانکشن PPPoE به اینترنت وصل می شوند. زمانی که اتصال فیبرنوری به مودم درست باشد، لامپ ال ای دی PON بر روی مودم روشن می شود. یوزرنیم و پسورد مودم 8245 معمولاً telecomadmin و admintelecom است.

مودم فیبرنوری تی پی لینک

مودم فیبر نوری تی پی لینک جایگاه بسیار خوبی را در بازار به خود اختصاص داده است. این شرکت چینی در سال 1996 تأسیس شده است. از برترین محصول فیبرنوری این شرکت می توان به مودم فیبرنوری Tp-link مدل TX-VG1530 و مودم TX-6610 اشاره کرد.

مودم فیبرنوری ایسوس

ایسوس از جمله شرکت هایی است که در زمینه شبکه تخصص بسیار زیادی دارد. این شرکت در سال 1990 تأسیس شده است و به تولید انواع مودم ADSL ،VDSL و فیبر نوری می پردازد.

از پرطرفدارترین محصولات این شرکت می توان به مودم فیبر نوری ایسوس ADSL-VDSL مدل AC750 اشاره کرد که با تکنولوژی فیبر نوری هم سازگاری دارد.

راهنمای خرید مودم فیبرنوری

پس از پرداختن به موضوع مودم فیبرنوری چیست باید به راهنمای خرید این محصول هم اشاره کنیم.

در ایران می توانید انواع مودم فیبرنوری را خریداری کنید. سرعت فیبر نوری در ایران به منطقه مخابراتی بستگی دارد اما این نوع اینترنت سرعت بیشتری نسبت به دیگر سرویس ها ارائه می دهد.

در میان این برندها مودم های هواوی و فایبرهوم از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. محصولات این دو شرکت متنوع هستند و جوابگوی نیاز تمامی مشتریان هستند. یکی از نکات مهمی که پیش از خرید مودم باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد آنتن ها و محل قرارگیری آن ها است. زیرا محل نصب مودم ها فرق دارد و جایگاه آنها به نوع آنتن مودم هم بستگی دارد.

گاهی پس از نصب مودم و استفاده از آن متوجه ایرادهایی هم چون آنتن پران و خاموش و روشن شدن چراغ های مودم نوری می شوید. این امر ربطی به سالم و یا معیوب بودن محصول ندارد، بلکه ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

قبل از تهیه مودم باید به این نکته توجه کرد که سیستم PON مودم نوری با OLT منطقه مورد نظر سازگاری داشته باشد. زیرا در هر OLT پروتکل های انتقال متفاوتی وجود دارد.

به همین دلیل بهتر است که پیش از خرید مودم نوری و خرید اینترنت فیبر نوری با کارشناس مخابرات منطقه مشورت کنید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1751

به "مودم فیبرنوری چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودم فیبرنوری چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید