فیشیال صورت چیست و هر چند مدت یک بار باید انجام گردد؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، فیشیال صورت یک فرآیند درمانی-مراقبتی غیرتهاجمی برای پوست صورت است که در سال های اخیر هواداران زیادی هم پیاده نموده است. این روش مراقبتی که امروزه در بسیاری از کلینیک های زیبایی و اسپاها انجام می گردد معمولا یک فرآیند یک ساعته است که طی آن پوست صورت پاکسازی، لایه برداری و تغذیه می گردد. اما فیشیال چه مزایایی برای پوست صورت دارد و هر چند وقت یک بار باید آن را انجام داد؟ با ما باشید تا به این سوالات پاسخ داده و پس از آن درباره فیشیال خانگی هم برایتان شرح دهیم.

فیشیال صورت چیست و هر چند مدت یک بار باید انجام گردد؟

فیشیال یک فرایند درمانی مراقبتی غیرتهاجمی برای پوست صورت است که هم در خانه و هم کلینیک های زیبایی قابل انجام است. فیشیال بر حسب نوع کاربری و نوع محصولات مراقبتی استفاده شده انواع مختلفی دارد اما به طور کلی در طی این فرایند درمانی زیبایی از انواع محصولات، تکنیک ها و تجهیزات ماساژ و لایه بردار استفاده می گردد تا پوستی تمیزتر، سالم تر و درخشان تر به شما بدهد.

مزیای فیشیال بستگی مستقیمی به نوع آن دارد، اما به طور کلی فیشیال مزایای ذیل را برای پوست صورت دارا است:

پاکسازی و صاف کردن پوست

از بین بردن سلول های مرده پوست با لایه بردار و پاکسازی عمیق منافذ با پاک نماینده های پوست به جلوگیری از آکنه و کدر شدن پوست یاری نموده و پوست را صاف تر و نرم تر می نماید.

متعادل کردن پوست صورت و آبرسانی

آبرسانی به پوست با روغن صورت، سرم و یا مرطوب نماینده مناسب برای نوع پوست شما، پوستتان را تغذیه نموده و لکه های بیش از حد خشک و بیش از حد چرب را متعادل می نماید.

حل مسائل خاص پوست شما

در فیشیال با استفاده از محصولات شفابخش و تکنیک های تقویت نماینده مسائل خاص پوستی مانند لک ها و جوش ها مورد هدف قرار می گیرند تا پوستی شفاف تر سفت تر و شاداب تر داشته باشید.

تقریبا در تمامی فیشیال ها فرایندهای پاکسازی و رطوبت رسانی انجام می گردد و با انجام دوره ای و منظم این فرایندهای زیبایی می توانید شادابی و طراوت را برای پوست تان به ارمغان بیاورید. در فیشیال معمولا از بخور، ماساژ صورت، انواع ماسک ها بسته به نوع فیشیال و تجهیزاتی مانند میکرونیدل ها و درمارولر ها و یا دستگاه های LED و یا لیزر استفاده می گردد.

انواع فیشیال صورت

همان طور که گفته شد فیشیال صورت بسته به نوع مسائل پوستی و بعلاوه دستگاه های مورد استفاده انواع مختلفی دارد. اما به طور کلی انواع فیشیال های تخصصی که در کلینیک های زیبایی انجام می گردد شامل موارد ذیل است:

  • پاکسازی تخصصی صورت بصورت عمیق
  • فیشیال ضدپیری
  • فیشیال روشن نماینده پوست
  • فیشیال آکنه
  • فیشیال لایه برداری و میکرودرم
  • نور درمانی
  • فیشیال آنزیمی

چند وقت یک بار باید فشیال را انجام دهید؟

اینکه چند وقت یکبار باید صورت خود را فیشیال کنید به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست، احتیاجها و اهداف مراقبت از پوست و نوع پوست صورت شما بستگی دارد. اما به طور کلی مهم ترین عامل در معین زمان دوره ای فیشیال این است که لایه برداری پوستتان به چه صورتی انجام می گردد و از چه نوع مواد شیمیایی برای لایه برداری پوست در فیشیال استفاده می گردد. به طور کلی لایه برداری شیمیایی به 3 دسته تقسیم بندی می گردد:

  • در لایه برداری های سطحی، لایه های بالایی پوست شما را که به لایه های اپیدرمی معروف هستند، لایه برداری می گردد. در این فرایند به طور کلی از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) یا بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) استفاده می گردد، به 4 تا 6 جلسه احتیاج دارد و حداقل 2 تا 4 هفته هم باید بین جلسات وقفه باشد تا از آسیب جلوگیری گردد و پوست زمان برای بهبود داشته باشد.
  • لایه برداری با عمق میانه به لایه های بالایی درم تا درم پاپیلاری می رسد. در این فرایند ها معمولا از اسید گلیکولیک یا 35 تا 50 درصد تری کلرواستیک اسید (TCA) استفاده می گردد. این لایه برداری ممکن است هر چند ماه یکبار انجام گردد.
  • در لایه برداری عمیق از TCA با غلظت بالا (بیش از 50 درصد) یا ماده شیمیایی به نام فنل استفاده می گردد. این فرایند عمیق ترین نوع لایه برداری شیمیایی است. در این لایه برداری به درم پاپیلاری نفوذ می گردد تا مواد به لایه میانی پوست شما که درم مشبک نامیده می گردد برسد. این نوع لایه بردای ها فقط یک بار در طول زندگی شما قابل استفاده است.

لیزر درمانی اغلب چندین بار در طول 3 ماه انجام می گردد، معمولاً با فاصله یک ماه. اما زمان بندی بستگی به نوع لیزر مورد استفاده دارد.

انواع ملایم تر لایه برداری در فیشیال شامل ماسک های صورت ژلاتین، خاک رس و زغال فعال است. آن ها را می توان با خیال راحت به دفعات بیشتری اعمال کرد. تعداد استفاده از این ماسک ها در دوره های زمانی به توضیح ذیل است:

  • ماسک های ورقه ای: هفته ای یک بار
  • ماسک صورت زغال فعال: ماهی یک بار
  • ماسک صورت خاک رس: یک یا دو بار در هفته
  • ماسک صورت ژلاتین: دو بار در ماه
  • ماسک صورت چای: یک بار در ماه

فیشیال پوست در خانه

فیشیال پوست را هم می توانید در کلینیک های زیبایی و هم در خانه انجام دهید. می توانید در فیشیال خانگی از مواد طبیعی مانند ماست، عسل، انواع روغن های گیاهی، خاک رس، گلاب، آلوئه ورا و… بهره ببرید فقط به خاطر داشته باشید که نوع محصولات طبیعی که استفاده می کنید باید مناسب با نوع پوست و مسائل پوستی تان باشد. برای انجام فیشیال خانگی باید مراحل ذیل را انجام دهید، فیشیال صورت در کلینیک های زیبایی هم معمولا همین مراحل را دارد با این تفاوت که با استفاده از مواد، تکنیک ها و تجهیزات حرفه ای تری انجام می گردد.

مرحله یک؛ پاکسازی

برای این که پوست تان را کاملا پاکسازی کنید یک پد پنبه ای یا دستمال لطیف را به یک روغن پاکسازی نماینده (مانند روغن زیتون، روغن درخت چای، روغن بادام و یا روغن نارگیل)، شیر پاک کن و یا مواد پاک نماینده آرایش آغشته کنید و سپس تمام آثار آرایش و آلودگی از روی چشم، لب و گردنتان پاک کنید.

پس از آن با یک ماده شست وشوی صورت، صورتتان را بشویید و یا با یک پاک نماینده طبیعی مانند گلاب، ژل آلوئه ورا، سرکه سیب یا ماست صورت تان را پاک کنید. از مصرف محصولات شست وشو نماینده حاوی الکل، مواد نگهدارنده مصنوعی و مواد معطر خودداری کنید زیرا باعث خشک شدن و تحریک پوست می شوند. پاک نماینده را به آرامی و با نوک انگشتان به مدت 30 الی 60 ثانیه با نوک انگشتان روی صورت ماساژ دهید و سپس صورت تان را بشویید. استفاده از براش های شست وشوی صورت هم در این مرحله بسیار مؤثر است.

مرحله دو؛ بخور

بخور صورت منافذ پوست را باز می نماید و با نرم کردن لایه های پوست، پوست صورت را برای لایه برداری آماده می نماید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید در بخور صورت زیاده روی کرد، چراکه در این صورت پوست تان دچار سوختگی خواهد شد. بین دو تا پنج دقیقه بخور برای پوست کافی خواهد بود. استفاده از دستگاه های بخور خانگی در این مرحله توصیه می گردد، اما از یک قابلمه آب جوش و یک حوله هم می توانید در این مرحله بهره ببرید. پس از انجام مرحله ی بخور، صورت تان را با آب سرد بشویید و خشک کنید تا برای مرحله بعدی فیشیال آماده شوید.

مرحله سوم؛ لایه برداری

استفاده از اسکراب های پوست یکی از روش های لایه برداری فیزیکی است که برای فیشیال خانگی مناسب تر است. اسکراب پوست صورت را سریعا روشن تر می نماید و با لایه برداری سلول های مرده، پوستی سالم تر و شاداب تر خواهید داشت. برای انجام این مرحله با توجه به نوع پوست تان می توانید از اسکراب های موجود در بازار بهره ببرید و یا با استفاده از مواد طبیعی خودتان اسکراب خانگی بسازید.

به خاطر داشته باشید که اسکراب باید دارای دانه های لایه بردار ملایم باشد. اگر دانه های لایه بردار خشن باشد ممکن است باعث ایجاد ایجاد پارگی های ریز روی پوست گردد. برای ساخت اسکراب خانگی طبیعی می توانید از ترکیب ماست و قهوه، ترکیب شکر و لیمو و یا ترکیب جو پرک و عسل بهره ببرید.

مرحله چهارم؛ ماساژ صورت

ماساژ صورت باعث تحریک عضلات، بهبود گردش خون، افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می گردد. پوست صورت با ماساژ التیام می یابد و بعلاوه پس از ماساژ، پوست صورت آمادگی بیشتری برای جذب مواد مغذی و آبرسانی دارد. در نهایت پوست نرم و لطیف خواهد شد و پف صورت هم به حداقل می رسد.

برای انجام ماساژ صورت از یک مرطوب نماینده یا روغن ماساژ بهره ببرید. روغن های طبیعی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و روغن جوجوبا برای ماساژ صورت مناسب اند. کرم و یا روغن را به صورت تان بمالید و به آرامی و با حرکت دورانی ماساژ دهید. اطمینان حاصل کنید که پوست تان به میزان کافی لغزندگی دارد تا با ایجاد اصطکاک بین انگشتان و پوست دچار التهاب صورت نشوید.

برای نتیجه گیری بهتر می توانید از غلتک های ماساژ صورت یا سنگ ماساژ بهره ببرید.

مرحله پنجم؛ ماسک تغذیه نماینده

پس از انجام مراحل پاکسازی، لایه برداری و ماساژ، پوست صورت برای جذب مواد مغذی و درمان مسائل پوستی آمادگی مناسبی دارد. در این مرحله می توانید از انواع ماسک های پیل آف، ماسک های دست ساز و یا ماسک های پودری و کرمی که در بازار وجود دارند بهره ببرید.

بسته به نوع مشکل پوستی و نوع پوست تان باید نوع ماسک انتخابی تان را معین و آن را تهیه کنید و یا در منزل با مواد طبیعی ماسک مورد احتیاجتان را بسازید. ماسک ها صورت حاوی موادی مانند ویتامین سی، انواع ویتامین ها، نیاسین امید و سرامیدها هستند که می توانند پوست را تغذیه و با آکنه و یا لک های پوستی و چین و چروک مقابله نمایند.

مرحله ششم؛ آبرسانی

بعد از اتمام مراحل فیشیال خانگی، پوست لایه برداری شده و تغذیه شده صورت تان برای درخشندگی پایدار به آبرسانی احتیاج دارد. استفاده از مواد مرطوب نماینده باعث آبرسانی به پوست می گردد تا پوست در معرض آسیب کمتری باشد.

در این مرحله با استفاده از سرم های درمانی پوست و یا کرم های مرطوب نماینده باید پوست تان را به خوبی آبرسانی کنید. اگر بعد از انجام فیشیال قصد خروج از منزل دارید حتما از ضدآفتاب قوی بهره ببرید. در این مرحله بعلاوه استفاده از بالم های مرطوب نماینده لب و پچ های آبرسان زیر چشم هم توصیه می گردد.

و در آخر

انجام دادن مستمر و منظم فیشیال چه در خانه و چه در کلینیک های زیبایی می تواند پوستی سالم تر، شفاف تر و زیباتر برایتان به ارمغان بیاورد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر می خواهید فیشیال کلینیکال انجام دهید حتما به کلینیک های معتبر مراجعه کنید. دیگر نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که زمان انجام دادن فیشیال بسیار مهم است؛ همان طور که در این مطلب به آن اشاره شد برای این که معین کنید هر چند یک بار باید پوست صورتتان را فیشیال کنید حتما باید نوع لایه برداری را که در فیشیال انجام می گردد را در نظر بگیرید.

منابع: healthline, goodspaguide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2287

به "فیشیال صورت چیست و هر چند مدت یک بار باید انجام گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیشیال صورت چیست و هر چند مدت یک بار باید انجام گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید