مسئله ایمنی ساختمان ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ایلنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، مسئله ایمنی ساختمان ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است.

مسئله ایمنی ساختمان ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است

عزت الله ضرغامی درباره اینکه پس از اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر وعده همکاری شهرداری در ساماندهی سالن های دولتی از جمله تئاتر شهر، عده ای این کار را خلاف قانون دانستند؛ چراکه این ساختمان متعلق به میراث فرهنگی است، گفت: تئاتر شهر زیر نظر وزارت میراث فرهنگی نیست بلکه زیر نظر وزارت ارشاد است. البته ساختمان ها ثبت ملی می شوند و هنگامی که ثبت ملی می شوند، روی آن نظارت می کنیم که قوانین میراث فرهنگی آنجا رعایت گردد اما این کار در اختیار دستگاه ها است و ما فقط نظارت می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: معتقدم متاسفانه در مورد تئاتر شهر در سالیان گذشته کم کاری اجرا شده است، عرصه که جای خود دارد، نسبت به حریم آن هم حداقل قواعد روشن نشده است. بنده یکی از مخالفان جدی ساخت مسجد در کنار تئاتر شهر هستم و این مطلب را در سطوح بالا مطرح و در صفحات مجازی هم نوشته ام.

وی تاکید کرد: تئاتر شهر یک معماری زیبا و کاربردی دارد و حریم آنجا باید رعایت گردد؛ ساختن مسجد آنهم مسجدی با آن کیفیت که شخصا معماری آن را نمی پسندم و درخور معماری جمهوری اسلامی نمی دانم، درست نیست اما به هر حال ساخته شده است.

ضرغامی اظهار داشت: معتقدم باید از اعتبارات وزارت ارشاد برای حفظ بنا و عرصه تئاتر شهر استفاده کرد و حریم آن رعایت گردد تا چنین بنایی برای ما ماندگار باشد.

وی درباره اینکه آیا اسامی ساختمان های ناایمن زیرنظر وزارت میراث فرهنگی به این وزارتخانه اعلام شده یا خیر، گفت: مسئله ایمنی ساختمان ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است. متاسفانه محدودیت های اعتباری غیر از اینکه به مسئله اصل بازسازی باز می گردد، حفظ معماری و هویت خود بنای تاریخی را هم شامل می گردد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه امروز با حوادثی که اتفاق می افتد بحث ایمنی مردم هم بسیار مهم است، مطرح نمود: بخشی از بناهای تاریخی ما آسیب پذیر هستند لذا دائما تقاضای افزایش اعتبار می کنیم، برای اینکه بتوانیم حداقل ایمنی را برای این بناها ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: امسال اعتبارات ما 77 درصد افزایش پیدا کرد که بیش از 2 برابر میانگین رشد اعتبارات عمرانی دولت بود که خوب است و در طول سالهای اخیر جهش و رشد بی سابقه ای داشته و جا دارد از دولت تشکر کنیم. اما آیا این مقدار اعتبار می تواند حداقل نیازها را خصوصا در جنبه های ایمنی بناها فراهم کند؟ هرگز اینطور نیست و امیدواریم با همکاری همه نهادها، شرایطی برای همکاری بخش خصوصی فراهم گردد. همچنین مردم علاقمند، نهادهای عمومی و بنیاد مستضعفان بتوانند همکاری بسیار خوبی در این رابطه داشته باشند تا یک حرکت قابل قبول برای حفظ بناهای تاریخی داشته باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2100

به "مسئله ایمنی ساختمان ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئله ایمنی ساختمان ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید