فریدخمامی: یکی از درآمدهای پایدار فدراسیون های گذشته دان و حکم فروشی بوده است، ثابت می کنم از صیانت کاراته پاسداری نشده است

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مازیار فریدخمامی ، رئیس کمیته ساماندهی سبک های فدراسیون کاراته گفت: به نظر می رسد یکی از درآمدهای پایدار در فدراسیون های گذشته دان فروشی و حکم فروشی بوده است.

فریدخمامی: یکی از درآمدهای پایدار فدراسیون های گذشته دان و حکم فروشی بوده است، ثابت می کنم از صیانت کاراته پاسداری نشده است

مازیار فریدخمامی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران، درباره وضعیت ساماندهی سبک های فدراسیون کاراته گفت: در خرداد ماه امسال، رئیس فدراسیون کاراته کمیته ای به نام کمیته امور سبک ها را تشکیل داد و با رایزنی های که صورت گرفت از دوستانی دعوت شد تا سبک های فدراسیون کاراته ساماندهی گردد. در ابتدای کار، جلسه هم اندیشی و نظرسنجی را با حضور 100 نفر از رؤسای سبک های کنترلی و غیرکنترلی برگزار کردیم.

وی توضیح داد: بعضی از بزرگان در این جلسه، نارضایتی هایی مبنی بر از بین رفتن ارزش ها در کاراته داشتند و بر حفظ صیانت و کیان کاراته تأکید کردند. ما در این جلسه صبحت هایی مبنی بر برگزاری آزمون ها و شرایط سبک های جدید التأسیس انجام دادیم و قرار شد تا انتها امسال ارزیابی روی سبک های جدید داشته باشیم و صندلی آنها را معین کنیم. در این راه قدم هایی برداشته شده است تا به صورت قانون تصویب و در اختیار هیئت ها قرار بگیرد.

رئیس کمیته ساماندهی سبک ها در پاسخ به این سؤال که حضور سبک های متعدد در کاراته کشور احتیاج است، گفت: در گذشته تشکیلاتی درباره سبک ها در وزارت ورزش حضور داشت که بنا به دلایلی منحل شد. از زمان انحلال این تشکیلات در سال 96 برای بیش از 40، 50 سبک جدید از سوی فدراسیون کاراته گذشته مجوز صادر شده است. در سال گذشته دو نامه از سوی وزارت ورزش برای فدراسیون ارسال شده است که مجوز سبک های جدید را به دلیل عدم صدور از سوی وزارت ورزش باطل و ادامه فعالیت آنها را احتیاجمند آنالیز اعلام نموده است.

فریدخمامی همچنین خاطر نشان کرد: بعد از این اتفاق، با هماهنگی رئیس فدراسیون کاراته قرار شد تا زمانی که تکلیف این سبک ها به صورت کامل معین نشده است، از فعالیت شان جلوگیری نگردد و اجازه کار را به آنها بدهیم. وزارت ورزش نیز خاطرنشان کرد که مجوز سبک ها از سوی این وزارتخانه صادر خواهد شد و هیچ کس نمی تواند سبکی را به غیر از آنها منحل کند، اما رؤسای سبک ها را فدراسیون کاراته معین خواهد نمود. یعنی اگر فدراسیون تشخیص داد فلان رئیس سبک تغییر کند این اتفاق خواهد افتاد، اما فدراسیون نمی تواند سبکی را منحل کند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس هفته گذشته نامه ای را برای تمام سبک ها موقت زدیم و خواهان مدرک مورد احتیاج جهت آنالیز صلاحیت آنها شدیم. وزارت ورزش قبول نموده است تا ما شرایط سبک های موقت را آنالیز کنیم تا اگر آنها در کمیته فنی و هیئت رئیسه فدراسیون کاراته تأیید شدند، برای آنها مجوز صادر گردد. این مسئله فقط شامل سبک های موقت خواهد بود و بعد از معین تکلیف این سبک ها تا انتها سال به سراغ آنالیز مجدد سبک های ثبت شده نیز خواهیم رفت.

کاپیتان سابق تیم ملی کاراته در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که بعضی افراد در فدراسیون گذشته در چند روز ارتقا چند درجه ای دان داشتند، گفت: متأسفانه این موضوع صحت دارد! در جلسه هم اندیشی سبک ها، اساتید و پیشکسوتان برجسته کاراته از طباطبایی (رئیس فدراسیون کاراته) خواستند در امور دان ها ورود کند. بر همین اساس برخلاف گذشته برای اجران آزمون ها قانون طراحی شد و همچنین با اجازه رئیس فدراسیون کاراته به آنالیز دان های بعضی سبک ها نیز رسیدیم.

فریدخمامی تأکید کرد: در این آنالیز ها به موارد بسیار جالبی رسیدیم. شاید دان هایی براساس سنوات افراد داده شده باشد، اما این صدور دان ها بدون آزمون یا با آزمون صوری بوده است! در ماه های معینی از سال بعضی رؤسای سبک ها پنج تا 10 بار تاریخ آزمون خاطرنشان کردند که به نظر نمی رسد آزمونی برگزار شده باشد. وقتی آزمونی برگزار نمی گردد یعنی به هر ترتیب که دل شان خواسته است، دان صادر کردند!

وی راجع به اینکه بر چه اساسی ارتقای دانی که باید طی 20 تا 30 سال طی گردد، در چند روز صادر شده است و آیا کسی از مسئولان فدراسیون گذشته جوابگوی این مسائل خواهد بود؟، گفت: فدراسیون کاراته باید مانند فدراسیون های دیگر سازوکاری را برای درآمدهای پایدار ایجاد کند، اما به نظر می رسد یکی از درآمدهای پایدار در فدراسیون های گذشته دان فروشی و حکم فروشی بوده است!

سرمربی پیشین تیم های جوانان و امید کاراته ایران خاطر نشان کرد: مسئولی در فدراسیون کاراته وجود داشته است که دو دان شش در سبک های کنترلی و غیرکنترلی گرفته است! برای دریافت دان شش باید پیشینه ای از دان های سه، چهار و پنج او وجود داشته باشد که اصلاً وجود ندارد و ایشان بدون هیچ پیشینه ای دو دان شش در سبک کنترلی و غیرکنترلی گرفته است. در آنالیز ها معین شده است که بعضی افراد در طول هشت سال دان پنج، شش، هفت و هشت را دریافت کردند!

فریدخمامی خاطر نشان کرد: پروسه ای که در حالت عادی باید در 26 سال طی گردد، متأسفانه در 10 سال طی شده است! قطعاً این تخلفات را در اختیار فدراسیون کاراته خواهیم گذشت تا درباره آنها تصمیم گیری گردد. البته بعضی سبک ها نیز به صورت سالم در حال فعالیت هستند و در آنالیز ها ما نیز هیچ تخلفاتی نداشتند. یکی دیگر از دلایل ما برای برگزاری آزمون ها به این خاطر است که دیده شده است که برای بعضی افراد دان صادر شده که در کاراته حضور ندارند و فعالیت رزمی ورزش کاراته را انجام نمی دهند!

وی در انتها گفت: داد خیلی از پیشکسوتان به خاطر این است که در فدراسیون گذشته از کیان کاراته دفاع نشده است و عده ای از این امانت پاسداری نکردند. من ثابت خواهم کرد که از صیانت کاراته پاسداری نشده است. با دستور طباطبایی علاوه بر آنالیز دان های سبک ها، دان رؤسای سبک ها و رؤسای هیئت ها استانی نیز آنالیز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 628

به "فریدخمامی: یکی از درآمدهای پایدار فدراسیون های گذشته دان و حکم فروشی بوده است، ثابت می کنم از صیانت کاراته پاسداری نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریدخمامی: یکی از درآمدهای پایدار فدراسیون های گذشته دان و حکم فروشی بوده است، ثابت می کنم از صیانت کاراته پاسداری نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید