سلیمی: 10 درصد جامعه یارانه انرژی را هدر می دهند، تعرفه گذاری پلکانی راهی برای مدیریت مصرف برق در کوتاه مدت

به گزارش وبلاگ مجله پریها، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر بخواهیم از ظرفیت بخش خصوصی برای فراوری برق استفاده کنیم، به علت سرکوب قیمت این امر وجود ندارد و باید مابه التفاوت قیمت تمام شده با نرخ دستوری فعلی به فراوریکننده پرداخت گردد.

سلیمی: 10 درصد جامعه یارانه انرژی را هدر می دهند، تعرفه گذاری پلکانی راهی برای مدیریت مصرف برق در کوتاه مدت

علیرضا سلیمی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرنگاران با اشاره به راهکار کوتاه مدت حل مشکل برق اظهار کرد: در طول 8 سال گذشته سرمایه گذاری در حوزه برق کم بود که همین امر موجب شد احتیاج کشور با مولد های فعلی تامین نگردد.

وی احتیاج کنونی برق کشور را 63 تا 65 هزار مگاوات بیان نمود و اضافه کرد: در شرایط کنونی فراوری برق کشور حدود 56 تا 57 هزار مگاوات است، بنابراین در بحث فراوری به وسیله نیروگاه ها باید ورود پیدا کرد و در این راستا باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد چرا که دولت توان ندارد.

نماینده مردم محلات ادامه داد: در بخش انرژی تجدید پذیر برقی که از انرژی خورشیدی گرفته می گردد، حدود 6 هزار مگاوات کل فراوری است که در این بخش هم اگر بخواهیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، به علت سرکوب قیمت این امر وجود ندارد و ضروری است که مابه التفاوت قیمت تمام شده با نرخ دستوری فعلی به فراوریکننده پرداخت گردد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه یارانه به عده ای خاص از آحاد جامعه داده می گردد، گفت: مابه التفاوت قیمت دستوری با نرخ فعلی باید به ابتدا یا انتهای زنجیره پرداخت گردد و در شرایط فعلی واقعیت آن است که یارانه به راس زنجیره پرداخت می گردد و همین امر منجر به مصرف بی رویه برق مقرون به صرفه شده است که بنابر براورد ها شاید 10 درصد جامعه هستند که مصرف بی رویه از فراوری برق مقرون به صرفه را دارند.

سلیمی با اشاره به اینکه اصلاحات قیمتی به وسیله تعرفه گذاری پلکانی یکی از راهکار های مدیریت مصرف برق محسوب می گردد، بیان نمود: بحث تعرفه گذاری پلکانی یکی از راهکار هاست که در جلسات کارشناسی باید مورد بحث قرار گیرد و در نهایت برترین گزینه که به مردم و فراوری آسیب نزند، انتخاب گردد.

این نماینده مجلس، پرداخت کارت یارانه را یکی دیگر از راهکار های مدیریت مصرف برق بیان نمود و گفت: در شرایط فعلی پرداخت یارانه به عده ای خاص منجر توزیع ناعادلانه ثروت عمومی شده است که بنابر آمار در سال 160 میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی داده می گردد که با این وجود اولین کشور در پرداخت یارانه انرژی هستیم، درحالیکه با اصلاح مدیریت مصرف به وسیله تعرفه گذاری پلکانی باید اقدام به توزیع عادلانه یارانه انرژی کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس در سرانجام توضیح داد: با اصلاح الگوی مصرف علاوه بر جلوگیری از هدر رفت یارانه انرژی، بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در این بخش رغبت پیدا می نماید، براین اساس تعرفه گذاری پلکانی به عنوان یکی از راهکار های مدیریت مصرف مطرح شده، اما هنوز جزئیات آن مورد بحث قرار نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1887

به "سلیمی: 10 درصد جامعه یارانه انرژی را هدر می دهند، تعرفه گذاری پلکانی راهی برای مدیریت مصرف برق در کوتاه مدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلیمی: 10 درصد جامعه یارانه انرژی را هدر می دهند، تعرفه گذاری پلکانی راهی برای مدیریت مصرف برق در کوتاه مدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید