آنالیز جزئیات بودجه 1401 به زودی شروع می گردد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تهران (پانا) - یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس جمهور در جلسه آنالیز کلیات لایحه بودجه 1401 اطلاع داد و گفت که در صورت تصویب کلیات لایحه بودجه و سپس آنالیز جزییات در کمیسیون تلفیق احتمالا از 10 بهمن مجلس وارد آنالیز جزییات بودجه خوهد شد.

آنالیز جزئیات بودجه 1401 به زودی شروع می گردد

به گزارش ایسنا، حسین علی حاجی دلیگانی اظهار کرد: با توجه به تصویب کلیات لایحه بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق و ارائه گزارش آن به هیات رئیسه، جلسه آنالیز کلیات درروز یکشنبه 19 دی با حضور رئیس جمهور برای دفاع از کلیات تشکیل برگزار می گردد.

وی شرح داد: با توجه به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون تلفیق باید ظرف 5 روز گزارش خود را درباره آنالیز کلیات به هیات رئیسه ارجاع می داد تا مجلس وارد آنالیز کلیات گردد. با ارائه این گزارش ما در جلسه یکشنبه هفته آینده به آنالیز کلیات می پردازیم، بدین ترتیب که ابتدا گزارش کمیسیون تلفیق، و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه قرائت می گردد، سپس رئیس جمهور از کلیات بودجه دفاع نموده و به بیان نکات مد نظر دولت می پردازد.

این عضو هیات رئیسه مجلس اضافه نمود: بعد ازآن 5 نماینده مخالف کلیات و 5 نماینده موافق کلیات دیدگاه های خود را بیان می نمایند، آنها می توانند بخشی از وقت خود را به نماینده دیگر واگذار نمایند، اما نهایتا هر کدام از مخالفان و موافقان 10 دقیقه فرصت دارند، سپس مجددا نوبت به دفاع نماینده دولت می رسد و وی برای دفاع از کلیات بودجه فرصت 20 دقیقه ای دارد که احتمالا آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دراین فرصت صحبت می نماید. بعد از آن نمایندگان رای خود را درباره کلیات اعلام می نمایند.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: اگر کلیات در مجلس مصوب گردد برای شور دوم و آنالیز جزییات به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می گردد، کمیسیون تلفیق در مرحله اول 15 روز فرصت دارد سپس می تواند ده روز دیگر فرصت خود را تمدید نموده و بعد از آن گزارش را به صحن ارجاع دهد. قبل از ورود کمیسیون تلفیق به آنالیز بودجه طبق آیین نامه نو نمایندگان فرصت یک تا ده روزه ای برای ارائه پیشنهادات دارند، منتها به این علت که پیش از این نمایندگان از فرصت 10 روزه خود استفاده کردند، برابر مصوبه هیات رئیسه قرار شد دو روز فرصت برای آنها در نظر گرفته گردد، چون در آیین نامه حداکثر فرصت ده روزه آمده است ما برای صرفه جویی در وقت و استفاده بیشتر نمایندگان از این فرصت این مقدار را به دو روز تقسیم کردیم.

وی ادامه داد: بعد از آن که کمیسیون تلفیق گزارش نهایی خود از آنالیز جزییات را به هیات رئیسه ارائه می نماید و مجددا نمایندگان 10 روز برای ارائه پیشنهادات بر روی گزارش تلفیق فرصت دارند با احتساب این زمان ها حدودا 10 بهمن کار رسیدگی به جزییات بودجه در صحن علنی مجلس شروع می گردد.

این عضو هیات رئیسه مجلس بعلاوه گفت که در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه لایحه بودجه به دولت برای اعمال اصلاحات ارجاع می گردد و دولت دو هفته فرصت داردتا اصلاحات لایحه را به مجلس ارائه کند.

وی در سرانجام با اشاره به جلسه آنالیز کلیات بودجه 1401 گفت: طبق آیین نامه 150 دقیقه زمان آنالیز کلیات است، سقفی برای صحبت های رئیس جمهور در آیین نامه نیامده، پیش بینی می گردد که ایشان 40 تا 60 دقیقه صحبت نمایند، لذا به مدت 150 دقیقه باید زمان صحبت رئیس جمهور را اضافه نمود در نهایت تکلیف کلیات لایحه بودجه در همان نوبت صبح آنالیز کلیات تعیین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1966

به "آنالیز جزئیات بودجه 1401 به زودی شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز جزئیات بودجه 1401 به زودی شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید