زیبایی خیره کننده شفق قطبی را در ایسلند به دیدن بنشینید

به گزارش وبلاگ مجله پریها، شفق های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می شوند که معمولا در شب و در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند.

زیبایی خیره کننده شفق قطبی را در ایسلند به دیدن بنشینید

شفق قطبی یا نور شمالی، یک پدیده طبیعی و جوی خیره نماینده به رنگ های زیبا در آسمان است که بر اثر برخورد ذرات باردار (الکترون ها) ناشی از تابش خورشید با میدان مغناطیسی زمین به وجود می آید. گاهی زیبایی خیره نماینده این پدیده، موجب مشکلاتی برای رانندگان در جاده های ایسلند می گردد. طبق گزارش پلیس ایسلند، افراد بسیاری که در حال رانندگی در جاده های ایسلند بودند، محو دیدنی این پدیده خیره نماینده شده و از جهت خود خارج شدند.

شفق قطبی در ایسلند موجب انحراف رانندگان می گردد

گردشگران هنگام رانندگی در جاده های ایسلند از جهت خارج می شوند؛ چراکه آن ها با مشاهده شفق قطبی در آسمان نمی توانند روی رانندگی خود تمرکز نمایند و محو دیدنی این پدیده می شوند. پلیس ایسلند توصیه می نماید که رانندگان برای جلوگیری از هرگونه انحراف یا تصادف، ابتدا در یک مکان امن خودروی خود را پارک نمایند و بعد به دیدنی این پدیده بپردازند.

علت این پدیده چیست؟

تصور کنید یک میدان نیروی نامرئی در اطراف سیاره ما وجود دارد. حال تصور کنید که این میدان نیرو در طول میلیاردها سال، از ما در مقابل یک پرتوی پلاسمای فوق العاده باردار حفظ نموده است و اگر وجود نداشت، حیات روی زمین به طورکلی از بین می رفت.

ممکن است فکر کنید که این یک داستان علمی تخیلی است، اما باید بدانید که کاملاً درست است و همین مسئله، شفق قطبی را پدید می آورد.

شفق قطبی یکی از قدیمی ترین اسرار انسان ها است، و در طول سال ها انسان ها، نظریه های مختلفی برای شرح این پدیده بیان کردند. برای مثال، ارسطو عقیده داشت که شفق قطبی ذره ای از تابش خورشید است که آسمان آن را بازتاب می دهد. ولی دانشمندان، سال 1600 به دو اصل مهم دست یافتند که شرح این پدیده را ممکن می سازد. اصل اول، زمین به واقع یک آهنربای بزرگ است و اصل دوم، خورشید چیزی فراتر از نور ساطع می نماید.

نور خورشید پیش از آنکه به زمین برسد، مدت ها قبل در لبه خورشید به وجود آمده است. و لبه خورشید (تاج خورشیدی)، مکانی شلوغ، زیبا و پر از گرداب پلاسما و قوس های مغناطیسی بزرگ است. همه این فعالیت ها به طور دائمی موج هایی از ذرات پرانرژی را آزاد می نمایند و موجب پدیده ای به نام باد خورشیدی می شوند. چند روز پس از ترک خورشید، با سرعت 400 کیلومتر در ثانیه حرکت می نماید، در نتیجه باد ناشی از انفجار ذرات باردار به زمین می رسد. اما خوشبختانه، ما انسان ها سلاح مخفی چرخش زمین و هسته مذاب زمین را داریم.

هسته زمین، کلید زندگی ما روی آن است. هسته، یک میدان نیروی مغناطیسی در اطراف زمین به وجود می آورد که باد خورشیدی را خنثی و زندگی روی زمین را بسیار لذت بخش می نماید. به علت وجود این میدان مغناطیسی، ما چیزهای خوبی مانند جو را داریم و از اثرات مضر ناشی از تابش اشعه فرابنفش مصون هستیم. اما علی رغم تمام این ها، با پراکنده شدن ذره ای کوچک از باد خورشیدی در میدان مغناطیسی و حرکت آن به سمت قطب های زمین، ما قادر به دیدنی شفق قطبی هستیم. هنگامی که این ذرات پرانرژی با گازهای موجود در جو برخورد می نمایند، واکنش نشان می دهند که در نتیجه اتم های گاز کمی انرژی دریافت می نمایند. ولی این انرژی برای مدت طولانی باقی نمی ماند. این اتم ها انرژی ذخیره شده را آزاد نموده و نور درخشانی را ساطع می نمایند. اتم های مختلفی در جو وجود دارد که هرکدام رنگ متفاوتی را منتشر می نماید.

رنگ های سبز و قرمزی که با شنیدن نام شفق قطبی تصور می کنیم، از طریق اکسیژن باردار پدید می آید. اما نیتروژن هم در آن وجود دارد، و ترکیبی واقعاً زیبا از نور قرمز و آبی به وجود می آورد که آسمان را با رنگ ارغوانی خیره نماینده ای درخشان می نماید.

در حال حاضر، تنها در شب می توانیم شاهد این پدیده باشیم، اما این اتفاق در تمام 24 ساعت روز، هر روز و هر سال رخ می دهد. پدیده شفق های قطبی در زحل و مشتری هم اتفاق می افتد.

گاهی اوقات باد خورشیدی پس از مدت ها با انرژی بسیار زیاد و خطرناکی رها می گردد. طوفان خورشیدی به نام انقباض جرم کرونالی تقریباً بدون هشدار به وجود می آید و امواج بزرگی از ذرات پرانرژی را آزاد می نماید. این طوفان ها فوق العاده قدرتمند هستند.

به گفته فضانوردانی که در خارج از میدان مغناطیسی زمین کار می نمایند، اگر در طول یکی از طوفان های خورشیدی، چشمان خود را ببندید، تشعشع ناشی از واکنش ذرات پرانرژی با مایع درون چشمان خود را خواهید دید.

در سال 1859، یک طوفان بسیار قدرتمند با زمین برخورد کرد، این طوفان چنان قدرتی داشت که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض ­های استوایی نیز دیده می ­شد.

هنگامی که این طوفان شدید و نادر به میدان مغناطیسی زمین برخورد کند و به جو قطبی راه یابد، نمایشی متفاوت از شفق های قطبی را به وجود می آورد. این منظره ها بسیار هنرمندانه و مفید هستند، چراکه دانشمندان با یاری آن ها می توانند چگونگی تأثیر طوفان های مغناطیسی بر حیات روی زمین، مانند فناوری ها و ارتباطات را مورد مطالعه قرار دهند.

برخی از برترین چشم اندازهای شفق های قطبی زمین از طریق ایستگاه فضایی بین المللی به ثبت رسیده است که حدوداً هر 90 دقیقه از نزدیکی قطب های شمال و جنوب سیاره ما عبور می نماید. بنابراین، اگر هنگامی که هوا تاریک است، از قطب ها عبور نمایند چه می گردد؟ شفق های قطبی آن قدر نزدیک خواهند بود که می توان آن ها را لمس کرد. البته این کار توصیه نمی گردد.

ناسا اطمینان حاصل می نماید که فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی کار می نمایند، عکاسان آموزش دیده ای باشند. و هنرمندان روی زمین، عکس های آن ها را به تصاویری قابل درک برای شما تبدیل می نمایند. این نمایش نورهای آسمانی شاید برای میلیاردها سال روشنایی داشته باشد و چیزی فراتر از یک نمایش هنری خصوصی روی زمین است. این پدیده، زیبایی خیره نماینده آسمان در شب را به انسان ها یادآوری می نماید.

ویدیوی زیر را برای آشنایی بیشتر با این پدیده زیبا دیدن کنید.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2000

به "زیبایی خیره کننده شفق قطبی را در ایسلند به دیدن بنشینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی خیره کننده شفق قطبی را در ایسلند به دیدن بنشینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید