اشنایی با هنر در کانادا

به گزارش وبلاگ مجله پریها، هر سال افراد زیادی برای فراگیری و اشتغال به هنر به کشورهایی مهاجرت می نمایند که در هنر پیشرو هستند. یکی از این کشورها کانادا است. بنابراین در این مقاله قرار به سراغ هنر در کاناد رفتیم و هنر را از زاویهی آموزشی و تحصیلی در این کشور آنالیز کنیم و بفهمیم که چرا هنر در کانادا انقدر ارزشمند است و درک کنیم که چرا هنرمندهای بسیاری به کانادا مهاجرت می نمایند.

اشنایی با هنر در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مسافرتی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

هنر در کانادا

هنر همیشه با بشر همراه بوده. حکاکی هایی روی صخره و سنگ در بلک فوت (شهری در کَلگریِ آلبرتا) یافت شده است که تخمین زده می گردد مربوط به 5 هزار سال پیش باشد. (تصاویر پایین) جالب است که این انسان ها پیش از این که زبان را ابداع نمایند یا به درستی از زبان بهره ببرند از نقاشی برای انتقال پیغام استفاده می نموده اند.

امروزه هنر محدود به نقاشی و حکاکی نیست. همانطور که انسان امروزی شباهتی به انسان 5 هزار سال قبل ندارد، زندگی و احتیاجهایش هم متفاوت است، چرا باید بهره او از هنر مشابهتی با گذشتگانش داشته باشد؟! انسان امروزی با فراگیری هنر می تواند مفاهیم جدیدی خلق کند و آن را به دیگران انتقال بدهد. بنابراین مهاجرت را انتخاب می نماید تا هنر را بیاموزد و به کار ببرد.

در مقاله های پیشین درمورد کانادا، فرهنگ مردم کانادا، جامعه فرهیخته کانادا و راه های شناخت فرهنگ کانادا صحبت کردیم و حالا نوبت آن است که صندلی هنر در کانادا، دانشگاه ها و مدارس معتبر هنر در کانادا را آنالیز کنیم و دلیل ارزشمندی هنر را در این کشور کشف کنیم. در این مکاشفه همراه خبرنگاران باشید!

بهترین و معتبرترین مدارس و دانشگاه های هنر در کانادا

همانطور که گفتیم هنر از پیدایش تا امروز بارها و بارها تغییر نموده و تا امروز انقدر توسعه پیدا نموده است که در قالب هایی مثل عکاسی، انیمیشن، طراحی بازی، طراحی فشن، طراحی داخلی و هنر واقعیت مجازی در جلوی چشم های ما ظاهر شده است. در واقع هنر انقدر وسعت پیدا نموده و پیشرفت نموده است که تقریبا در هر جایی و در هر زمینه ای شاهد هستیم که با ورود هنر دگرگون شده است.

پس طبیعی است که بهترین دانشگاه ها و مدرسه های هنر در دنیا خواستار بسیاری داشته باشد. چرا که هنرجوها و هنرمندان جوان بسیاری هستند که می خواهند بهترین هنرمندی باشند که می توانند! پس دنبال راهی می گردند تا توانمدی هایشان را تقویت نمایند و دانش خودشان را وسعت بدهند. به همین دلیل قرار است با آنالیز مدارس و دانشگاه های معتبر و عالی کانادا بفهمیم که مگر در مدارس و دانشگاه های هنری کانادا چه اتفاقی می افتد که هنرمندان و هنرجویان آن را به عنوان مقصدی برای مهاجرت انتخاب می نمایند.

دانشگاه هنر آلبرتا ( Alberta University Of The Arts -AUARTS)

دانشگاه هنر آلبرتا که قبلا به اسم دانشکده هنر و طراحی آلبرتا شناخته می شد، در کلگری آلبرتا واقع شده است. این دانشگاه کانادایی در سال 1973 تاسیس شد و از همان زمان تا به حال تمرکز بر این موضوع بوده است که دانشجویان هنرهای زیبا، رسانه های جدید و طراحی دائما به سمت تجربیات استودیویی سوق داده شوند.

مقطع کارشناسی دانشگاه هنر آلبرتا

اگر آماده اید تا اولین قدم در جهت تحقق رویایتان را بردارید، دانشگاه هنر آلبرتا به شما جسارت لازم را می دهد تا کشف کنید، راهنمایان متخصصی را در همراهتان می نماید تا توانایی تان را پرورش بدهید و البته حمایتی که برای آغاز شغل رویایی تان لازم دارید را هم در اختیارتان می گذارد.

این یک شعار تبلیغاتی و ناکارآمد نیست. دانشگاه هنر آلبرتا در مقطع کارشناسی 12 رشته دارد که اگر مثل منطقه به آن ها نگاه کنیم، هر یک می توانند سرزمینی باشند که به آن پا می گذارید و کشفشان می کنید. این مناطق هنرهای رسانه ای، نقاشی، کار با شیشه، مجسمه سازی، جواهرسازی و کار با فلزات، ارتباطات بصری، کار با پارچه، کار با سرامیک، مطالعات خلاق و نقد، عکاسی و رسانه های چاپی هستند.

کشف هر یک از این مناطق به چه شکل انجام می گردد؟ این کار به یاری برنامه یک ساله آموزشی انجام می گردد که برای دانشجویان سال اولی تهیه و تدوین شده است. در ادامه درمورد این بیشتر می خوانیم.

برنامه یک ساله دانشگاه هنر آلبرتا برای دانشجویان سال اولی در مقطع کارشناسی

جریان از این قرار است که همه دانشجوهای سال اولی دانشگاه هنر آلبرتا (در همه رشته ها) برنامه آموزشی خود را با این برنامهی یک ساله آغاز می نمایند که مختص دانشگاه هنر آلبرتا است.

چرا؟ به این علت که این برنامه یک ساله میخواهد تا دانشجویان هنر را به سمت درس های جذاب استودیویی و همچنین دروس مطالعات لیبرالی (یک سری واحد درسی اضافه که در آن دانشجویان بر حسب علاقه به مطالعه و تحقیق آزاد درمورد علوم، شبه علوم، ادبیات و علوم انسانی می پردازند.) سوق بدهد. اگر سالهای تحصیل دانشجو را یک بنا تصور کنیم، طبق این برنامه زیرپایه و اصول قدرتمندی ساخته می گردد تا در سالهای بعدی ساختمان محکمی بر روی این زیرپایه ساخته گردد.

بر اساس این برنامه از دانشجو انتظار می رود تا در سال اول تحصیلش در دانشگاه هنر آلبرتا با زبان تخصصی و واژگانی که در رشته خودش استفاده می گردد، آشنا شده باشد، بلکه باید در یکی از رشته های مورد علاقه بی ارتباط با رشته تحصیلی اش هم دانش آماتوری به دست آورده باشد.

همه دانشجوها بر طبق این برنامه یک ساله الزاما باید دو درس طراحی و چهار درس انتخابی استودیویی از بین 12 رشته های سرامیک، پارچه، شیشه، جواهر و فلزات، هنرهای رسانه ای، نقاشی، عکاسی، رسانه های چاپی، مجسمه سازی و هنرهای بصری انتخاب کند.

اما دروس آنالیز هنرهای بصری 1 و 2، و تمرین های نقد را به صورت اختیاری می توانند بگذرانند که باعث رشد و وسعت پیدا کردن دانش آنها از فرهنگ و پیشینه هنری می گردد و همچنین باعث آمادگی آنها برای ترم های بعدی و دروس مطالعه آزاد بعدی خواهد شد.

به علاوه دروس نقاشی و طراحی دو درس الزامی دیگر هستند که باید در مطالعات، تحقیقات، معاشرت با هنرمندان و گفتگوهایتان به دنبال طرح مسائل روز، هنرهای زیبا، طراحی، رسانه ها و تکنولوژی باشید.

این برنامه یک ساله برای مقطع کارشناسی می تواند به شکل تمام وقت و یا نیمه وقت گذرانده گردد.

مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر آلبرتا

کلاس های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر آلبرتا به شکل گروهی، متشکل از چند رشته و در شرایط استودیویی و کارگاهی برگزار می گردد تا دانشجوها برای کشف امکان ها، عبور از محدودیت ها و بازسازی تمرین ها جسارت و شجاعت لازم را به دست بیاورند. کلاس های کوچک باعث می گردد که دانشجوها مجبور به ایجاد ارتباطات بیشتر شوند و تحت هدایت یک استاد به یادگیری مشغول شوند و جسورانه خلق نمایند.

دوره کارشناسی هنرهای زیبای دانشگاه هنر آلبرتا ( Bachelor of Fine Arts - BFA)

یکی از مقاطع این دانشگاه کارشناسی دانشگاه هنر آلبرتا است که برای رشته های نقاشی، طراحی، مجسمه سازی، سرامیک، طلا وجواهر و فلزکاری، هنرهای رسانه ای و تکنولوژی ارائه می گردد. کلاس های تخصصی این مقطع و بعضا کلاس های نظری به شکل استودیویی برگزار می گردد. به این معنی که به شکل فعال و در فضای کارگاهی آموزش صورت می گیرد.

دوره کارشناسی طراحی دانشگاه هنر آلبرتا ( Bachelor of Design - BDes)

یکی دیگر از مقاطعی که دانشگاه هنر آلبرتا کارشناسی طراحی است که برای رشته های عکاسی و ارتباطات بصری ارائه می گردد تا دانشجویان این رشته ها را برای ورود به شغل پیروز خود آماده و حرفه ای تربیت نمایند. این دوره برای این دو رشته چهار سال و به شکل تمام وقت است.

شهریه دانشگاه هنر آلبرتا برای دانشجویان کانادایی سالانه 435,660 دلار کانادا و برای دانشجویان مهاجر 1,379,280 دلار کانادا است.

دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه آلبرتای کانادا ( The University of Alberta, Department of Fine Art)

دانشگاه آلبرتا در سال 1910 در ادمنتونِ آلبرتا تاسیس شد و امروز یکی از پنج دانشگاه برتر کانادا و 119 اُمین دانشگاه برتر دنیا است که به تحقیقات معتبر، ابداعات و اکتشافات شهرت دارد. طبق گفته های دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه آلبرتا، آنها یک سیستم آموزشی مخصوص را ارائه می دهند که در کانادا نظیر ندارد.

چرا کسی باید در دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه آلبرتا تحصیل کند؟

دوره BFA دانشگاه آلبرتا به سبکی طراحی شده است که دانشجویان را به سمت پرورش و توسعه خلاقیت فردی شان سوق بدهد و تشویق کند، به آنها یاد بدهد تا از امکانات متعددی برای ابراز زیبایی ها، مسائل فرهنگی و نظری در خلق آثار بصری شان بیشترین بهره را ببرند. دانشجویان می توانند در یکی از رشته های نقاشی، طراحی، مجسمه سازی و رسانه های چاپی تبدیل به یک متخصص شوند و یا در راستا میان رشته ای تحصیل نمایند که از ترکیب این چهار رشته تشکیل می گردد. تمام کلاس های تاریخ هنر، طراحی و فرهنگ بصری با کارهای استودیویی تکمیل می شوند، به این معنی که حتی درس های نظری با تمرین همراه است و کاملا اکتیو برگزار می شوند تا منجر به نتیجه دلخواه و ثمره مطلوب گردد.

همانطور که پیشتر گفته شد دوره های دانشگاه آلبرتا با این هدف طراحی شده اند تا نهایتا دانشجویان به هنرمندانی تیزبین و تاثیرگذاری مبدل شوند که می توانند گره ها و مسائل جامعه، فرهنگ و بشر را ببینند، به چالش بکشند و نقد نمایند. برای رسیدن به این هدف از تمامی ابزارهای آموزشی بهره برده شده تا دانشجویان با تکنیک ها، قواعد، دانش، تفکر خلاق و نقادانه آشنا و مجهز شوند.

و در نهایت فارغ التحصیلان رشته های این دانشگاه می توانند وارد این مشاغل شوند:

  • هنرمند
  • طراح گرافیک
  • کیوریتور موزه، گالری و نمایشگاه

جالب توجه است که کانادا در هر سه شغل هنری خلا نیروی انسانی دارد و بنابراین برای پر کردن این خلا مهاجر متخصص می پذیرد. پس دانشجویان هنر در صورت تمایل داشتن به مهاجرت و اقامت دائم به کانادا پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه معتبری مثل دانشگاه هنر آلبرتا، می توانند خیال راحت تری درمورد مسائل مهاجرت و زندگی در این کشور داشته باشند.

ناگفته نماند که برای پذیرش دریافت در دانشگاه هنر آلبرتا احتیاج به این موارد دارید:

  • مدرک معتبر آیلتس یا تافل که توانایی استفاده از زبان انگلیسی شما را تایید کند. چرا که تمام درس های شما به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد.

این مقالات درمورد آزمون آیلتس و تافل احتمالا به شما یاری کند:

آزمون آیلتس و تافل چه تفاوتی با یکدیگر دارند

هزینه آزمون آیلتس و تافل در سال 2020

آزمون دولینگو چیست؟

  • همچنین شما به عنوان طراح، نقاش یا هنرمند آماتور باید یک پورتفولیوی پیروز ارائه بدهید. پورتفلیوی شما یک آلبوم مختصر از کارهای هنری است که انجام داده اید. این آلبوم مهارت و سبک شما را به نمایش می گذارد. بعد از سنجیده شدن پورتفولیو یک مصاحبه خواهید داشت.
  • هزینه دپارتمان هنرهای زیبای دانشگاه آلبرتا به ازای هر ترم محاسبه می گردد و برای دانشجویان کانادایی 258,840 و برای دانشجویان مهاجر 1,799,520 دلار کانادا است.

دانشکده هنر دانشگاه کانکوردیای کانادا ( Concordia University, Department of Visual Arts)

سری بزنیم به مونترال و بخش فرانسوی نشین کانادا یعنی کِبک. دانشگاه کانکوردیا در کبک واقع شده و این دانشگاه قدیمی در سال 1974 تاسیس شد. تاسیس شدن این دانشگاه به معنی ادغام دو دانشگاه سر جورج ویلیام و دانشکده لایولا بود.

دانشکده هنر دانشگاه کانکوردیای کانادا رشته های آموزش هنرهای بصری، تاریخ هنر، سینما، طراحی و هنرهای ارتباطی، هنرهای خلاق درمانی و هنرهای استودیویی را در مقطع کارشناسی ارائه می دهد.

به علاوه دانشکده هنر دانشگاه کانکوردیا شامل دپارتمان اجرای هنری هم می گردد که در آن هنرهای نمایشی، پایکوبی معاصر و موسیقی اجرا می گردد.

مقطع کارشناسی هنر و علم در دانشگاه کانکوردیای کانادا

دانشکده هنر و علم دانشگاه کانکوردیای کانادا نُه دپارتمان تخصصی برای هر رشته (هنرهای بصری، اجرایی، نمایشی، سینمایی، دیجیتال و درمانی) برنامه های آموزشی غیرموازی را طراحی می نمایند و ارائه می دهند.

امکانات هنری که دانشگاه کانکوردیای کانادا ارائه می دهد

آموزش و تحصیل در رشته های هنری بدون امکانات استودیویی و سالن های نمایشی تا حد زیادی میتواند مخل فرایند آموزش و یادگیری باشد. تجهیزات و امکانات پیشرفته و کامل دانشگاه کانکوردیا باعث می گردد که این فرایند تسهیل و دلپذیرتر گردد و سختی های راه یادگیری هنر کمی راحت تر گردد. احتیاجهای هر رشته هنری مختص به خودش است و تجهیزات مخصوص خود را هم طلب می نماید.

تجهیزات موسیقایی دانشکده هنر کانکوردیای کانادا

  • فضای آکوستیک و مناسب تمرین و کلاس های موسیقی

  • کلاس های گروهی و عظیم

  • تجهیزات هوشمند و چندرسانه ای برای پلی بک، تمرین ها و میکس صدا
  • 27 پیانو که شامل 6 پیانوی کنسرت گرندز می گردد
  • لابراتور صدا سالن اجرای موسیقی

سالن مخصوص برای تمرین هنرهای معاصر و هنرهای نمایشی

  • دو سالن استاندارد برای تمرین

  • نورهای کامل برای شبیه سازی هرچه بیشتر به اجراهای روی صحنه
  • تجهیزات فیلم برداری
  • کف سالن تمرین مناسب برای تمرین که حس راحتی را منتقل می نماید
  • چهار استودیوی فعال برای تمرین های تئاتر که شامل تجهیزات نور و صدا می گردد

همانطور که پیشتر درمورد ادغام شدن دو دانشگاه و تشکیل دانشگاه کانکوردیای کانادا صحبت کردیم، حالا نوبت معرفی گالری هایی است که در محوطه این دو دانشگاه رسیده است.

  1. گالری هنری لئونارد و بینا اِلِن ( Leonard and Bina Ellen Art Gallery)
  2. گالری فوفا ( FOFA Art Gallery)
  3. گالری گالری اِم اِم جی ( MMG Art Gallery)
  4. گالری وی اِی وی ( VAV Art Gallery)
  5. گالری اِم اِف اِی ( MFA Art Gallery)

شهریه سالانه تحصیل در دانشکده هنر دانشگاه کانکوردیای کانادا برای دانشجویان کانادایی 3,600 دلار کانادا و برای دانشجویان مهاجر 19,390 دلار کانادا است.

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کَر کانادا ( Emily Carr University of Art and Design)

در این قسمت از سفر می رسیم به ونکوور و بریتیش کلمبیا و دانشگاه هنر و طراحی امیلی کَر کانادا که در سال 1925 تاسیس شده است و همچنان پرقدرت به فعالیتش ادامه می دهد.

این دانشگاه کانادایی در مقطع کارشناسی رشته های نقاشی، طراحی، سرامیک، رسانه های چاپی، مجسمه سازی، تصویرسازی، هنرهای دیجیتال، فیلم سازی، هنرهای زیبا، انیمیشین، نقد فرهنگی، نوشتن خلاق، طراحی، طراحی صنعتی و طراحی داخلی را ارائه می دهد.

تحصیل در دانشگاه هنر و طراحی امیلی کر کانادا در حدود چهار سال طول می کشد و دانشجویان در این چهار سال هنر و طراحی را هم به صورت نظری و هم به صورت استودیویی تجربه می نمایند و می آموزند.

بعد از گذراندن دوره کارشناسی، دانشجویان می توانند برای دوره های کارشناسی ارشد در همین دانشگاه حضور پیدا نمایند. به این منظور که دانشجویان برای ورود به عرصه کار حرفه ای در هنر و صنعت آماده شوند.

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کر کانادا چهار دانشکده دارد که شامل:

  • دانشکده جامعه و فرهنگ
  • دانشکده طراحی و رسانه های پویا
  • دانشکده هنر آدیان ( Audian)
  • دانشکده پژوهشی فارغ التحصیلان جِیک کر
  • به علاوه بخشی که دانشجویان را آماده حضور در عرصه حرفه ای می نماید یعنی بخش رزیدنسی.

شهریه سالانه دانشگاه هنر و طراحی امیلی کر کانادا برای دانشجویان کانادایی 3,300 دلار کانادا و 11,000 دلار کانادا است.

مدرسه هنر جرج براون کانادا ( George Brown College)

مقصد بعدی برای معرفی انتاریو و تورنتو است. مدرسه هنر جرج براون کانادا در این شهر واقع شده و این مدرسه هنری به سه مدرسه طراحی، مدرسه فشن و مدرسه هنرهای اجرایی تقسیم می گردد. اصلا چرا باید مدرسه هنری جرج براون کانادا را انتخاب کنیم؟

تورنتو شهری است که مراکز هنری و صنعتی بسیاری در آن فعالیت می نمایند و یکی از مراکز مهم صنعتی آمریکای شمالی محسوب می گردد. مدرسه هنری جرج براون کانادا از منطقه جغرافیایی خود بیشترین بهره را در جهت آموزش دانش جوهای هنری اش برده است. به این صورت که با شرکت ها و سازمان هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم احتیاج به هنر و دانش فارغ التحصیلان این مدرسه دارد، همکاری می نماید.

درواقع در این مدرسه هنری کانادایی دانشجویان می توانند تمام وقت یا پاره وقت تحصیل نمایند و در کنار تحصیل یا بعد از دوران تحصیل از طرف دانشگاه به شرکت ها و سازمان هایی که به آنها احتیاج دارند معرفی شوند. بدیهی است که این اتفاق برای دانشجویان مهاجر رشته هنر در کانادا اهمیت و تاثیری دو چندان دارد. به این علت که در راستا اخذ اقامت دائم و مشغول به کار شدن به شدت به یاریشان می آید.

هزینه تحصیل در مدرسه هنری جرج براون سالانه 3,312 برای دانشجویان کانادایی و 11000 دلار کانادا برای دانشجویان مهاجر است.

خب! در این کاناداگردی مجازی پنج مدرسه و دانشگاه هنری کانادا را آنالیز کردیم. البته تعداد بیشتری از مدارس، آکادمی ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش هنر در کانادا وجود دارد، اما ما به سراغ پنج تا از مشهورترین و بهترین هایشان رفتیم.

منبع: اینترنت
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1225

به "اشنایی با هنر در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشنایی با هنر در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید