راهنمای خرید انواع مدل های سیم چین [کله گاوی،برقی و جغجغه ای]

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سیم چین یا قیچی های سیم بر از جمله ابزارالات الکتریکی هستند که معمولا از آن برای بریدن و قطع کردن سیم های مسی، آهنی، آلومینیومی و … استفاده می گردد. بازوهای برش دهنده سیم چین به شکل V بوده و از طریق اهرم های سیم چین می توان هر نوع کابل ها و سیم ها را قطع کرد.

راهنمای خرید انواع مدل های سیم چین [کله گاوی،برقی و جغجغه ای]

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بعضی از سیم چین ها عایق بوده و بعضی دیگر به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند سیم هایی با ضخامت مختلف را نیز ببرند. از این ابزار به خصوص در حوزه برق و الکترونیک بسیار استفاده می گردد. در ادامه این متن از ما با ما همراه باشید تا با انواع، نکات مهم در انتخاب و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

انواع سیم چین

  • کابل بر
  • کابل بر جغجغه ای
  • سیم چین کله گاوی
  • سیم چین الکترونیکی یا برقی
  • کف چین
  • کابل بر هیدرولیک

همان طور که گفته شد، سیم چین ها به 5 دسته تقسم می شوند که هر کدام کاربرد و ظاهر متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه به معرفی کامل آن ها خواهیم پرداخت:

1.کابل بر

کابل بر یکی از انواع پر کاربرد سیم چین است. این ابزار دارای عایق بسیار زخیمی است که از انتقال جریان الکتریکی به کاربر جلوگیری نموده و بیشتر در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد.

2.کابل بر جغجغه ای

همان طور که از نام این ابزار هم تعیین است، یک سیستم جغجغه ای درون آن قرار گرفته است. با فشردن دسته های این انبر دهانه آن محکم می گردد.این سیستم جغجغه ای به دهانه انبر برای بیشتر بسته شدن یاری می نماید، به صورتی که باز کردن دسته ها در شل شدن دهانه انبر تاثیری نخواهد داشت. این کابل برعملکردی شبیه به آچار جغجغه ای دارد، بدین معنی که انبر تنها در یک طرف و به منظور محکم تر شدن دهانه تکان می خورد.

این محکم شدن دهانه تا زمانی که کاربر دکمه گگرددن را فشار داده و یا کابل کاملا بریده گردد ادامه پیدا می نماید. این سیستم جغجغه ای بریدن و یا قطع کردن کابل را راحت تر نموده به صورتی کاربر تنها با یاری یک دست می تواند به راحتی فشار مورد نظرش را وارد کند.

3.سیم چین کله گاوی

این نوع سیم چین ها تیغه های بسیار زخیم و قطوری دارند که به همین دلیل به کله گاوری معروف شده اند. از این سیم چین ها برای بریدن سیم هایی با قطر بالا استفاده می گردد. در زمان بریدن سیم و یا کابل بوسیله این انبر ها فشار کمتری به دست و اهرم وارد شده اما در عوض فشار بیشتری به تیغه ها وارد می گردد.

4.سیم چین الکترونیکی یا برقی

این نوع سیم چین ظریف تر از سایر سیم چین ها بوده و برای بریدن و یا برش دادن اضافه قطعات الکترونیکی بکار می رود.

5.کف چین

به خاطر شکل گوه مانند آرواره ها، سیم چین ها اغلب بعداز برش مرکز سیم را تیز می نمایند. به همین دلیل از کف چین ها که در برش دقت و ظرافت بیشتری دارند استفاده می گردد. از کف چین ها به خصوص برای بریدن میخ، فنس های سیمی جوش خورده، گره های سیمی، سیم های برق ضخیم و به طور کلی برای بریدن چیزهای سخت استفاده می گردد.

این سفت شدن دهانه با حرکت دست ادامه پیدا می نماید تا زمانی که کابل بریده گردد و یا کاربر دکمه مخصوص باز کردن انبر را فشار دهد. این سیستم به کاربر این امکان را می دهد که سیم و یا کابل را راحت تر بریده و هم چنین کار را تنها به یاری یک دست انجام دهد.

6.کابل بر هیدرولیک

از کابل برهای هیدرولیک در مواقعی استفاده می گردد که نمی توان از سیمچین های معمولی استفاده کرد. از کابل برهای هیدرولیک معمولا برای بریدن کابل های کلفت مثل کابل های فولادی استفاده می گردد. درون دسته این انبر یک پمپ هیدرولیک قرار گرفته است که با فشار دادن دسته دهانه کابل بر را تنگ و تنگ تر می نماید.

به یاری این وسیله می توان نیرویی بیش از 4 تن فراوری کرد.نمونه های دیگر این انبر نیز وجود دارد که پمپ هیدرولیک روی دسته قرار نگرفته و به یاری یک شلنگ به تیغه کابل بر متصل می گردد.

تفاوت سیم چین با کف چین

تفاوت اصلی کف چین با سیم چین در این است که معمولا کف چین ها در قسمت تیغه و در یک سمت آن تقریبا تخت هستند. به یاری این قسمت تخت می توان پایه های اضافی قطعات مونتاژ شده روی بردهای الکترونیکی را از پایین ترین قسمت ممکن چید. برعکس آن تیغه سیم چین ها از دو سمت شیب دار هستند که باعث می شوند چیدن پایه قطعات از کف با سختی همراه باشد.

دسته کف چین ها نیز این امکان را به کاربر می دهند که در حالی که تیغه کف چین کاملا به برد چسبیده است، دسته فاصله قابل توجهی از برد داشته باشد تا کاربر بتواند به راحتی چیدن پایه ها را با بالاترین کیفیت انجام دهند.

چطور از سیم چین استفاده کنیم؟

اول از هر چیز حتما ابزار و یا وسیله خود را از برق بکشید و یا اگر قصد تعمیر در منزل خود را دارید حتما برق را قطع کنید. استفاده از سیم چین هایی که دسته عایق دارند نیز به کاربر در حفظ جان و هم جنین جلوگیری از آتش سوزی، برق گرفتگی و … یاری می نماید. اول از همه سیم را در زاویه درست قرار دهید. سیم را محکم نگه دارید، چرا که بالا و پایین کردن و یا خم و راست کردن آن می تواند به ساییده شدن آن بیانجامد.

ساییدگی سر سیم می تواند به تیزتر شدن و یا نارسایی آن بکاهد. وقتی در حال استفاده از سیم چین هستید، آن را به سمت خود متمایل کنید. اگر هنگام فشار دادن سیم چین را از بدن دور کنید نیروی جاذبه مرکز ثقل بدن کاربر مختل خواهد شد. در این هنگام اگر سیم چین یا میز کار ناگهان کج شوند کاربر تعادل خود را از دست می دهد که خود ممکن است عواقب نا به هنجاری را در پی خواهد داشت.

برای استفاده از سیم چین ابتدا دسته ها را از هم دور کنید تا تیغه ها باز شوند. این نکته را از قلم نیاندازید که برای بریدن و یا قطع کردن سیم و یا کابل، هر چقدر که ضخامت و سختی بیشتری داشته باشد، به سمت مفصل سیم باید نزدیک تر باشد. برای قطع کردن اشیا نرم مانند پلاستیک و مس نیز از نوک تیغه بهره ببرید.

در ادامه دسته ها را به یکدیگر فشار دهید. این تیغه ها به شی مورد نظر کاربر فشار وارد کند تا جایی که شی مورد نظر به دو قسمت تبدیل شده و لبه تیغه ها به هم برسند. تنها و از طریق یک دست می توانید به راحتی کار خود را انجام دهید اما اگر احساس کردید که به فشار بیشتری نیاز دارید سایز سیم چین خود را تغییر داده و از سیم چین قوی تر یاری بگیرید.

نکات مهم در انتخاب و خرید انواع سیم چین

  • محل اتصال دو اهرم و یا بازوی سیم چین باید نرم و مستحکم باشد تا استفاده از آن راحت تر و کنترل آن راحت تر باشد.
  • در هنگام خرید سیم چین به تیغه های آن بسیار توجه کنید تا از هرگونه زدگی، خوردگی و … عاری باشد.
  • بهتر است دسته ای را انتخاب کنید که علاوه بر ارگونومیک بودن، عایق نیز باشد تا از هرگونه خطر احتمالی و یا فشار اضافی به دست جلوگیری کنید.
  • مواد اولیه سیم چین نیز از اهمیت بالایی برخوردارست. سیم چین هایی که از مواد و متریال مرغوب ساخته شده اند دوام و طول عمر بالایی دارند.
  • بهتر است بر روی محصول یک لایه محصوص کار شده باشد. این لایه به کاربر این امکان را می دهد تا در فضاهای باز راحت تر استفاده نموده و نگران زنگ زدگی و خوردگی آن نباشد.
  • سیم چین باید دستگیره ای راحت و خوش دست داشته باشد تا در صورت استفاده طولانی مدت، کاربر احساس خستگی نکند.
  • از بریدن سیم های سخت با کف چین خودداری نمایید مگر این که سیم چین شما برای همان نوع سیم ساخته شده باشد.
  • کف چین ها را در معرض گرمای زیاد قرار ندهید.
  • از کف چین و یا سیم چین به عنوان چکش استفاده نکنید.

برندهای معروف سیم چین

از برندهای معروف سیم چین می توان به برند کنیپکس، VBW، تاپ تول، ویها، استنلی، تسوندا، ریجید، یونیور، لیکوتا، شیلدر، نووا، توسن و … اشاره نمود. این برندها از بهترین برندهای شناخته شده هستند که از کیفیت بالایی برخوردارند. این سیم چین ها اکثرا ساخت کشور آلمان و تایوان هستند. در ادامه نیز به معرفی تعدادی از بهترین سیم چین ها و تعیینه های آن خواهیم پرداخت.

مدل و برندسیم چین هنسون مدل 2020
ابعاد20*60*170
جنس دستهپلاستیکی
جنس بدنهفولاد
قفلندارد
سایر شرحاتاندازه 6 اینچ
مدل و برندسیم چین نووا مدل NTP8013
ابعاد55*127
جنس دستهپلاستیکی
جنس بدنهفولاد-کربنی
قفلندارد
سایر شرحاتوزن 110 گرم
مدل و برندسیم چین اکتیو تولز AC6215E
ابعاد20*80*110
جنس دستهپلاستیکی
جنس بدنهکروم-وانادیوم
قفلندارد
شرحاتباز شدن تا 10 میلی متر
مدل و برندسیم چین فایو استار مدل 07
ابعاد4*4*10
جنس دستهفلزی
جنس بدنهکروم-وانادیوم
قفلندارد
شرحات-
مدل و برندسیم چین رونیکس مدل RH1277
ابعاد18*54*185
جنس دستهپلاستیکی
جنس بدنهفولاد
قفلندارد
شرحاتباز شدن تا 20 میلی متر
مدل و برندسیم چین کنزاکس مدل KDW27
ابعاد60*190
جنس دستهپلاستیکی
جنس بدنه-
قفلندارد
شرحاتسیم چین 7 اینچی

کلام آخر

در این مقاله به معرفی و شرح مختصری از انواع سیم چین ها پرداختیم. از سیم چین ها برای برین و قطع کردن سیم ها و گاها لخت کردن آن استفاده می گردد. سیم چین ها را بسته به نوع سیمی که می برند و هم چنین میزان باز شدن دهانه می توان به نمونه های مختلفی از جمله کابل بر، کابل بر جغجغه ای، کابل بر هیدرولیک، سیم چین کله گاوری، کف چین و سیم چین الکترونیکی اشاره نمود.

به طور کلی از سیم چین ها در حوزه برق و الکترونیک استفاده می گردد اما این بدین معنی نیست که از این وسیله در خانه استفاده نمی گردد. در هنگام خرید انبردستی نیز بهتر است به مواردی از جمله عدم ساییدگی، خوردگی، زنگ زدگی و هم چنین دسته عایق و ارگونومیک اشاره نمود. امیدواریم که با خواندن این نوشته به شما در انتخاب سیم چین مناسب یاری نموده باشیم.

سئوالات متداول

سیم چین چیست؟

سیم چین از نمونه ابزارالات الکترونیکی است که از آن برای بریدن و قطع کردن انواع سیم استفاده می گردد.

انواع سیم چین کدامند؟

سیم چین ها انواع مختلفی دارند که از نمونه آن می توان به سیم چین کابل بر، کابل بر جغجغه ای، کابل بر هیدرولیکی، سیم چین کله گاوی، سیم چین الکترونیکی و کف چین اشاره نمود.

تفاوت سیم چین و کف چین چیست؟

تفاوت اصلی سیم چین و کف چین در تیغه های آن است. بدین صورت که تیغه کف چین در قسمتی از آن تخت بوده که به یاری آن می توان قطعات اضافی مونتاژ شده بر روی بردهای الکتریکی را به آسانی و از پایین ترین قسمت ممکن چید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1660

به "راهنمای خرید انواع مدل های سیم چین [کله گاوی،برقی و جغجغه ای]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید انواع مدل های سیم چین [کله گاوی،برقی و جغجغه ای]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید