تغذیه صحیح بارداری، باید نبایدها را بدانید

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تغذیه صحیح در دوران بارداری کدام است؟ بدون شک زنان باردار باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند تا بتوانند از سلامت خود و جنین مطمئن شوند. باید توجه داشته باشید که رشد و نمو جنین کار ساده ای برای بدن شما نیست. بنابراین بهتر است با اصول تغذیه ای در بارداری آشنا باشید.

تغذیه صحیح بارداری، باید نبایدها را بدانید

فواید تغذیه صحیح در دوران بارداری

تغذیه صحیح یکی از مهمترین مسائلی است که می تواند به رشد و نمو طبیعی جنین شما کمک کند. تغذیه صحیح بارداری می تواند از بسکمک از مسائل دوران بارداری از جمله: آنمی و عفونت مادر، ترمیم طولانی مدت زخم ها، زایمان زودرس و نوزاد کم وزن جلوگیری کند.

دو برابر غذا خوردن ممنوع!غذای کافی برای دو نفر به معنی دو برابر غذا خوردن نیست. خانم های باردار روزانه به 300 کالری بیشتر نیاز دارند. اما آنچه مهم است منبع تامین این کالری اضافی است. توجه داشته باشید که اگر این کالری بیشتر از شیرینی ها و غذاهای ناسالم تامین شود ریز مغذی های مورد نیاز برای جنین را تامین نخواهد کرد در نتیجه، جنین شما نیاز به ریز مغذی های خود را از ذخایر بدن شما تامین می کند و بنابراین سلامت شما به خطر می افتد.

غذاهای مفید در بارداری کدام است؟ به جای استفاده از غذاهای ناسالم از غذاهایی استفاده کنید که:

پروتئین بالایی دارند،

کم چرب اند،

قند کمتری دارند.

دیگر ریز مغذی هایی که بدن شما به آن ها نیاز دارد شامل:

کلسیم (برای رشد کافی جنین شماست)،

آهن (برای تامین خون جنین و پیشگیری از کم خونی مادر)،

فولیک اسید (برای پیشگیری از خطر نقص لوله عصبی، آنسفالی (نقص در مغز)، و دیگر نارسایی های مادرزادی.)

خوردنی های مهم در بارداری

یک رژیم کافی و متعادل در کنار نیم ساعت ورزش روزانه برای بارداری سالم لازم است.

برای اغلب زنان باردار کالری مناسب عبارت است از:

1800 کالری در روز در سه ماهه اول بارداری

2200 کالری در روز در سه ماهه دوم بارداری

2400 کالری در روز در سه ماهه سوم بارداری

شما باید از همه گروه های غذایی به صورت متعادل مصرف کنید.

نان، غلات، برنج و پاستا: این گروه به شما کربوهیدرات کافی و مناسب را می رسانند. این گروه انرژی مورد نیاز شما و رشد کودک شما را تامین می نمایند. غلات کامل و غنی شده حاوی آهن و اسید فولیک هم هستند.

سبزیجات: سبزیجات منابع مناسبی از ویتامین های A، C، فولیک اسید، آهن و مهمیم اند. در گروه سبزیجات به سبزیجات برگ سبز توجه بیشتری داشته باشید.

میوه ها: میوه ها به شما ویتامین های A و C، پتاسیم و فیبر را می رسانند. از میوه های تازه استفاده کنید تا ویتامین بیشتری دریافت نمایید. از منابع غنی ویتامین C مانند مرکبات، خربزه و توت ها بیشتر استفاده کنید. از مصرف آب میوه ها بخصوص اگر افزودنی و یا شکر اضافی دارند بپرهیزید.

گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و مغزها: این گروه از غذاها غنی از ویتامین B، پروتئین، آهن و روی اند.

چربی ها و روغن ها: شما در رژیم غذاییتان به مقداری چربی برای خودتان و رشد کودکتان نیاز دارید. چربی ها در تامین انرژی طولانی مدت نقش مهمی دارند و برای رشد مغز جنین ضروری اند. زنانی که رژیم های غذایی خاص مانند گیاه خواری دارند و یا عدم تحمل لاکتوز دارند و یا به علت آلرژی از رژیم های فاقد گلوتن استفاده می نمایند حتما باید تحت نظر مشاورین تغذیه رژیم خود را رعایت نمایند.

مایعات و ویتامین ها: در دوران بارداری باید مایعات زیادی دریافت کنید و از نوشیدنی های حاوی کافئین و شکر مانند قهوه و چای پرهیز کنید. شما باید از مکمل های اسید فولیک و آهن پیش از دوران بارداری استفاده کنید.

ویارهای غذایی بارداریاگرچه علت آن معین نیست ولی بسکمک از زنان باردار به برخی از غذاها تمایل پیدا می نمایند. این هوس غذایی با تغذیه صحیح بارداری متفاوت بوده و ممکن است به علت تغییرات هورمونی آن ها باشد و معمولا در سه ماهه اول بارداری ایجاد شوند و پس از آن رفع می شوند. در کنار دریافت ریز مغذی های مورد نیاز، لازم است مقداری از غذاهایی که ویار می کنید هم مصرف کنید. گاهی برخی از زنان باردار نسبت به چیزهایی به جز غذا ویار پیدا می نمایند. این حالت ممکن است به علت کمبود آهن در فرد باشد. اگر شما نسبت به خاک، مواد پاک نماینده، یخ و این قبیل مواد غیر خوراکی ویار پیدا کردید حتما با پزشک مشورت نمایید شما ممکن است کم خونی داشته باشید و نیاز به مکمل آهن داشته باشید.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1853

به "تغذیه صحیح بارداری، باید نبایدها را بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه صحیح بارداری، باید نبایدها را بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید