به هنگام ابتلا به اسهال، چه باید خورد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، اسهال عارضه ای است که با دفع مکرر مدفوع شل، آبکی و نرم قابل تشخیص است. این بیماری می تواند به دلیل عفونتهای ویروسی، باکتریایی و یا عفونتهای انگلی، عدم تحمل غذا و یا در نتیجه اثر جانبی برخی داروها ایجاد شود. این

به هنگام ابتلا به اسهال، چه باید خورد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

اسهال عارضه ای است که با دفع مکرر مدفوع شل، آبکی و نرم قابل تشخیص است. این بیماری می تواند به دلیل عفونتهای ویروسی، باکتریایی و یا عفونتهای انگلی، عدم تحمل غذا و یا در نتیجه اثر جانبی برخی داروها ایجاد گردد. این مقاله در خصوص اینکه هنگام داشتن اسهال چه چیزهایی بایستی بخوریم، مطالبی را فراهم آورده است.

گفته می گردد که اسهال، به هنگام شل یا آبکی بودن مدفوع فرد، رخ می دهد. همچنین می تواند با علائم دیگری مانند تهوع، درد شکم، دل درد، نفخ، نیاز مکرر به دفع، و غیره همراه باشد. چنانچه به دلیل آنفلوآنزای معده (stomach flu) (ورم معده و روده) ایجاد گردد، دارو درمانی می تواند به کاهش علائم کمک کند. در اغلب موارد، این عارضه طی یک روز رفع می گردد، به شرط آنکه اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را اتخاذ نموده باشید. در صورت داشتن اسهال شدید، آب بدن کم می گردد. بنابراین، افراد مبتلا به اسهال باید به خوبی آب بدن خود را حفظ کنند. خوردن محلول خوراکی اُ آر اس (ORS) مفید خواهد بود. همچنین، به هنگام داشتن اسهال، بایستی مراقب چیزهایی که می خورید باشید. مصرف مواد غذایی آلوده می تواند به مسمومیت غذایی منجر گردد، که به نوبه خود می تواند موجب آبکی شدن مدفوع گردد. همچنین، مصرف مواد غذایی که به درستی تهیه و نگهداری نشده اند، می تواند عاملی برای ایجاد این عارضه باشد. به منظور اطمینان از رفع شدن سریع بیماری، باید غذهای بی نمک و بدون ادویه مصرف نموده و سطح مایعات بدن خود را حفظ کنید.

پرهیز غذایی م ب س ن برای اسهال

پرهیز غذایی م ب س ن به معنی موز، برنج، سس سیب، نان تست می باشد.

موز

هضم موز آسان تر بوده و به همین دلیل است که توصیه می گردد هنگامی که فردی دچار اسهال یا یبوست می گردد، از این میوه بخورد. علاوه بر این، موز منبع غنی از پتاسیم بوده که الکترولیتی است که به منظور جبران از دست رفتن الکترولیت ها به هنگام اسهال، نیاز است که با مصرف آن، بدن دوباره از این الکترولیت پر گردد. موز همچنین سرشار از پکتین یعنی فیبر محلول در آب است که می تواند در رفع مدفوع آبکی کمک ساز باشد. موز رشد باکتری های مفید در روده را هم بالا می برد.

برنج

فیبر برنج کم بوده و به همین دلیل است که می توان آن را مصرف نمود. علاوه بر برنج، می توان از پوره سیب زمینی هم استفاده کرد. هم سیب زمینی و هم برنج غنی از نشاسته می باشند. با این حال، بهتر است سیب زمینی را به صورت تنوری شده مصرف نمایید.

سس سیب

از آنجا که سیب سرشار از فیبر می باشد، بهتر است آن را بپزید. مصرف سس سیب بر دستگاه گوارش فشار وارد نمی کند. علاوه بر این، سیب منبع خوبی از پکتین و سایر مواد مغذی است.

نان تست

نان تهیه شده از آرد سفید تصفیه شده را می توان بدین منظور مصرف نمود. نان تهیه شده از غلات کامل، منبع غنی از فیبر خوراکی نامحلول است که می تواند موجب گردد غذا از میان روده ها سریعتر حرکت کند، بنابراین برای این منظور مناسب نمی باشد. خوردن نان تست به نام پرهیز غذایی م ب س ن توصیه می گردد. علاوه بر نان تست، کراکر که نوعی بیسکویت بی شکر است را هم می توان مصرف نمود، به این دلیل که سطح سدیم موجود در کراکر می تواند به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک کند.

درمان های دیگر

↫ حتماً حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

↫ بعد از اجابت مزاج، حداقل 1 فنجان مایعات بنوشید.

↫ در طول روز وعده های غذایی مختصر مصرف نمایید. با خوردن غذاهای سنگین موجب فشار آمدن به دستگاه گوارش خود نشوید.

↫ می توانید از سوپ مرغ، سوپ آبکی یا نوشیدنی های ورزشی مصرف کنید.

↫ مواد غذایی سرشار از پتاسیم، پکتین، سدیم، و پروتئین مصرف نمایید.

↫ خوردن ماست می تواند مفید باشد، به این دلیل که باکتری های زنده و فعال موجود در ماست به ایجاد تعادل سالم از باکتری های مفید موجود در دستگاه گوارش کمک می کنند.

چه چیزهایی را نباید به هنگام ابتلا به اسهال خورد

↫ مواد یا اقلام غذایی فرآوری شده که سرشار از چربیند را نبایستی مصرف نمایید.

↫ کلم بروکلی، فلفل، لوبیا، نخود فرنگی، انواع توت ها، آلو، نخود، سبزیجات برگ سبز، ذرت، و غیره را مصرف ننمایید، به این دلیل که این مواد می توانند موجب تولید گاز معده شوند.

↫ مصرف نان و خوراک های تهیه شده با غلات کامل، حبوبات، آجیل و سبزیجات خام و میوه های پوست ضخیم که غنی از فیبر خوراکی نامحلول می باشند را کاهش دهید.

↫ بایستی از خوردن محصولات لبنی اجتناب کرد، به این دلیل که اسهال می تواند موجب کاهش آنزیم لاکتاز گردد که به هضم لاکتوز کمک می کند.

↫ از خوردن شیرین کننده های مصنوعی و جایگزین های شکر بایستی اجتناب کرد، به این دلیل که موجب نفخ و تولید گاز معده می شوند.

↫ لازم است که از مصرف الکل، کافئین، نوشابه های گازدار خودداری کنید، به این دلیل که موجب تحریک معده می شوند.

هنگامی که در حال بهبودی از بیماری اسهال هستید، از یک پرهیز غذایی بدون نمک و ادویه پیروی نمایید. مطمئن شوید از مواد غذایی که بیماری را بدتر می کنند، مصرف نمی کنید. اگر علایم در عرض 3-2 روز از بین نرفتند، توصیه می گردد با یک دکتر مشورت کنید. از آنجا که کارشناسان بر این باورند که پرهیز غذایی (م ب س ن) از لحاظ مواد مغذی خاصی دارای کمبود است، توصیه می گردد از دستورالعمل های داده شده از طریق پزشک خود پیروی کنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1830

به "به هنگام ابتلا به اسهال، چه باید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به هنگام ابتلا به اسهال، چه باید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید