برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اقدام جسورانه ای بود

به گزارش وبلاگ مجله پریها، محمود آموزگار، مدیر مسئول انتشارات کتاب آمه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اقدام جسورانه ای بود و به نظر می رسد، نیازمند کسب این تجربه بودیم؛ چراکه تا از فناوری های روز در این حوزه استفاده نکنیم به نواقص احتمالی آن پی نمی بریم.

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اقدام جسورانه ای بود

وی با اشاره به بهره مندی کشور های پیشرفته از فناوری های نوین در حوزه نشر ادامه داد: نتیجه مقایسه شرایط فروش کتاب در نیمه اول سال 2019 و سال 2020 که شروع تاخت و تاز ویروس کرونا در آمریکا بود، فرایند افزایشی را نشان می دهد. استفاده از فناوری اطلاعات و دیجیتال در حوزه نشر دلیل اصلی افزایش میزان فروش در این مدت اعلام شده است. محدودیت ها و تعطیلی ها و ممنوعیت ها عبور و مرور زمینه افزایش مراجعه به سایت های فروش را فراهم نموده است.

مدیر مسئول انتشارات کتاب آمه با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران همانند نمایشگاه فیزیکی با نواقص و کاستی هایی روبرو شد، اضافه کرد: در نمایشگاه های فیزیکی کتاب تهران در یکی دو روز نخست با عیوب و نواقصی مانند قطعی دستگا ه های پُز روبرو بودیم که به مرور رفع می شدند؛ در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز مشابه این اختلا ل ها وجود داشت که در زمان مناسب و کوتاهی، شناسایی، رفع می شدند.

آموزگار با اشاره به استقبال قابل توجه مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بی تردید در تجزیه و تحلیل های مختلف حوزه نشر تغییراتی را ایجاد خواهد نمود.

وی با تاکید بر دیده شدن کتاب فروشی ها در طرح های حمایتی و رویدادهای کتاب محور، اعلام کرد: واقعیت این است که برگزاری نمایشگاه به اتکاء یارانه، زمینه ساز رقابت نابرابر بین دو حلقه زنجیره نشر یعنی ناشران و کتاب فروشان است.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال گذشته، عزم جدی برای توجه بیشتر به کتاب فروشان داشته و به نظر می رسد تخصیص این یارانه ها به ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی کتاب نقیض این حمایت ها باشد؛ بنابراین در قالب جدید برگزاری نمایشگاه باید اهمیت کتاب فروشی ها در نظر گرفته گردد.

مدیر مسئول انتشارات کتاب آمه با اشاره به قابلیت های فناوری ها نوین در حوزه دیجیتال گفت: مهارت استفاده از فناوری دیجیتال به برگزار کنندگان نمایشگاه مجازی یاری می نماید تا زمینه حضور کتاب فروشی ها در این قالب دیده و شاید بخشی از فرآیند توزیع به کتاب فروشی ها محول گردد؛ به عبارت دیگر اطلاعات کتاب فروشی ها به داده های سامانه نمایشگاه مجازی کتاب اضافه کرده و تحویل کتاب از سوی آخرین حلقه نشر انجام گردد و بهره ببرند. فرصت آنالیز و مطالعه بیشتری فراهم شده تا مسائل و معضلات نشر به حداقل برسد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1487

به "برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اقدام جسورانه ای بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اقدام جسورانه ای بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید