یک چهارم مردم ایران تلویزیون نگاه نمی نمایند

به گزارش وبلاگ پریها، نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نام اوقات فراغت در دوران کرونا نشان می دهد 26.2 درصد پاسخ دهندگان برنامه های تلویزیونی را نمی بینند.

یک چهارم مردم ایران تلویزیون نگاه نمی نمایند

به گزارش ایرنا، به استناد این نظرسنجی، 29.1 درصد جوابگویان اعلام نموده اند در ایام کرونا نسبت به قبل، بیشتر فیلم سینمایی نگاه می نمایند. 21.7 درصد جوابگویان نیز به میزان قبل به تماشای فیلم های سینمایی پرداخته اند. 3.7 درصد جوابگویان نیز گفته اند در ایام کرونا، کمتر فیلم سینمایی تماشا می نمایند. 45.3 درصد جوابگویان نیز بیان نموده اند که در ایام کرونا فیلم سینمایی تماشا نمی نمایند.

جوانان نسبت به سایر گروه های سنی اعلام نموده اند تماشای فیلم در زمان شیوع کرونا بیشتر از قبل شده است. در سایر گروه های جنسی، تحصیلی و شهری و روستایی تفاوت معناداری در این زمینه وجود ندارد.

این نظرسنجی نشان می دهد در بین جوابگویانی که اعلام نموده اند برای گذراندن اوقات فراغت در ایام کرونایی فیلم سینمایی می بینند؛ 28 درصد از طریق دانلود از اینترنت (14.9 درصد کل نمونه)، 12.3 درصد از طریق سایت هایی نظیر فیلیمو (6.5 درصد کل نمونه)، 10.4 درصد از ماهواره (5.6 درصد کل نمونه)، 8.8 درصد با خرید فیلم از فروشگاه (4.7 درصد کل نمونه) و 1.9 درصد از طریق دانلود از کانال های تلگرامی (1 درصد کل نمونه)؛ فیلم های سینمایی مدنظر خود را تهیه می نمایند.

71 درصد ماهواره نمی بینند

براساس نظرسنجی اوقات فراغت در دوران کرونا، 10.4 درصد افراد جوابگو در دوران کرونا بیشتر مخاطب برنامه های ماهواره ای بوده اند. این در حالی است که میزان تماشای برنامه های ماهواره ای 14.1 درصد جوابگویان در این ایام، نسبت به قبل تغییری ننموده است. 2.1 درصد افراد نیز اعلام نموده اند نسبت به قبل از شیوع کرونا کمتر برنامه های ماهواره ای را می بینند. همچنین 71.9 درصد جوابگویان این نظرسنجی بیان نموده اند از ماهواره استفاده نمی نمایند.

51.3 درصد جوابگویانی که برای سپری کردن اوقات فراغت خود، برنامه های ماهواره ای را می بینند (13.7 درصد کل نمونه)، از این رسانه برای تماشای فیلم و سریال استفاده می نمایند. 29.4 درصد این دسته از جوابگویان نیز (7.8 درصد کل نمونه)، برای کسب خبر از شبکه های ماهواره استفاده می نمایند. مستند، شوهای موسیقی و برنامه های مُد از دیگر برنامه های ماهواره ای مورد استفاده این جوابگویان است.

زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال های پخش شده از شبکه های ماهواره ای هستند. در بین گروه های سنی نیز، جوانان در قیاس با سایر گروه های سنی، بیشتر از این رسانه فیلم و سریال تماشا نموده اند. از سوی دیگر مردها نسبت به زنان بیشتر برنامه های خبری ماهواره ای را تماشا نموده اند. همچنین افراد بالای 45 سال در مقایسه با دیگر گروه های سنی بیشتر از برنامه های خبری شبکه های ماهواره ای برای سپری کردن اوقات فراغت خود در این ایام استفاده نموده ند.

تماشای تلویزیون

به استناد نظرسنجی اوقات فراغت در دوران کرونا، 37.9 درصد افراد جوابگو گفته اند در قیاس با دوران پیش از کرونا، بیشتر برنامه های تلویزیونی را مشاهده می نمایند. میزان تماشای برنامه های تلویزیونی 28.8 درصد جوابگویان نسبت به پیش ازکرونا تفاوتی نداشته است. 6.7 درصد افراد نیز در این ایام کمتر برنامه های تلویزیون را تماشا نموده اند. همچنین 26.2 درصد جوابگویان اعلام نموده اند برنامه های تلویزیونی را نمی بینند.

افراد بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به جوابگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر اعلام نموده اند میزان تماشای برنامه های تلویزیون برای آنان در قیاس با قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. ساکنان روستاها نیز در قیاس با شهرنشینان بیشتر برنامه های تلویزیون ایران نسبت به قبل از شیوع کرونا می بینند.

48.1 درصد جوابگویانی که از طریق برنامه های تلویزیون اوقات فراغت خود را در دوران کرونا گذرانده اند (35.4 درصد کل نمونه) مخاطب فیلم و سریال این رسانه بوده اند. 39.7 درصد این دسته از جوابگویان (29.2 درصد کل نمونه) نیز پیگیر اخبار کشور از طریق تلویزیون بوده اند. دیگر برنامه هایی که این دسته از جوابگویان مخاطب آن برای سپری کردن اوقات فراغتشان در دوران کرونا بودند به ترتیب عبارت است از: مستند، برنامه های علمی، برنامه های مذهبی، آموزشی و میزگرد و مصاحبه شخصیت ها.

زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال های تلویزیون در دوران کرونا بوده اند. جوانان نیز در قیاس با سایر گروه های سنی بیشتر فیلم وسریال های تلویزیون را برای پر کردن اوقات فراغت دیده اند. جوابگویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند با اختلاف اندکی نسبت به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی برای گذراندن روزهای کرونایی بیشتر فیلم و سریال های صداوسیما را تماشا نموده اند.

از سوی دیگر مردان نسبت به زنان بیشتر مخاطب اخبار تلویزیون در روزهای کرونایی بوده اند. در بین گروه های سنی نیز افراد بالای 45 سال بیشتر اعلام نموده اند در این ایام اخبار تلویزیون را برای پرکردن اوقات فراغت دنبال نموده اند. همچنین جوابگویان بدون تحصیلات دانشگاهی نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر گفته اند در دوران کرونا به تماشای اخبار صداوسیما پرداخته اند.

جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان 18 سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد نمونه این نظرسنجی نیز 2103 نفر بوده که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در این نظرسنجی، فعالیت هایی نظیر فیلم دیدن، مطالعه کتاب، استفاده از ماهواره، میهمانی رفتن، فعالیت در شبکه های اجتماعی، سفر رفتن، تماشای تلویزیون، خریدن روزنامه یا مجله، گوش دادن به موسیقی و ورزش کردن مورد پرسش قرار گرفته است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1616

به "یک چهارم مردم ایران تلویزیون نگاه نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک چهارم مردم ایران تلویزیون نگاه نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید