برنامه ترامپ تشدید برخوردها با سازمان بهداشت جهانی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، روزنامه واشنگتن پست آمریکا به نقل از چند مقام آمریکایی و خارجی فاش کرد، دونالد ترامپ و دستیارانش در پشت صحنه در کوشش برای به حاشیه راندن هرچه بیشتر سازمان بهداشت جهانی در چندین جبهه جدید ضمناًً کوشش هایشان برای مقصر جلوه دادن بیشتر این سازمان در تشدید بحران شیوع جهانی کروناویروس هستند.

برنامه ترامپ تشدید برخوردها با سازمان بهداشت جهانی

به نقل از روزنامه واشنگتن پست، چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توقف پرداخت یاری های اقتصادی کشورش به سازمان بهداشت دنیای برای مدت 60 روز بعد از متهم کردن این سازمان به سوءمدیریت در نحوه پاسخ به بحران شیوع کرونا اطلاع داد اما مقام های ارشد دولت وی در کوشش برای اقدام علیه این سازمان فراتر از قطع موقت یاری اقتصادی به آن هستند که این باعث افزایش نگرانی نسبت به وارد آمدن آسیب های دائمی به این سازمان همزمان با تداوم شیوع ویروس شده است.

مقام های وزارت امور خارجه آمریکا در حال حذف ارجاعات به سازمان بهداشت دنیای در اسناد مربوط به کروناویروس بوده و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور به کارمندانش توصیه نموده در خصوص ابتکار عمل های بهداشت و سلامتی که آمریکا سابقا به واسطه سازمان بهداشت دنیای از آنها حمایت می کرد شخصا به سراغ سوژه های اصلی بروند.

بر اساس مصاحبه ها با مقام های آمریکایی و محتوای یک سند داخلی که به دست واشنگتن پست رسیده، آمریکا به دنبال این است که اعتبارات در نظر گرفته شده برای سازمان بهداشت دنیای را به سمت سازمان های غیردولتی دست اندرکار در مسائل سلامت عمومی تغییر جهت دهد.

در محتوای یادداشتی که در روزهای اخیر برای کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا فرستاده شده، آمده است: وزیر امور خارجه تقاضا نموده که این وزارتخانه و همچنین آژانس توسعه بین الملل آمریکا اقدام به شناسایی و استفاده از مجریان جایگزین به جای سازمان بهداشت دنیای برای اجرای برنامه های یاری های خارجی نمایند.

به گفته چند مقام اروپایی، دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پاسخ به بحران شیوع بیماری که فرانسوی ها برای چند هفته به دنبال پیشبرد آن بودند به تعویق انداخته چون با ادبیات پیش نویس آن که از سازمان بهداشت دنیای ابراز حمایت کرد، مخالف بوده است.

همچنین به دلیل مخالفت های آمریکا با سازمان بهداشت دنیای، وزرای بهداشت کشورهای گروه 20 نتوانستند در یک دیدار مجازی اخیر خود در اوایل ماه جاری میلادی یک بیانیه مشترک در خصوص شیوع کرونا صادر نمایند.

به نوشته واشنگتن پست سارا مکین آچیانی، یک مقام کاخ سفید اخیرا در یک گفت وگوی تلفنی خطاب به گروهی از قائم مقام ها اظهار کرد، کاخ سفید از هم پیمانان آمریکا درخواست نموده تا اعتبار سازمان بهداشت دنیای را زیر سوال برده و بر این ادعا تاکید نمایند که کارمندان این سازمان به طور معمول دست به سفرهای لوکس پرخرج می زنند. با این حال این مقام کاخ سفید سند و مدرکی برای صحبت هایش ننموده است.

یک مقام ارشد دیگر اروپا که همچون بقیه مقام ها نامش را فاش نکرد، نیز گفت: پیدا کردن یک نقطه نظر مشترک با آمریکا درباره فعالیت و نقش سازمان بهداشت دنیای غیرممکن بوده است.

مقام های سازمان بهداشت دنیای در ابتدا امیدوار بودند بتوانند با دادن یک امتیاز نمادین به ترامپ جلوی قطع یاری های آمریکا به خود و رویارو شدن علنی دو طرف را بگیرند و اندرو بریمبرگ، سفیر آمریکا در سازمان بهداشت دنیای کوشش کرد تا مذاکراتی را با این سازمان در این زمینه داشته باشد اما این مذاکرات در کاستن از تنش ها میان آنها مغلوب گشت.

ترامپ چندی پیش در حملاتش به سازمان بهداشت دنیای تاکید نمود، چنانچه این سازمان کارش را درست انجام داده بود شیوع کروناویروس با به جا گذاشتن مرگ های بسیار کم مهار می شد. او در ماه جاری میلادی در کنفرانس مجازی تصویری با رهبران گروه هفت بر شکایت هایش از سازمان بهداشت دنیای تاکید نمود. رهبران کشورهای دیگر هشدار دادند در وسط یک مسابقه اسب سواری تعویض اسبتان کار عاقلانه ای نیست و اینکه تحقیقات درباره اشتباهات این سازمان در ارتباط با کرونا را می توان بعد از فروکش کردن بحران انجام داد. در نهایت اما چند تن از رهبران گروه هفت در حمایت از سازمان بهداشت دنیای بیانیه صادر کردند.

کارشناسانی که یادداشت وزارت امور خارجه آمریکا را رصد کردند گفتند، اقدامات بیشتری که ترامپ علیه سازمان بهداشت دنیای در نظر دارد می تواند آسیب خیلی بیشتری به این سازمان نسبت به قطع موقت یاری ها به آن وارد کند.

ریچارد گووان، یک کارشناس ارشد در گروه بحران بین الملل اظهار کرد: قطع 60 روزه یاری های آمریکا به سازمان بهداشت دنیای می تواند موجب یک دردسر برای این سازمان گردد اما لزوما برایش بحران موجودیتی به وجود نمی آورد. چنانچه وزارت امور خارجه آمریکا آغاز به اعطای اعتبارات به دیگر مجریان برنامه های حوزه سلامت کند این ریسک وجود دارد که آمریکا آغاز به پخش منابعش به شکلی ناکافی و انشقاق یافته کند.

وی افزود: اگر این بحران یک درس برای ما داشته باشد، آن این است که ما نیازمند همکاری بین المللی بهتر برای مدیریت چالش های مربوط به سلامت در دنیا هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اظهار کرد، دولت ترامپ به دنبال تغییر دادن تمرکز سازمان بهداشت دنیای در زمینه ماموریت های اساسی اش شامل آمادگی، پاسخگویی و هماهنگی میان نقش آفرینان است.

کایلی مک انانی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید نیز اظهار کرد، سازمان بهداشت دنیای آشکارا به نفع چین غرض ورزی نموده با این وجود که چین تنها کسر کوچکی از آنچه آمریکا هر سال برای این سازمان انجام می دهد را برای این سازمان انجام می دهد.ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 999

به "برنامه ترامپ تشدید برخوردها با سازمان بهداشت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ترامپ تشدید برخوردها با سازمان بهداشت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید