برداشت از صندوق توسعه ملی؛ به نام کرونا به کام دولت ، کادر درمان مطالبات خود را دریافت نکردند

به گزارش وبلاگ مجله پریها، با شروع موج سوم ویروس کرونا، بسیاری از بیمارستان ها نیاز فوری به دستگاه اکسیژن ساز و نوسازی دارند و این در حالیست که با توجه به سخن وزیر بهداشت تنها 26 درصد از مبلغی که قرار بود به حوزه درمان اختصاص یابد، هزینه شده است.

برداشت از صندوق توسعه ملی؛ به نام کرونا به کام دولت ، کادر درمان مطالبات خود را دریافت نکردند

گروه سیاسی خبرنگاران-امید فعال؛ 22 هزار و 154 نفر از هموطنان مان بر اثر شیوع ویروس کووید 19 جان باخته اند و به نقل سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا تاریخ (15 شهریورماه 99) به 384 هزار و 666 نفر رسیده است.

بر اساس آمار منتشرشده، 138 نفر از کادر درمان تا یکم مرداد در اثر ابتلا به کرونا در کشور شهید شده اند و جامعه پزشکی کشور، در خط اول مبارزه با این ویروس منحوس است.

اما در این میان، وزارت بهداشت برای مهار ویروس کرونا با کمبود هایی روبرو و در استان هایی که ویروس کرونا در آن ها شیوع بیشتری دارد مانند گلستان، مازندران و تهران، کمبود امکانات پزشکی نمایان شده است.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی درباره کمبود منابع وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا گفته بود: دولت باید حمایت مالی مناسب را از وزارت بهداشت داشته باشد؛ وزارت بهداشت همچنین از نظر خدمات پشتیبانی با مشکل روبرو است و هر چند اختیاراتی به این وزارت خانه داده شده، اما متأسفانه برخی نسبت به سیاست های اعمال شده بی توجه هستند و حرف شنوی ندارند.

نگرانی از کمبود منابع کافی در حالی تشدید می شود که جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری به ارائه گزارشی از شرایط مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در روز های کرونا پرداخت و اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه در پاییز موج خطرناکی از بیماری آنفلوانزا در همه دنیا رخ خواهد داد و امسال این بیماری احتمال دارد با کرونا تشدید شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حل این مشکل، با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی در فروردین ماه 99 برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور موافقت و دستورات لازم را برای تأمین نیاز های ضروری در این عرصه صادر کرد.

رئیس جمهور روز 18 فروردین 99 با قدردانی از موافقت رهبر انقلاب با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیاز های ضروری در این عرصه ابلاغ کرد.

اما علی الظاهر، هزینه کرد این اعتبار در بخشی غیر از بهداشت و درمان کشور است. سعید نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم در نخستین اعتراض خود، در صفحه شخصی اش در فضای مجازی نوشت: به لطف خدا و با جان فشانی همکارانم در مبارزه با کرونا از قدرتمندترین کشور ها جلو افتادیم، اما در مضیقه مالی و در مقایسه با آن ها که میلیارد ها دلار هزینه کردند، (همکارانم) با حال خراب می پرسند حداقل یک میلیارد دلار صندوق (ذخیره ارزی) چه شد؟ خبرش خراب تر کرد جراحت جدایی / چو خیال آب روشن که به تشنگان نمایی.

نمکی در دفعات متعدد دولت را مورد خطاب خود قرار می دهد و از عدم پرداخت اعتبار تخصیص داده شده، گله مند می شود؛ وی در یادداشتی مورخ (14 شهریور 1399) نوشت: ما در زیر بار سنگین پژمرده و مچاله می شویم تا ایران شاداب و سرافراز در عرصه دنیای بدرخشد، ولی مغفول نماند که تخت هایمان کمتر، به دلیل تحریم ها تهیه دارو، تجهیزات و لوازم حفاظتی بسیار سخت تر، تعداد پزشک و پرستارمان هم از کشور انگلیس کمتر بود. فراموش نکنیم که دولت انگلیس فقط برای بخش سلامت بیش از 22 میلیارد دلار هزینه کرد و ما پس از حدود 7 ماه از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از 30 درصد را گرفته ایم.

یادمان نرود که پرستاران و پزشکان و کادر بهداشتی انگلیس علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه، پایان ماه مطالبه ای از دولت ندارند و من شرمسار کادر بهداشت و درمانی هستم که ماه هاست مطالباتشان معوق مانده است و باز هم کریمانه و عاشقانه خدمت می کنند.

اقتصاد کوچک نشد، ولی ما درآمد های مالی بیمارستان هایمان، توان جسمی و دریافتی نیرو های صدیقمان و آنچه باید می گرفتیم آب شد. بزرگان اقتصاد یادتان نرود که در این بلوا اگر نظام سلامت فرو ریخت، اگر تاب آوری خدمت گزاران این عرصه از دست رفت، اگر دارو و تجهیزات نبود مالی برپا نخواهد ماند، پس دریابید اجزای نظام بی بدیل را که با این شیوه که می گذرد به یاد شعر حافظ افتادم که فرمود: یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، با بیان اینکه درباره عدم تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه بهداشت و درمان از رئیس جمهور سوالاتی پرسیده شده است، اظهار کرد: آقای روحانی به سوالات پرسیده شده از جانب کنندگان، پاسخ نداده است و هزینه کرد دانشگاه های علوم پزشکی از صندوق توسعه ملی بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: امکان دارد که دولت این اعتبار را در بخش های دیگر هزینه کرده باشد و کمیسیون بهداشت و درمان در حال پیگیری این مسئله است. دولت پیرامون زمان پرداخت این معوقات به وزارتخانه پاسخ نداده است.

همچنین علیرضا وهاب زاده مشاور رسانه ای وزیر بهداشت در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، پیرامون عدم تخصیص اعتبارات لازم برای وزرات بهداشت و درمان، اظهار کرد: پزشکان و پرستاران مطالبات و اضافه کار خود را دریافت نکردند و با توجه به شیوع موج سوم ویروس کرونا، بسیاری از بیمارستان ها نیاز فوری به دستگاه اکسیژن ساز دارند و در بحث خرید دارو و نوسازی تجهیزات بیمارستانی باید اقداماتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بیمارستان ها با توجه به درآمد اختصاصی خود، تجهیزات فرسوده را نوسازی می کردند که درآمد های جاری به علت بیماری کرونا در فروردین و اسفند به صفر رسید.

مشاور رسانه ای وزیر بهداشت با بیان اینکه نگهداری تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ها هزینه بر است، اضافه کرد: اغلب مردم فقط برای موارد اورژانسی به بیمارستان ها مراجعه می کنند و بیشتر بخش ها به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. اگر اعتبار برداشت شده از صندوق توسعه ملی به وزارتخانه تزریق می شد، در حال حاضر پروژه های نیمه کاره در مناطق محروم تکمیل می شدند.

وهاب زاده با تأکید بر اینکه 7 ماه از پرداخت بدهی دولت به وزارت بهداشت می گذرد، گفت: دکتر نمکی چندین بار به این مسئله در رسانه های مختلف اشاره کرده و تا کنون حدود 27 درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی از دولت دوازدهم دریافت شده است. پیگیری های متعددی از سازمان برنامه و بودجه اجرا شده، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی شرح داد: با توجه موج جدید بیماری، پرداخت مطالبات پرستاران و پزشکان شاغل در بخش کرونا می تواند در روحیه آنان تأثیر داشته باشد و با تزریق این اعتبار به حوزه بهداشت و درمان کشور، تجهیزات مورد نیاز جدید تأمین می شود.

مشاور رسانه ای وزیر بهداشت اضافه کرد: در طی چند وقت گذشته، تخت های ICU جدیدی برای بیمارستان ها تهیه شده است، اما ایران هنوز با استاندار های بین المللی فاصله دارد.

انتظار می رود با توجه به شیوع بیشتر این ویروس در ماه های آینده و مشغله فراوان جامعه درمانی کشور، دولت حمایت های لازم را از وزارت بهداشت و درمان داشته باشد و حداقل حقوق و اضافه کار مدافعان سلامت را پرداخت کند. با جان هم وطنان مان نمی شود معامله کرد و دولت باید تمام توان خود را برای حفظ سلامت شهروندان به کار بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1207

به "برداشت از صندوق توسعه ملی؛ به نام کرونا به کام دولت ، کادر درمان مطالبات خود را دریافت نکردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت از صندوق توسعه ملی؛ به نام کرونا به کام دولت ، کادر درمان مطالبات خود را دریافت نکردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید