بایدن برای حمایت از اکتشاف در ماه بودجه ناسا را افزایش می دهد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، بیش از دو ماه پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن کلیات پیشنهادی خود درباره بودجه سال 2022 را ارائه داده است که در آن نشانه های امیدوارکننده ای برای ناسا دیده می گردد.

بایدن برای حمایت از اکتشاف در ماه بودجه ناسا را افزایش می دهد

رییس جمهور آمریکا برای سال اقتصادی 2022 که از ابتدای اکتبر (مهر) شروع می گردد، از کلیات لایحه بودجه رونمایی نموده است که در آن بودجه ناسا 24.7 میلیارد دلار درخواست شده که 6.3 درصد یعنی 1.5 میلیارد دلار نسبت به بودجه سال 2021 افزایش یافته است. کلیات لایحه بودجه که در 9 آوریل (20 فروردین) ارائه شده، یک روش سنتی برای سال نخست دولت های جدید در آمریکا که برای هم ترازی با تقویم بودجه کنگره درنظر گرفته می گردد.

استیو جورزیک (Steve Jurczyk) سرپرست اقدامات ناسا از این بودجه پیشنهادی استقبال کرد و گفت: این درخواست بودجه 24.7 میلیارد دلاری نشان دهنده تعهد دولت بایدن به ناسا و شرکای آن است که طی سال گذشته در شرایط سخت زحمت زیادی کشیده اند و پیروزیت های بی سابقه ای کسب نموده اند.

اشاره جورزیک به ویژه به شروع برنامه های سرنشین دار تجاری به ایستگاه فضایی بین المللی و پرتاب و رسیدن پیروز مریخ نورد پشتکار به مریخ است. او درباره بودجه 2022 ناسا اعلام نمود: کارکنان ناسا و مردم آمریکا تحت تأثیر آنچه در این درخواست بودجه ارائه شده، تشویق خواهند شد. این سرمایه گذاری ما در آینده و نشان دهنده اعتماد به چیزی است که این آژانس ارائه می دهد.

به گفته او این درخواست همچنین باعث پیشبرد برنامه های ناسا برای درک بهتر زمین و پیش بینی بهتر اثرات تغییرات آب وهوایی می گردد و منابع لازم را برای ادامه پیشبرد کاوش های فضایی آمریکا به ماه و مریخ فراهم می نماید.

در این طرح تحقیقات و برنامه های گوناگون ناسا مورد توجه قرار گرفته است. از جمله در زمینه تغییرات آب وهوایی 2.3 میلیارد دلار پیشنهاد شده که بر خلاف سال های قبل، فرایند افزایشی را نشان می دهد. اما شاید مهم ترین نکته این بودجه را اختصاص 6.9 میلیارد دلار برای برنامه آرتمیس ناسا و فرود انسان بر روی ماه دانست که 325 میلیون دلار افزایش را نسبت به قبل نشان می دهد.

برنامه ای که برای بازگشت به ماه طراحی شده و اکنون ناسا اعلام نموده که طی برنامه ابتکاری دولتی بایدن-هریس قرار است علاوه بر فرود نخستین زن، نخستین انسان رنگین پوست را هم در ماه فرود آورد.

هرچند تیم فضانوردان برنامه آرتمیس در ماه آذر از سوی ناسا اعلام شد اما هنوز نام دو نفری که برای نخستین بار در این برنامه و طی مأموریت آرتمیس 3 (Artemis III) در سال 2024 به ماه می فرایند، معین نشده است. قرار است پیش از این مأموریت، در ماه نوامبر (آبان) سال جاری مأموریت بدون سرنشین آرتمیس 1 انجام گردد و مأموریت بدون سرنشین آرتمیس 2 هم برای ماه آگوست 2023 برنامه ریزی شده است.

به گفته بهاویا لال (Bhavya Lal) سرپرست کارکنان ستاد ناسا اگرچه معین نیست که فضانوردان چه کسانی هستند اما احتمال حضور یک فضانورد رنگین پوست نشان می دهد که این لحظاتی تاریخی در پیشبرد عدالت برای همه بشریت است.

در این پیشنهاد بودجه همچنین اگرچه سهم اختصاصی برای بعضی مأموریت ها درنظر گرفته نشده است، اما معینا برنامه هایی مانند آوردن نمونه های جمع آوری شده توسط مریخ نورد پشتکار و همچنین فضاپیمای کلیپر به قمر مشتری و دراگون فلای به زحل که پیش از این نگرانی هایی برای مشخص بودجه داشتند، درنظر گرفته شده اند. تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن هم که پس از جیمز وب رصدخانه شاخص بعدی ناسا است، در این طرح لحاظ شده است.

با توجه به این جزئیات ارائه شده در طرح پیشنهادی اولیه، به نظر می رسد که هیچ یک از مأموریت ها و اهداف ناسا از بین نخواهند رفت. این در حالی است که در پیشنهادهای دولت ترامپ بعضی برنامه ها از جمله تحقیقات با روینمودهای هوانوردی با پیشنهاد حذف روبه رو می شد.

با ارائه این طرح پیشنهادی از سوی بایدن، اکنون کارمندان دولت باید جزئیات اجرایی آن را معین و اهداف دقیق موارد اصلی را مشخص نمایند. اما در نهایت این کنگره است که مسؤول چگونگی اختصاص کل بودجه به برنامه ها و سازمان های منفرد خواهد بود و می تواند اولویت های دولت بایدن را بپذیرد یا رد کند.

دولت بایدن طبق فرایند معمول؛ میخواهد لایحه کامل بودجه را پیش از 30 سپتامبر (8 شهریور) یعنی زمانی که برنامه اقتصادی فعلی انتها می یابد، نهایی کند.

عکس کاور: مرکز فضایی کندی ناسا

Credit: iStock

منابع: Daily Mail, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1642

به "بایدن برای حمایت از اکتشاف در ماه بودجه ناسا را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن برای حمایت از اکتشاف در ماه بودجه ناسا را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید