البرزی ها از برچسب های تبلیغاتی شکایت نمایند و خسارت بگیرند

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خبرنگاران: شهروندان البرزی می توانند مطابق ماده 92 قانون شهرداری ها، از نصب برچسب های تبلیغاتی بر در و دیوار منازل مسکونی خود شکایت و طلب خسارت نمایند.

البرزی ها از برچسب های تبلیغاتی شکایت نمایند و خسارت بگیرند

به گزارش خبرنگاران از کرج، یکی از معضلات شهری در تمام استان های کشور، خسارت زدن بعضی از صاحبان مشاغل به در و دیوار واحدهای مسکونی است که نه تنها با حقوق شهروندی مغایرت دارد بلکه چهره شهر را زشت و نازیبا نموده و شهروندان و شهرداری را متحمل هزینه هایی برای پاکسازی این تبلیغات می نماید.

آگهی های تخلیه چاه، تاکسی تلفنی و قالیشویی بیشترین آمار برچسب های تبلیغاتی نصب شده بر در و دیوار شهر را به خود اختصاص داده است. این برچسب ها با چسبندگی بسیار قوی، دیوار منازل و تاسیسات شهری را به اشغال خود درمی آورد.

هزینه های مردم برای پاکسازی برچسب ها

یکی از شهروندان کرجی ساکن خیابان انوشیروان در این باره به خبرنگاران می گوید: در و دیوار مجتمع مسکونی ما مملو از برچسب های تبلیغاتی است که بیشتر آنها به تخلیه چاه و لوله بازکنی ها مربوط می گردد. چندین بار با مشارکت ساکنان مجتمع، هزینه هایی برای پاکسازی این آگهی ها پرداخت نموده ایم اما مجددا برچسب های جدید جایگزین می گردد.

وی می افزاید: قدرت چسبندگی این برچسب ها آنقدر بالا است که نمی توان با دست یا تیغ، آنها را پاک کرد و بارها هنگام پاکسازی، به در و دیوار آسیب و خسارت وارد شده است.

نصب هرگونه آگهی پیگرد ندارد!

شهروند دیگری که در خیابان کوکب گلشهر سکونت دارد اظهار می نماید: یک متن هشدار دهنده روی دیوار مجتمع نصب نموده ایم که نصب هرگونه تبلیغات، پیگرد قانونی دارد. اما این هشدار به هیچ وجه بازدارنده نیست و ما هر ماه هزینه هایی از محل صندوق مجتمع بابت پاکسازی تبلیغات متحمل می شویم. البته خودمان نیز می دانیم که از نظر قانونی، دستمان به جایی نمی رسد و امکان دریافت خسارت نداریم اما با این حدس و احتمال که شاید آگهی دهندگان دچار ترس و هراس شوند، چنین متنی را روی دیوار مجتمع نصب کردیم که فایده ای هم نداشت.

وی تصریح می نماید: به نظر من صاحبان مشاغل به خوبی می دانند که قانون محکمی برای ممانعت از چسباندن برچسب های تبلیغاتی روی در و دیوار منازل وجود ندارد و به همین علت بدون هراس از پیغام هشدار ما، به کار زشت خود ادامه می دهند و چهره مجتمع مسکونی، کوچه، خیابان و شهر را نازیبا می نمایند.

این شهروند در پاسخ به اینکه آیا تا به حال برای شکایت از نصب برچسب های تبلیغاتی اقدام نموده اید، می گوید: چندبار به صاحبان مشاغلی که برچسب تبلیغاتی آنها روی دیوار مجتمع ما نصب شده بود تماس گرفتیم اما بسیاری از آنها به کلی از فضای حقوق شهروندی دور هستند و اصلا این چیزها را درک نمی نمایند. البته نمی توان از بعضی مشاغل انتظار داشت که فرهنگی با عنوان حقوق شهروندی را رعایت نمایند چون نه آموزش خاصی از سوی اتحادیه یا نهاد تعیینی به آنها داده می گردد و نه اینکه فضای کار و نوع فعالیتشان چنین زمینه ای را ایجاد می نماید. متاسفانه بیشتر برچسب های تبلیغاتی هم متعلق به یک حرفه و شغل خاص است.

برچسب تبلیغاتی روی آیفون تصویری!

شهروند دیگری که ساکن بلوار هوشیار است با گلایه از محل هایی که صاحبان مشاغل برای نصب برچسب های تبلیغاتی انتخاب می نمایند اظهار می دارد: یک روز صبح مشاهده کردم که دقیقا روی آیفون تصویری ما برچسب تبلیغاتی تخلیه چاه نصب شده است. البته در و دیوار و علمک گاز ما پر از برچسب های تبلیغاتی است و در طول این سال ها آنقدر زیاد شده است که حساسیت من را از بین برده است و تقریبا بی خیال شده ام اما نصب برچسب روی آیفون تصویری را نمی توانم درک کنم.

مرد میانسالی که در خیابان شهید قلندری زندگی می نماید نیز به خبرنگار خبرنگاران می گوید: چندسال قبل به شهرداری و شورای شهر کرج مراجعه کردم تا از مصوبات احتمالی آنها درباره برچسب های تبلیغاتی مطلع شوم چرا که شنیده بودم مدیریت شهری بعضی شهرها مصوباتی در این باره دارند. اما به من گفتند در کرج تا به امروز مصوبه ای در زمینه برچسب های تبلیغاتی که بر در ودیوار منازل و شهر چسبانده می گردد، وضع نشده است.

سخنگوی شورای شهر: ورود می کنیم

داوود وحیدی سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج در گفت وگو با خبرنگاران معتقد است: نصب برچسب های تبلیغاتی اقدامی نادرست است و متاسفانه کمتر منزل یا مجتمع مسکونی را می توان یافت که روی در و دیوار آن نشانی از برچسب های تبلیغاتی نباشد. علت چنین معضلی را می توان اینگونه مطرح نمود که فرهنگ صحیح تبلیغات در جامعه و شهر ما نهادینه نشده است.

وی می افزاید: تنها عاملی که منازل زیبای شهروندان را خیلی زود خراب و نازیبا می نماید همین برچسب های تبلیغاتی است که هیچ پشتوانه کارشناسی و قانونی ندارد و حتی مغایر قانون است. آنالیز ها نشان می دهد که بعضی از افراد که اقدام به تبلیغات به وسیله نصب برچسب می نمایند، هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند.

وحیدی در پاسخ به این سئوال که آیا شورای شهر کرج مانند بعضی شهرهای دیگر مصوبه ای برای کاهش این معضل دارد؟ می گوید: خیر! ما مصوبه ای نداریم اما به نظر می رسد این دغدغه ابتدا باید در شهرداری کرج ایجاد گردد و لایحه ای را به شورای شهر ارسال کند. ما هنوز چنین لایحه ای را از شهرداری دریافت ننموده ایم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج ادامه می دهد: شهروندانی که برچسب های تبلیغاتی روی در و دیوار منازل آنها چسبانده شده است می توانند به مراجع قضایی مراجعه و اعلام شکایت نمایند. من مطلع هستم که با بعضی متخلفان برخورد قانونی شده است. پیشنهاد می کنم شهروندان کرجی از ظرفیت های موجود در قانون استفاده نمایند و ما نیز به عنوان شورای شهر حتما این موضوع را در دستور کار قرار می دهیم تا ظرفیت های قانونی بیشتری در اختیار شهروندان و شهرداری باشد.

شهروندان می توانند خسارت بگیرند

به گزارش خبرنگاران در ماده 92 قانون شهرداری ها آمده است:نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات تعیین می نماید و در این محل ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است . متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکین به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

بنابراین نصب برچسب های تبلیغاتی روی تاسیسات شهری و مکان هایی که اصولا جای مناسبی برای تبلیغات نیست مطابق قانون شهرداری ها ممنوع است و متخلفان از این قانون باید نسبت به پرداخت خسارت وارده به منازل شهروندان و تاسیسات شهری اقدام نمایند.

با این حال هرچند شهروندان می توانند به خاطر نصب برچسب های تبلیغاتی شکایت نمایند اما واقعیت این است که تعداد این آگهی ها و برچسب ها آنقدر زیاد است که نه تنها شهروندان وقت و فرصت کافی برای طرح تعداد زیادی شکایت ندارند بلکه نداشتن ضمانت اجرایی این قانون و تعیین نبودن نهادی که متولی رسیدگی به این نوع شکایت ها باشد، کار را پیچیده تر می نماید. احتمالا به همین دلایل است که صاحبان مشاغل نیز هراسی از نصب برچسب های تبلیغاتی در مکان های عمومی و متعلق به مردم ندارند. گویا آنها به خوبی از ضعف های قانونی و نبود ضمانت اجرایی کافی در این زمینه مطلع هستند.

تا به امروز رقم دقیق و حتی تقریبی از میزان خسارت وارد شده بر شهر کرج به واسطه نصب برچسب های تبلیغاتی اعلام نشده است اما سازمان زیباسازی شهرداری تهران 3 سال قبل بیان کرد فقط برای یک دوره پاکسازی 123 ناحیه شهرتهران از برچسب های تبلیغاتی حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است. با توجه به برجای ماندن خسارت های میلیاردی، به نظر می رسد شهرداری و شورای شهر کرج باید مصوباتی برای مقابله با نصب برچسب های تبلیغاتی داشته باشند تا صاحبان مشاغلی که از این طریق اقدام به تبلیغات می نمایند، از سایه و حاشیه امنیت خارج شوند و خود را در برابر قانون، شهروندان و مدیران شهری جوابگو بدانند.

ج

منبع: تسنیم
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1009

به "البرزی ها از برچسب های تبلیغاتی شکایت نمایند و خسارت بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "البرزی ها از برچسب های تبلیغاتی شکایت نمایند و خسارت بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید