اقدامات اولیه در صورت بلع مواد شوینده توسط بچه ها

به گزارش وبلاگ مجله پریها، دکتر محمد علی کیانی خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع، والدین مواد شوینده را در کابینت و زیر سینک ظرفشویی قرار می دهند و یا زمانی که درگیر نظافت منزل هستند مواد شوینده را گوشه ای از خانه میگذارند که به راحتی برای کودک قابل دسترسی می باشد و یا مواد شوینده را در بطری های نوشیدنی قرار می دهند که تمامی این موارد زمینه بلع رادر بچه ها افزایش می دهد.

اقدامات اولیه در صورت بلع مواد شوینده توسط بچه ها

فوق متخصص گوارش بچه ها با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی والدین و اجتناب از قرار دادن مواد شوینده در دسترس بچه ها توضیح داد: در شرایطی که والدین متوجه می شوند کودک ماده ای سوزاننده یا شیمیایی نوشیده، ضروری است که قبل از هرچیز خونسردی خود را حفظ نمایند. و از درمان های خانگی به طور جدی پرهیز نمایند و در کوتاه ترین زمان ممکن باید کودک را به مراکز درمانی انتقال داد.

دکتر کیانی با بیان اینکه بعضی از والدین در زمان بلع و نوشیدن مواد شیمیایی و شوینده اقدام به خوراندن آبلیمو یا شیر به کودک و وادار نمودن وی به استفراغ می نمایند اظهار کرد: تمامی این اقدامات منجر به پخش شدن مواد سوزاننده در دستگاه گوارش کودک شده و آسیب های وارده را شدید تر میکند.

دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان نمود: از علائم مهمی که در ابتدای بلع مواد سوزاننده ممکن است در کودک بروز کند استفراغ، آبریزش از کنار دهان، درد شکم، بلع دردناک و امتناع از نوشیدن است. والدین باید دقت نمایند که بر اساس ظاهر کودک تصمیم گیری ننمایند چرا که ممکن است ظاهر کودک هیچ مسئله ای نداشته باشد اما دستگاه گوارش دچار آسیب های جدی شده باشد. بنابراین اگر والدین متوجه شدند کودک مواد شیمیایی خورده، حتی اگر علائم خاصی ندارد باید حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

وی اضافه نمود: استنشاق گاز های ناشی از مواد شیمیایی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است به کودک آسیب وارد کند بنابراین توجه جدی از سوی والدین احتیاج است تا از آسیب دیدن بچه ها پیشگیری گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1555

به "اقدامات اولیه در صورت بلع مواد شوینده توسط بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات اولیه در صورت بلع مواد شوینده توسط بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید