آموزش از راه دور؛ از جنگ تا کرونا

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیر شبکه آموزش نام آموزش از راه دور برای برنامه های آموزشی این شبکه را نامناسب دانست و عنوان نمود: این نام در گذشته درست بود زیرا در آن موقع واقعا آموزش از راه دور بود و ارتباطی وجود نداشت اما الان دانش آموزان با معلم ارتباط دارند و به وسیله شبکه های اجتماعی نظرات و سوالاتشان را با او در میان می گذارند؛ بنابراین این اولین بار است که در دوره جدید گام مهمی در بحث آموزش های مکمل رسانه ای برداشته می گردد.

آموزش از راه دور؛ از جنگ تا کرونا

با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و نگرانی خانواده ها از عقب ماندن تحصیلی فرزندان، شبکه آموزش سیما اعلام آمادگی کرد که می تواند آموزش دروس را در تلویزیون شروع کند؛ این اتفاق از شنبه ـ دهم اسفند ماه ـ در این شبکه پیگیری می گردد.

مسعود احمدی افزادی ـ مدیر شبکه آموزش ـ در گفت وگویی با خبرنگاران درباره برنامه آموزش از راه دور در این شبکه گفت: شبکه آموزش در عین حال که از یک روش کاملا جا افتاده در جهان استفاده می نماید، یک متد جدید تعاملی هم به این روش اضافه می نماید و آن ارتباط مستقیم دانش آموزان و خانواده ها با معلم هاست.

احمدی درباره شیوه ای که در زمان جنگ تحمیلی و دهه 60 هم استفاده می شد، گفت: این، کارِ قدیمی و کهنه ای نیست. آموزش تلویزیونی به عنوان آموزش مکمل یکی از متدهای پیشرفته امروز است و تمام نظام های آموزشی پیشرفته جهان مسوولیت هایشان را به صورت چندلایه پیش می برند و از آن استفاده می نمایند.

او در این زمینه اضافه کرد: ما در زمان جنگ هم از همین شیوه استفاده کردیم اما آن زمان ضریب نفوذ تلویزیون خیلی پایین تر بود و از نظر فنی، زیرساختی و زمان پخش محدودیت داشت. امروز تلویزیون با ضریب نفوذ بیش از 98 درصد، بالاترین ظرفیت را در سطح کشور دارد و می تواند به دانش آموزان و خانواده ها در زمینه آموزش یاری کند.

این مدیر تلویزیون گفت: در شرایطی که به هر دلیلی نظام آموزشی کشور تعطیل می گردد، وظیفه رسانه آموزش عمومی است. همان طور که امام راحل فرمودند: صداوسیما دانشگاه عمومی است.

مدیر شبکه آموزش افزایش سرگرمی ها و تعدد گزینه های پیش روی دانش آموزان برای استفاده از رسانه ها را عاملی برای کاهش استقبال از آموزش رسمی ندانست و گفت: همان طور که آموزش های رسمی هیچگاه در بستر آموزش های غیررسمی تعریفی ندارند، آموزش های غیررسمی هم هیچگاه نمی توانند کارکرد کامل آموزش های رسمی را داشته باشند. هر دو باید مکمل هم باشند. امروز هنر آموزش گیرنده این است که از بسترهای آموزش رسمی به عنوان پایه و ستون و بسترهای غیر رسمی آموزش برای تکمیل یادگیری و فهم بهتر استفاده کند. به همین دلیل ما سعی می کنیم در کنار پخش برنامه های آموزشی، نرم افزارهای تعاملی و مسابقات علمی و محتوایی را هم داشته باشیم تا یادگیری برای بچه ها جذاب تر گردد.

احمدی درباره برنامه ریزی های قبلی برای پخش این برنامه ها گفت: آموزش تلویزیونی موضوعی نیست که ما در یک شب به آن رسیده باشیم حدودا شش ماه است که در شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش برسی می گردد و ما قصد داشتیم در اولین فرصت آن را اجرایی کنیم که موضوع ویروس کرونا باعث شد تا آماده باش اعلام کنیم و برنامه را اجرا کنیم.

او انتخاب معلمان برای آموزش تلویزیونی را وظیفه آموزش و پرورش مطرح نمود و اضافه کرد: وظیفه رسانه ای و کارهای فنی برنامه بر عهده سازمان صداوسیما و شبکه آموزش است و محتوا، سر فصل ها و معلمان را آموزش و پرورش انتخاب می نماید. آموزش و پرورش معلمان را از بین مولفان کتاب های درسی و دبیران منتخب برمی گزیند و با ارزیابی ده ها معلم نفراتی انتخاب می شوندو عده ای هم به عنوان جایگزین انتخاب می شوند؛ معلم های منتخب بعد از ارزیابی اگر حد نصاب را کسب نمایند به کارشان ادامه می دهند در غیر این صورت از معلم های جایگزین استفاده خواهد شد.

احمدی در سرانجام گفت: آموزش از راه دور در دهه شصت و در بحبوحه دفاع مقدس آزمایش شد و بعد از آن به آن صورت وجود نداشت و این نخستین بار بعد از دهه اول انقلاب است که ما این آموزش را داریم. در این دو روز که برنامه پخش شده است ما هزاران پیامک از خانواده ها و دانش آموزان دریافت نموده ایم و از برنامه استقبال زیادی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 856

به "آموزش از راه دور؛ از جنگ تا کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش از راه دور؛ از جنگ تا کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید