میدان تقسیم استانبول ؛ قلب تپنده ترکیه مدرن

به گزارش وبلاگ مجله پریها، شاید نام هیچ میدانی به مقدار میدان تقسیم با شهر بزرگ استانبول گره نخورده باشد. میدان تقسیم، مهمترین مرکز مواصلاتی شهر، محل گردهمایی های مردمی و میزبان بنای یادبودی تاریخی است. به علاوه فروشگاه ها و مراکز خرید مدرن، رستوران ها و کافی شاپ ها همه و همه از میدان تقسیم یک جاذبه گردشگری تمام عیار ساخته اند. تا جایی که بعضی آن را قلب استانبول می دانند. در این مطلب خبرنگاران میخواهد تا گشت و گذاری مجذوب کننده به میدان تقسیم داشته باشد. ما را تا خاتمه همراهی کنید.

میدان تقسیم استانبول ؛ قلب تپنده ترکیه مدرن

اگر دوستان و آشنایانی دارید که زیاد به ترکیه سفر می نمایند حتما نام میدان تقسیم را از آن ها شنیده اید! میدان تقسیم (یا به زبان ترکی تکسیم) در بخش اروپایی و مدرن شهر استانبول واقع است و موقعیت سوق الجیشی بی نظیری دارد. تکسیم به معنی تقسیم و یا توزیع، به این علت به این مکان اطلاق می گردد که در گذشته آب از محل جمع آوری اش در شمال شهر استانبول شاخه شاخه می شده و به سایر قسمت های شهر می رفته است. اما امروزه میدانی مدرن است و محل دیدار های بومیان و گردشگران.

بنای یادبود جمهوریت

بنای یادبود جمهوریت

برای گشت و گذار در تقسیم درست از قلب آن آغاز می کنیم! جایی که بنای باشکوه یادبود جمهوری در وسط میدان خودنمایی می نماید. این بنا، اثر پیکرتراش مشهور ایتالیایی، پیترو کانونیکا و ادای احترامی است به تشکیل جمهوری ترکیه در سال 1923 که در نتیجه جنگ استقلال به دست آمد. این یادواره طرحی دو طرفه است که در یک طرف آن مصطفی کمال پاشا را در لباس سربازی و در حال رهبری نیروهای ترکیه نشان می دهد. و در سوی دیگر مصطفی کمال پیروز یا همان آتاتورک را در قامت رهبر جمهوری نوین ترکیه به نمایش می گذارد.

تقسیم؛ شاهراه حمل و نقل عمومی شهر

اما به مرکزیت بنای یادبود جمهوری اشیاء متحرک و رنگارنگی دایره می زنند:

ترامواها! میدان تقسیم مهم ترین قطب حمل و نقل عمومی در ترکیه است. از این میدان به عنوان نقطه انتقال اصلی سیستم اتوبوس شهری استفاده می گردد و ایستگاه مرکزی شبکه متروی استانبول هم در اینجاست. بعلاوه، خط تراموای قدیمی استانبول هم از این میدان آغاز می گردد. شما می توانید از تقسیم سوار ترامواها شده و در هر نقطه از شهر که در امتداد جهت قرار دارند پیاده شوید. رفتن به میدان تونل با تراموا و از آنجا قدم زنان برگشتن به تقسیم هم ایده جالبی برای گشت و گذار در منطقه است.

خیابان استقلال؛ همواره شاداب و سرزنده

مشهورترین جهت منتهی به میدان تقسیم ، خیابان طویل و همواره شلوغ استقلال است. در این خیابان خودروها اجازه تردد ندارند و کل خیابان بصورت سنگ فرش و محل عبور عابرین پیاده است. بسیاری از رستوران ها، بارها، کلاب های شبانه، سالن های سینما و مراکز خرید بین المللی در خیابان استقلال استانبول قرار دارند. خیابان استقلال به علت حجم بالای مراکز تفریحی موجود در آن، به خیابان محبوب گردشگر ها و گردشگران تبدیل شده است و در هر ساعتی از شبانه روز که به آن سر بزنید زنده است.

مرکز فرهنگی آتاتورک؛ میزبان هنر ترکی

از کارهای دیگری که در تقسیم می توانید انجام دهید بازدید از مرکز فرهنگی آتاتورک است. مرکز فرهنگی آتاتورک یا همان AKM، یک مرکز فرهنگی چند منظوره و یک خانه اُپراست و ساختمان آن نمونه برجسته ای از معماری ترکی در دهه شصت میلادی به شمار می آید. این مرکز میزبان تئاتر و اپرا و باله ملی ترکیه، کنسرت های ارکستر سمفونی، موسیقی فولک مدرن گروهی، گروه کر ملی استانبول و گروه کر موسیقی کلاسیک ترکی و بعلاوه فستیوال تابستانی هنر و فرهنگ است. تماشا ساختمان مرکز فرهنگی در شب با آن نورپردازی شگفت انگیزش، بسیار تماشایی است.

باقلوای استانبولی؛ سوغات شیرین ترکیه

باقلوای استانبولی

تقسیم در کنار بازار بزرگ استانبول یکی از برترین مکان ها در کل شهر برای خرید سوغاتی است. در تقسیم می توانید انواع مغازه ها شامل لباس فروشی، کتاب فروشی، جواهر فروشی، گل فروشی و صنایع دستی را پیدا کنید. در این میدان انبوه دستفروش ها را می بینید که خوراکی های محلی جالبی می فروشند که بسیار برای گردشگر های خارجی مجذوب کننده است. مخصوصن باقلوای استانبولی که بسیار مشهور است و هواداران بسیاری دارد. اگر نمی خواهید خودتان را خسته کنید بهتر است بیشتر از یک روز برای خرید در تقسیم وقت بگذارید.

طعم غذاهای ترکی

بعد از گشت و گذار در میدان تقسیم و حوالی آن، بهتر است برای کمی استراحت و خوردن غذا به یکی از بی شمار غذاخوری های اطراف بروید که در دور و اطراف میدان واقع شده اند. در ترکیه برای داشتن یک تجربه کاملا ویژه ضروری است غذاهای خیابانی مورد علاقه ترک ها را امتحان کنید! مثلن ایسلک (همبرگری که با سس مخصوص گوجه فرنگی و سبزیجات درست می گردد) یا دونر (ساندویچ حاوی گوشت گاو یا مرغ) می توانند مناسب ذائقه شما باشند. تازه می توانید غذای خود را همراه با آیران میل کنید که یک نوشیدنی خنک ترکی است و به خصوص برای روزهای گرم تابستان، گزینه بسیار مناسبی است. آیران جزو آن دسته از نوشیدنی هایی است که یا آن را خیلی دوست دارید و یا آن را اصلا دوست ندارید! پس بهتر است اول آن را امتحان کنید.

قهوه ترک

حتما تعریف و تمجید قهوه ترکی را زیاد شنیده اید! تقسیم برترین جا برای پیدا کردن کافه های متعدد با قهوه های بی نظیر است. بعد از گذراندن یک روز شلوغ حتما خوردن یک قهوه خوشمزه همراه با شیرینی های بی نظیر می تواند خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما بوجود آورد. تقسیم برترین شیرینی فروشی ها در استانبول را دارد. می توانید برای دقایقی کنار آن ها توقف نموده، طعم شیرینی ها را چشیده و حتی برای خانواده و دوستان سوغاتی ببرید! در کنار شیرینی فروشی های تقسیم می توانید از تماشا نمایش تردستی دوره گردها سورپرایز شوید.

اقامت در میدان تقسیم

میدان تقسیم به قدری مطرح شده است که بیشتر مسافران تور استانبول برای انتخاب هتل، معیارشان نزدیکی به این میدان است. که صد البته معیار بسیار خوبی برای شخصی است که به عنوان مسافر به این شهر سفر می نماید. چرا که جاذبه های متنوع، مراکزخرید و رستوران های بین المللی، و همین طور ایستگاه مترو، تراموا و تاکسی در این میدان واقع شده است. شما هم برای آن که سفر پرهیجانی به استانبول را تجربه کنید حتما هتل های حوالی میدان تقسیم و خیابان استقلال را امتحان کنید.

با قدم زدن در اطراف تقسیم در هنگام غروب می توانید عظمت و زیبایی آن را مشاهده کنید. شب ها می توانید زمانی را با گوش دادن به نوای ساز نوازنده های دوره گرد بااستعداد سپری کنید و قدم زنان کوچه های فرعی تقسیم را که پر از نقاشی های دیواری است بگردید. اینجا قلب همواره تپنده استانبول است.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2116

به "میدان تقسیم استانبول ؛ قلب تپنده ترکیه مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان تقسیم استانبول ؛ قلب تپنده ترکیه مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید