یک روش ساده برای بهبود تمرکز و حافظه

به گزارش وبلاگ مجله پریها، گوش کردن به موسیقی و نوشیدن قهوه می تواند موجب بهتر کار کردن مغز ما گردد، به خصوص زمانی که احتیاج به تمرکز و یادآوری موارد مختلف داریم.

یک روش ساده برای بهبود تمرکز و حافظه

به گزارش خبرنگاران، نتایج تحقیق دانشکده مهندسی تاندون نیویورک آمریکا از فناوری منحصر به فردی به نام دیدبان فکر برای کشف این موضوع استفاده کرد. دیدبان فکر که طی 6 سال گذشته به وسیله استادیار مهندسی زیست پزشکی دانشگاه نیویورک تاندون، رز فقیه، پیشرفته، الگوریتمی است که فعالیت مغز افراد را از داده های جمع آوری شده به وسیله هر دستگاه پوشیدنی که می تواند فعالیت الکترودرمال را کنترل کند، تجزیه و تحلیل می نماید.

دیدبان فکر مانند یک کارآگاه مغز است. با استفاده از یک مچ بند و سربند شیک، سیگنال های مغز شما را آنالیز می نماید و می تواند واکنش بدن شما را هنگام استرس یا هیجان نشان دهد.

در این تحقیق، افراد حین انجام آزمایش از این مچ بندها و سربندها استفاده کردند. آنان این آزمایش ها را حین گوش دادن به موسیقی، نوشیدن قهوه و بوییدن عطرهای مورد علاقه خود انجام دادند بعد هم همین آزمایش ها را بدون این کارها انجام دادند.

فناوری دیدبان فکر نشان داد که موسیقی و قهوه نحوه عملکرد مغز افراد را تغییر داده است. آنان را در یک فکریت خاص قرار می دهد که می تواند به افراد یاری کند تا وظایف حافظه را بهتر انجام دهند.

این فناوری امواج مغزی افراد را آنالیز کرد و دریافت که موسیقی و قهوه مغز آنان را فعال تر می نماید، به ویژه به روشی که برای تفکر خوب است. این تغییر در فعالیت مغز با آنالیز بهتر مرتبط است. بوییدن عطر نیز یاری کرد اما تحقیق بیشتری در این مورد ضروری است.

فقیه، محقق این تحقیق گفت: این بیماری همه گیر بر سلامت روانی بسیاری از مردم در سراسر دنیا تأثیر گذاشته است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، احتیاج به نظارت یکپارچه بر تأثیر منفی عوامل استرس زای روزمره بر عملکرد شناختی فرد وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، دیدبان فکر هنوز در حال توسعه است اما هدف نهایی ما یاری به فناوری است که می تواند به هر فردی امکان نظارت بر برانگیختگی شناختی مغز خود در زمان واقعی را بدهد، به عنوان مثال، لحظات استرس حاد یا عدم درگیری شناختی را تشخیص دهد. در آن موقع ها، دیدبان فکر می تواند شخص را به سمت مداخلات ساده و ایمن، شاید گوش دادن به موسیقی، سوق دهد تا خود را به شرایط مغزی برساند که در آن احساس بهتری داشته باشد و وظایف شغلی یا درسی را با موفقیت بیشتری انجام دهد.

در این تحقیق، افراد یک آزمون حافظه فعال به نام ان بک انجام دادند. این افراد باید می گفتند: آیا چیزی که در حال حاضر دیده یا شنیده اند همان چیزی است که قبل از N دیده یا شنیده اند. آنان یک نسخه قابل مدیریت تر با N برابر با یک و یک نسخه سخت تر با N برابر با سه انجام دادند.

گفتنی است که آزمون رایانه ای ان بک (N-Back) یک تکلیف سنجش عملکرد شناختی مرتبط با کنش های اجرایی (عملکرد اجرایی) مانند کنترل و تخصیص توجه، تصمیم گیری، برنامه ریزی پردازش اطلاعات پیرامون و… است. در این آزمون تعدادی محرک بینایی، گام به گام و به صورت تصادفی روی صفحه نمایشگر ظاهر می گردد. آزمودنی باید آنالیز کند که آیا محرک ارائه شده فعلی با محرک N مرحله قبل از آن مشابه است یا خیر.

محققان سه نوع موسیقی را امتحان کردند؛ یکی که باعث شد افراد احساس انرژی نمایند، دیگری که آرامش بخش بود و بعدی که به وسیله رایانه برای مطابقت با سلیقه افراد ایجاد شد. موسیقی بانشاط، به ویژه موسیقی های رایانه ای، موجب شد آنان در آزمون ها، بهتر عمل نمایند با این حال، برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

نوشیدن قهوه کمی یاری کرد اما نه به مقدار موسیقی و بوی عطر کمترین تاثیر را داشت.

افراد در آزمون های پیچیده تر برترین عملکرد را داشتند، به این معنی که این موارد ممکن است زمانی که شما باید بیشتر فکر کنید، یاری بیشتری می نماید.

آزمایش های مداوم به وسیله محققان کارآمدی توانایی این فناوری برای نظارت مداوم بر فعالیت مغز و موفقیت کلی مداخلات مختلف در تعدیل فعالیت مغز را تأیید می نماید.

گروه محققان هنوز در حال آزمایش فناوری خود هستند تا از عملکرد مداوم آن اطمینان حاصل نمایند و ببینند آیا روش های مختلف می توانند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهند یا خیر؛ فقط به این علت که چیزی روی بعضی افراد اثر می نماید به این معنی نیست که برای همه تاثیر داشته باشد.

همانطور که در این تحقیق نشان داده شده است، خوشی های روزمره مانند موسیقی و قهوه پتانسیل افزایش عملکرد شناختی را دارند. این فعالیت های ساده می توانند هوشیاری فکری را تقویت نمایند و ارتباط بین خوشی و بهبود عملکرد شناختی را نشان دهند.

یافته های این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

  • سه تکنیک ساده و مفید برای افزایش سرعت یادگیری
  • احتمال ابتلا به زوال عقل با انجام روزانه این کار
  • 10 سؤال ظاهرا ساده اما ناپسند که نباید از دیگران بپرسید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2301

به "یک روش ساده برای بهبود تمرکز و حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روش ساده برای بهبود تمرکز و حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید