کاوشگر استقامت مریخ را جستجو می کند

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ناسا جزئیات دوربین های اصلی کاوشگر استقامت (Perseverance) که چشمان این کاوشگر در سطح مریخ خواهند بود را منتشر کرد. این دوربین ها نسبت به کاوشگرهای قبلی سیاره سرخ پیشرفت قابل توجهی پیدا کرده و از قابلیت بزرگنمایی برخوردارند.

کاوشگر استقامت مریخ را جستجو می کند

کاوشگر استقامت از تجهیزات پیشرفته بسکمک برخوردار است، اما یکی از تجهیزاتی که اهمیت بسکمک زیادی برای محققان دارد، دوربین اصلی تعبیه شده در قسمت سر این کاوشگر است. این دوربین Mastcam-Z نام داشته و در واقع همان دوربین کاوشگر کنجکاوی است که مدرن تر و به روز شده ولی یکی از بزرگ ترین مزیت های آن نسبت به دوربین کنجکاوی، توانایی بزرگنمایی آن است.

Jim Bell، محقق اصلی Mastcam-Z از دانشگاه آریزونا و یکی از محققان دوربین کاوشگر کنجکاوی می گوید: قصد داشتیم کاوشگر کنجکاوی را به دوربین بزرگنمایی مجهز کنیم که قابلیت پوشش میدان دید بسیار وسیعی را داشته باشد. اما با تکنولوژی آن زمان ساخت چنین دوربینی بسیار مشکل بود.

البته کاوشکر کنجکاوی دید عریض را به ارمغان آورد؛ ولی محققان برای دستیابی به آن از دو دوربین عریض و تله فوتو ثابت در کنار هم استفاده کردند. با ترکیب داده های این دو دوربین و به لطف لنزهای آفست، می توان به دید دوچشمی سه بعدی از اطراف دست یافت.

این فرایند زمانبر است و برای جمع آوری داده های دوربین عریض، دوربین تله فوتو باید حداکثر شش تصویر که از زوایای مختلف گرفته شده اند را کنار هم قرار دهد. سپس همه تصاویر برای قرارگیری در کنار هم باید به زمین مخابره شوند که باز هم زمان می گیرد.

کاوشگر استقامت هم دو دوربین دارد، ولی این بار هر دوی آن ها از قابلیت بزرگنمایی بهره می برند. محققان ناسا به کمک آن ها می توانند میدان دید را به گونه ای تنظیم کنند که در هر دو دوربین یکی باشد. با این کار پردازش و زمان مخابره کاهش پیدا خواهد کرد.

محققان ناسا با استفاده از تصاویر گرفته شده می توانند با شناخت بهتر از سطح مریخ، کاوشگر استقامت را در راستا صحیح قرار دهند. زمین شناسان نیز با بررسی عکس ها، سنگ ها و ترکیبات جالب را برای آزمایش انتخاب می کنند. توانایی دوربین Mastcam-Z بسیار فراتر از چشمان انسان است و با استفاده از سنسورهای فروسرخ و فرابنفش، ترکیبات تشکیل دهنده سنگ ها را با دقت بالا درک می کند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر استقامت اواخر ماه ژوئیه یا اوایل اوت سال جاری میلادی سفر خود رابه سمت مریخ آغاز خواهد کرد و پیش بینی می شود فوریه 2021 روی سطح این سیاره فرود بیاید.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1024

به "کاوشگر استقامت مریخ را جستجو می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر استقامت مریخ را جستجو می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید