کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیر ژئوپارک جهانی قشم از برگزاری کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست با هدف آشنایی بیشتر با علوم زمین شناختی و گنبد نمکی جزیره به عنوان یک اثر جهانی، طبیعی و ملی به ثبت رسیده، اطلاع داد.

کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علیرضا امری کاظمی با اشاره به لزوم آشنایی با میراث زمین شناختی جزیره توسط اهالی فن و ساکنان آن به منظور انتقال این دانش به آیندگان، بیان داشت: کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست یک کارگاه تئوری یک روزه است که برای گذراندن آن ضروری است شرکت کنندگان، دوره آموزشی غارپیمایی را گذرانده و با اصول اولیه غار آشنا باشند.

وی سرفصل های آموزشی در این دوره را برشمرد و گفت: نقشه نگاری (کارتوگرافی)، سنگ ها، چگونگی عمل کارست، گسل ها و غارها، کانی شناسی، چشمه های کارستی، رده بندی کارست و عوامل تخریب کارست با هدف آشنایی با مقدمات علوم زمین شناسی و کارست و خوانش نقشه های زمین شناسی و تاثیر کارست در گسترش غارها در این دوره آموزش داده خواهد شد.

به گفته امری کاظمی، واژه کارست به مجموعه ای از فرآیند های زمین شناسی و پدیده های حاصل از آن ها در پوسته و سطح زمین گفته می گردد که عمدتا شامل پدیده های ناشی از انحلال سنگ ها است و با تشکیل باز شدگی ها، تخریب و تجزیه ساختمان سنگ ها وایجاد نوع ویژه ای از گردش آب، نوع خاص توپوگرافی منطقه و بالاخره تشکیل نوع خاصی از زهکشی آشکار می گردد و زیبایی های زمین شناختی خارق العاده ای در مناطق مختلف ایجاد می نماید.

مدیر ژئوپارک دنیای قشم ادامه داد: با توجه به این که تقریبا یک پنجم از سطح کره زمین توسط کارستی است و بیش از 25 درصد جمعیت دنیا یا مستقیماً روی مناطق کارستی زندگی می کنند و یا آب مورد احتیاج خود را از منابع کارستی تامین می کنند (در ایران حدود 11 درصد از سطح کل کشور و 90 درصد از ارتفاعات زاگرس از سازنده ای کارستی تشکیل شده است)، اهمیت شناخت این پدیده زمین شناختی بیش از پیش نمایان است.

امری کاظمی همچنین به نقش این پدیده ها در ساخت زیبایی های بصری و زمین شناسی در جزیره قشم تاکید داشت و اضافه کرد: علاوه بر این که کارست ها از دیدگاه منابع معدنی شامل ذخایر بزرگی از منابع انرژی و سوخت فسیلی هستند، جذابیت های گردشگری آن ها را که منجر به جلب گردشگران تخصصی در حوزه علم زمین شناسی و طبیعت گردی می گردد، نمی توان نادیده گرفت.

یادآور می گردد؛ کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست به همت هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم و در هماهنگی با مدیریت ژئوپارک دنیای قشم، روز چهارشنبه 7 آبان ماه به مدت 8 ساعت و به صورت تئوری برگزار می گردد. علاقمندان می توانند به منظور اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شماره واتس آپی 09175500090 تماس حاصل کنند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1272

به "کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه آموزشی زمین شناسی و مورفولوژی کارست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید