هر آنچه باید درباره سرعت شاتر در عکاسی بدانید

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سرعت شاتر (Shutter Speed) یکی از مهم ترین متغیرها و تنظیمات دوربین های عکاسی است. دو متغیر مهم دیگر دیافراگم (Aperture) و ISO هستند. سرعت شاتر دو مسئولیت خاص را به عهده دارد: تغییر روشنایی عکس شما، و ایجاد جلوه هایی دراماتیک به وسیله فریز کردن یا تار کردن حرکات. در این مقاله هرآنچه عکاس های تازه کار در خصوص سرعت شاتر باید بدانند را به زبانی ساده شرح می دهیم.

هر آنچه باید درباره سرعت شاتر در عکاسی بدانید

شاتر دوربین پرده ای است که جلوی سنسور نور دوربین واقع شده است و در حالت عادی همواره بسته است. زمانی که دکمه شاتر را می زنید، پرده کنار رفته و نور وارد سنسور می گردد. بعد از اینکه سنسور نور را جمع آوری کرد، شاتر بلافاصله بسته می گردد و اجازه نمیدهد نور بیشتری با سنسور برخورد کند. دکمه ای که برای عکس گرفتن آن را می فشارید، شاتر یا دکمه شاتر نام دارد، چراکه دستور باز و بسته شدن شاتر را صادر می نماید.

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر به مدت زمانی گفته می گردد که شاتر دوربین باز است و نور وارد سنسور می گردد. به عبارت دیگر، سرعت شاتر مدت زمانی است که دوربین برای عکس گرفتن صرف می نماید. همین زمان تاثیرات مهمی در نتیجه عکس های شما دارد.

وقتی از شاتر طولانی (یا آرام) استفاده می کنید، حسگر (سنسور) دوربین برای مدت بیشتری در معرض نور قرار می گیرد. مهم ترین تاثیر آن، ایجاد افکت Motion Blur -محو شدن حرکات- است. اگر سرعت شاتر شما آهسته باشد، اجسام در حال حرکت به صورت محو در عکس ثبت می شوند و جهت حرکت آن ها معین می گردد. از این افکت در تبلیغات و برنامه های تلویزیونی مکرراً استفاده می گردد تا احساس سرعت و حرکت به بیننده القا گردد.

از این تکنیک برای عکاسی نجومی از کهکشان راه شیری در طول شب هم استفاده می گردد. در محیط های کم نور و تاریک هم می توان سرعت شاتر را بالاتر برد. یک عکاس چشم انداز و حیات وحش هم ممکن است سرعت شاتر را بالاتر ببرد تا حس و افکت حرکت بیشتری روی آبشارها و رودخانه ها ایجاد کند، ولی باقی بخش های عکس کاملاً واضح باشند. با این حال، یادتان باشد هنگام استفاده از سرعت شاتر آهسته بهتر است از سه پایه بهره ببرید.

از سوی دیگر، سرعت شاتر می تواند کارکردی کاملاً متفاوت موارد فوق هم داشته باشد، یعنی اینکه اجسام متحرک را کاملاً فریز کند. اگر از سرعت شاتر خیلی سریع و کوتاهی بهره ببرید، می توانید حس حرکت در اجسام متحرک را از بین ببرید. برای مثال، از پرنده، ماشین و یا حیوانات در حال حرکت به نحوی عکاسی کنید که گویی ثابت هستند. اگر با سرعت شاتر سریع از آب عکاسی کنید، هرکدام از قطره های آب به صورت خیلی واضح در هوا معین خواهند بود، چیزی که تماشا آن با چشم غیرمسلح امکان پذیر نیست.

تمام موارد فوق تنها با تنظیم سرعت شاتر امکان پذیر است. به صورت خلاصه، سرعت بالای شاتر باعث ثابت شدن اشیاء متحرکت می گردد و سرعت آهسته شاتر باید ایجاد افکت حرکت می گردد.

سرعت شاتر چطور میزان گیری می گردد؟

زمانی که سرعت شاتر شما کمتر از یک ثانیه باشد، برای میزان گیری آن از کسری از ثانیه استفاده می گردد. برای مثال، 1/4 یعنی یک چهارم ثانیه.

خیلی از دوربین های DSLR و بودن آینه امروزی سرعت های شاتر بسیار بالایی دارند و می توانند در برترین حالت با سرعت 1/4000 ثانیه عکاسی نمایند. بعضی دیگر بسیار سریع تر هستند و حتی با سرعت 1/8000 هم عکاسی می نمایند. از سوی دیگر، طولانی ترین حالت برای سرعت شاتر در بیشتر دوربین های DSLR برابر 30 ثانیه است. اگر تمایل به استفاده از سرعت های آهسته تر داشته باشید، باید از ابزارهای جانبی بهره ببرید.

سرعت شاتر و نوردهی

یکی دیگر از مهم ترین تاثیرات سرعت شاتر روی نوردهی (Exposure) عکس است که مربوط به روشنایی و شفافیت تصویر می گردد. اگر از سرعت شاتر طولانی (آهسته) بهره ببرید، سنسور حجم زیادی از نور را جمع آوری نموده و در نتیجه تصویر شما شفاف خواهد بود. از سوی دیگر، اگر سرعت شاتر سریع (کوتاه) باشد، سنسور در معرض نور کمتری قرار گرفته و تصور تاریک تر خواهد بود.

با این حال، سرعت شاتر تنها متغیری نیست که روی روشنایی عکس تاثیر می گذارد. عوامل مهم دیگری مثال دیافراگم و ISO هم در این مورد تاثیرگذار هستند. بنابراین، با انتخاب تعادل و تنظیم مناسبی بین این 3 متغیر، آزادی عمل و انعطاف بیشتری روی هرکدام خواهید داشت.

تنظیم مناسب سرعت شاتر یک ابزار حیاتی برای ثبت عکس های با نوردهی و روشنایی مناسب است. در روزهای آفتابی، بهتر است از سرعت شاتر سریع تر بهره ببرید تا دوربین بیش از حد نوردهی ننموده و عکس خیلی روشن نگردد. از سوی دیگر، عکاسی در محیط های کم نور مستلزم بالاتر بردن سرعت شاتر است تا روشنایی عکس به میزان کافی باشد. البته در این حالت توصیه می کنیم که حتماً از یک سه پایه بهره ببرید تا تصور شما نلرزد. برای بیشتر مردم، اصلی ترین دلیل استفاده و تنظیم سرعت شاتر همین است که روشنایی عکس آن ها مناسب باشد. با این حال، ایجاد افکت محو شدن حرکت هم موضوع مهمی است.

سرعت شاتر سریع، آهسته و طولانی

سرعت شاتر سریع به مقادیری گفته می گردد که می توانند اجسام متحرک را به صورت ثابت نشان دهند. اگر از یک پرنده عکاسی می کنید، انتخاب سرعت 1/1000 ثانیه یا سریع تر می تواند برای شما مناسب باشد. با این حال، برای عکاسی از اشیا و یا جاندارانی که سرعت کمتری دارند، می توانید از سرعت های آهسته تری 1/200 یا 1/100 ثانیه هم بدون ایجاد شدن افکت محو شدن حرکت بهره ببرید.

سرعت شاتر طولانی به مقادیر بالای 1 ثانیه گفته می گردد - در این حالت باید از 3 پایه بهره ببرید تا تصاویر شما واضح باشند. سرعت شاتر طولانی بیشتر برای عکاسی در شب و یا در محیط های کم نور کابرد دارد. اگر جسم متحرکی در کادر عکس شما وجود داشته باشد و از سرعت شاتر طولانی بهره ببرید، عکس شما خیلی محو و blur می گردد.

در این میان، سرعت های بین 1/100 ثانیه تا 1 ثانیه هم به عنوان سرعت شاتر آهسته شناخته می گردد. عکاسی در این حالت هم به سه پایه نیاز دارد و اگر با دست خودتان عکس بگیرید، احتمال لرزش و محو شدن تصویر بسیار بالا و گریزناپذیر است.

از سوی دیگر، تمام این موارد تا حد زیادی به لنز شما هم بستگی خواهد داشت. بعضی لنزهای جدیدتر امروزی تکنولوژی لرزش گیر یا ثابت نماینده عکس دارند که به عکاس ها اجازه می دهد تا بدون استفاده از سه پایه، با سرعت شاترهای بسیار آهسته ای عکاسی نمایند و کماکان عکس واضح باشد. در غیر این صورت، باید دوربین را به خوبی تنظیم کنید تا لرزش دست آسیبی به عکس شما وارد نکند. البته تکنیک هایی برای تشخیص برترین سرعت شاتر وجود دارد که با استفاده از آن می توانید سرعت را تا حدی آهسته انتخاب کنید که لرزش دست به عکس آسیبی نمی زد. نحوه صحیح در دست گرفتن دوربین هم اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

چطور سرعت شاتر را تنظیم کنیم؟

بیشتر دوربین ها سرعت شاتر را به صورت اتوماتیک و اتوماتیک تنظیم می نمایند. زمانی که دوربین را در حالت Auto قرار می دهید، این میزان به صورت اتوماتیک به وسیله دوربین انتخاب می گردد. البته مقادیر Aperture و ISO نیز به همین ترتیب انتخاب می شوند. با این حال، اگر بخواهید آن را به صورت دستی انتخاب کنید، چند راه خواهید داشت:

  • انتخاب حالت Shutter Priority. در این حالت، شما سرعت شاتر را انتخاب نموده و دوربین بر همان اساس میزان دیافراگم (Aperture) را تنظیم می نماید.
  • تنظیم دوربین در حالت Manual. در این حالت شما هم سرعت شاتر و هم میزان دیافراگم را باید به صورت دستی تنظیم کنید.

در هر دو حالت، شما می توانید میزان ISO را خودتان به صورت دستی و یا اتوماتیک انتخاب کنید.

در بیشتر اوقات توصیه ما این است که انتخاب سرعت شاتر را به عهده دوربین بگذارید. البته حتماً عکس ها را آنالیز کنید که مبادا افکت حرکت ایجاد شده باشد و یا اینکه سرعت بیش از حد زیاد باشد. بنابراین، توصیه می کنیم دوربین را در حالت Aperture Priority تنظیم کنید.

چطور سرعت شاتر را پیدا کنیم؟

پیدا کردن سرعت شاتر کار سختی نیست. در واقع بسیار آسان است. بعضی دوربین ها یک پنل در بالای بدنه دارند که تنظیمات دوربین را نمایش می دهد. سرعت شاتر معمولاً در بخش بالایی و سمت چپ این پنل درج شده است. همانطور که در عکس زیر می بینید (با دایره قرمز معین شده است).

اگر دوربین شما این LCD را ندارد (مانند بسیاری از دوربین های DLSR مبتدی)، می توانید از چشم انداز یاب نگاه نموده و میزان سرعت شاتر را در سمت چپ-پایین صفحه ببینید. اگر دوربین شما نه LCD و نه چشم انداز یاب دارد (مثل خیلی از دوربین های بدون آینه)، سرعت شاتر را می توانید از نمایشگر پشت دوربین ببینید.

همانطور که گفتیم، سرعت شاتر به صورت کسری از ثانیه درج می گردد. اما در بیشتر دوربین ها چنین چیزی نیست و سرعت را به صورت یک عدد ساده درج می نمایند. زمانی که این سرعت به بیشتر و یا میزان یک ثانیه باشد، چیزی شبیه به 1 یا 5 را خواهید دید (استفاده از علامت نقل و قول به معنای ثانیه است).

اگر همچنان نمی توانید سرعت شاتر را پیدا کنید، دوربین را در حالت Aperture Priority قرار دهید و Auto ISO را نیز خاموش کنید. حالا یکبار در محیطی تاریک و یک مرتبه در محیطی روشن عکاسی کنید. عددی که در تنظیمات تغییر می نماید، سرعت شاتر است.

سوالات متداول در خصوص سرعت شاتر

سرعت شاتر آهسته چیست؟

سرعت شاتر طولانی معمولاً به 1 ثانیه و بیشتر طلاق می گردد. زمانی که سرعت شاتر کسری از ثانیه (مثل 1/2 یا 1/4) باشد، می گوییم سرعت شاتر آهسته.

سرعت شاتر سریع چیست؟

سرعت شاتر سریع معمولاً به میزانی گفته می گردد که بتواند یک جسم متحرک را به صورت ثابت و بدون محو شدگی به تصویر بکشد. عکاس ها از این اصطلاح برای کسرهای کوچکی از ثانیه مانند 1/250 یا سریع تر استفاده می نمایند.

سرعت شاتر را چطور پیدا کنیم؟

سرعت شاتر عموماً در LCD بالایی و یا پشتی دوربین درج می گردد. اگر دکمه شاتر را به صورت نصفه فشار دهید و سپس دوربین را به سمت محیط روشن تری ببرید، عددی که تغییر می نماید سرعت شاتر است.

آهسته ترین سرعت شاتر چقدر است؟

این عدد بستگی به دوربین شما دارد. ولی آهسته ترین سرعتی که بدون استفاده از Remote Shutter Release می توان استفاده کرد، معمولاً 30 ثانیه است.

سریع ترین شرعت شاتر در دوربین من چقدر است؟

این موضوع به توانایی های دوربین شما بستگی خواهد داشت. بیشتر دوربین های DSLR می توانند چیزی در حدود 1/4000 ثانیه را با استفاده از شاتر مکانیکی ثبت نمایند. بعضی از دوربین های پیشرفته تر می توانند تا 1/8000 ثانیه را با شاتر مکانیکی و حتی مقادیر بیشتری را با شاتر الکترونیکی ثبت نمایند.

سرعت شاتر چطور درج می گردد؟

این میزان معمولاً به صورت ثانیه و یا کسری از ثانیه درج می گردد. برای مثال، سرعت شاتر 1 ثانیه ای معمولاً به همراه علامت و یا حرف s (یعنی 1s یا 1) درج می گردد. اگر سرعت سریع تر باشد و کسری از ثانیه باشد، به صورت 1/250 و یا تنها عدد 250 خالی درج می گردد (به معنای یک دویست و پنجاهم ثانیه).

برترین سرعت شاتر چقدر است؟

انتخاب و یا تعریف چنین عدد امکان پذیر نیست. همه چیز بستگی به هدف شما از عکاسی دارد.

چطور سرعت شاتر را در دوربین گوشی تنظیم کنیم؟

بعضی گوشی های هوشمند امروزی امکان تنظیم سرعت شاتر را به کاربران خود می دهند. ولی در بیشتر گوشی ها، برای تنظیم و انتخاب دستی سرعت شاتر باید از اپلیکیشن های جانبی بهره ببرید.

منبع: photographylife

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2041

به "هر آنچه باید درباره سرعت شاتر در عکاسی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره سرعت شاتر در عکاسی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید