عوارض جانبی هیدروژن پراکسید

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ترکیب شیمیایی هیدروژن و اکسیژن، ماده ای به نام هیدروژن پراکسید را فراوری می نماید. این مقاله در رابطه با عوارض جانبی هیدروژن پراکسبد بحث خواهد نمود.

عوارض جانبی هیدروژن پراکسید

ترکیب شیمیایی هیدروژن و اکسیژن، ماده ای به نام هیدروژن پراکسید را فراوری می نماید. این ترکیب مصارف متعدد و بعلاوه عوارض جانبی مختلفی دارد.رد.

هیچ ماده شیمیایی جالبی به مانند هیدروژن پراکسید وجود ندارد. فرمول شیمیایی آن H2O2 می باشد. این ماده دارای کاربردها، مزایا و خواص درمانی مختلفی می باشد، اما در بعضی زمان ها، به همان تعداد عوارض جانبی هم دارد. عدم تطابق کمی در غلظت وجود دارد و این امر می تواند سمی بودن آن را به اثبات برساند و باعث آسیب گردد.

پوست

سفید کننده های پوست، درخشان کننده ها و روشن کننده های پوست، همه ی آن ها حاوی هیدروژن پراکسید به اسم یکی از اجزای اصلی آن ها می باشد. این ماده یک عامل سفید کننده بوده که به روشن کردن پوست یاری می کند. اما دارای مقادیر نسبتا زیادی عوارض جانبی هم می باشد.

استفاده ی بیش از حد هیدروژن پراکسید می تواند باعث آسیب به سلول های DNA گردد و مانع از تکثیر آن ها گردد، از این رو منجر به پیری زودرس می گردد.

استفاده از هیدروژن پراکسید می تواند باعث خشکی پوست و یا تخلیه ی اندازه رطوبت موجود در پوست که برای حفظ پوست جوان و انعطاف پذیر مورد احتیاج می باشد، گردد.

هیدروژن پراکسید برای درمان آکنه هم به کار می رود. بدون شک این ماده یک ضدعفونی کننده ی بسیار عالی بوده، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث سوزش و ترک برداشتن پوست گردد.

مطالعات اخیر نشان داد که هیدروژن پراکسید به اسم یک ضدعفونی کننده به منظور درمان زخم ها استفاده می گردد، در واقع تا زمانی که این ماده سلول های تشکیل شده تازه را تخریب کند، مانع از درمان جای زخم می گردد.

ویتیلیگو یک بیماری بوده که به وسیله از دست دادن رنگدانه پوست معین می گردد، که بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات نشان داد که این بیماری به علت سطوح بالای هیدروژن پراکسید در خون و اپیدرم می باشد.

دندان

هیدروژن پراکسید به اسم یک عامل سفید کننده ی دندان برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در واقع بسیار موثر می باشد. با این حال، ، اگر به طور نادرست یا در غلظت های عجیب و غریب استفاده گردد، عوارض جانبی زیادی هم خواهد داشت.

این ماده می تواند باعث التهاب لثه ها و دندان گردد، چون هیدروژن پراکسید یک ترکیب بسیار واکنش پذیر می باشد.

حساسیت دندان و درد لثه هم به علت استفاده ی بیش از حد از این ترکیب فعال هیدروژن پراکسید ایجاد می گردد.

استفاده ی بیش از حد هیدروژن پراکسید می تواند منجر به تغییر رنگ مینای دندان و ایجاد رنگ قهوه ای مایل به زرد گردد.

هیدروژن پراکسید واکنش پذیری بالایی دارد و می تواند به آسانی به وسیله مینای دندان عبور نموده و با عاج دندان و بخشی خمیری دندان شما واکنش دهد.

بافت های داخل دهان شما به علت استفاده ی بیش از حد هیدروژن پراکسید حساس می شوند.

برای اطلاعات بیشترمصارف هیدروژن پراکسید مراجعه کنید

در هنگام غرغره کردن این محلول، در صورتی که به اشتباه بلعیده گردد، باعث ایجاد گلو درد می گردد که یکی دیگر از عوارض جانبی هیدروژن پراکسید می باشد.

استفاده ی طولانی مدت از این ترکیب با واکنش پذیری بالا می تواند باعث شکننده شدن دندان های شما شده و منجر به تغییر رنگ آن ها گردد.

هیدروژن پراکسید به اسم یک پاک کننده برای تمیز کردن پنجره ها، کف ها، وسایل خانه و مبلمان ها و غیره استفاده می گردد. اما استفاده ی بیش از حد یا طولانی مدت از این محلول به این علت که این محلول به شدت اسیدی می باشد، می تواند باعث از دست رفتن درخشندگی سطح دندان و زبر شدن آن ها گردد.

محلول هیدروژن پراکسید هنگامی که بر روی اشیاء فلزی برای مدت زمانی طولانی استفاده می گردد، می تواند باعث خوردگی گردد.

در بسیاری از کشورها، هیدروژن پراکسید به منظور تصفیه آب نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، دوزهای زیاد این ماده ممکن است باعث ایجاد تاول در دهان و التهاب شکم شده و می تواند منجر به اسهال و استفراغ گردد.

هیدروژن پراکسید غلیظ شده اگر در کنار مواد قابل اشتعال قرار بگیرد، فورا آتش می گیرد.

ترکیبات هیدروژن پراکسید بسیار واکنش پذیر و فرار می باشند. در هنگام استفاده از این ترکیب باید اقدامات ایمنی را رعایت نمود، اگر شما به طور منظم از این ترکیب استفاده می کنید، باید خود را در مقابل عوارض جانبی این ماده ایمن کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1838

به "عوارض جانبی هیدروژن پراکسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی هیدروژن پراکسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید