طرز تهیه قاطی پلو با سبزیجات، گوشت و مرغ به روش رستورانی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ایران کشوری بی نظیر است وارد هر شهر آن شوید با انواع و اقسام غذاها روبرو خواهید شد. هر غذایی برای هر شهر تاریخچه خود را بنام آن شهر ثبت نموده است. خیلی خوب است از تمامی خوردنی ها و غذاهای شهر به شهر بهره ببرید و طعم و مزه و شکل این غذاها را بخاطر بسپارید. در واقع پلوها را می توانید با انواع سبزی، حبوبات و مواد پروتئینی و ادویه جات مخلوط کرد و مورد استفاده قرار داد. قاطی پلوها را می توان به چند دسته تقسیم کرد بستگی به سلیقه و تصمیم شما دارد. در واقع بطور کل می توان گفت هر نوع پلویی که با یکسری مواد مخلوط گردد را قاطی پلو می توان نامید. اگر تصمیم به این است که از گوشت و مرغ استفاده نکنید بهتر است مواد مغذی تری که همپای پروتئین است بکار ببرید. برخی از حبوبات ها را می توان جایگزین مواد گوشتی کرد. حالا ما در اینجا قاطی پلوهای متنوعی را به آموزش می گذاریم تا شما از این مطلب بهره کافی ببرید. در خبرنگاران بلاگ با ما همراه باشید.

طرز تهیه قاطی پلو با سبزیجات، گوشت و مرغ به روش رستورانی
مواد لازم قاطی پلوی سبزیجات
برنج4 پیمانه
نمک و روغنبه میزان لازم
زیره سبز یا سیاه1 قاشق غذاخوری
گشنیز تازه250 گرم
نعناع تازه خرد شدهسه قاشق غذاخوری
فلفل سبز تند1 عدد
لوبیا سبز تازه6 عدد
نخود فرنگی1 لیوان
آب گوجه فرنگی1 لیوان
سس گوجه فرنگیکمی

طرز درست کردن قاطی پلوی سبزیجاتی

ابتدا برنج ایرانی کهنه را به مدت 3 ساعت بخیسانید. ظرفی را جدا جدا تهیه کنید و نخود و لوبیا و فلفل سبز را بپزید. زمانی که پخته شدند همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید و گشنیز و نعنایی را که از قبل پاک و شسته و خرد نموده اید را همراه سبزیجات دیگر میکس کنید .

از مخلوط همه این مواد یک پوره سبز رنگی بدست می آید آن را کنار بگذارید. گوجه فرنگی را بصورت ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید.

برنج را می توانید کته یا بصورت آبکش در آورید. بهتر است برنج را آبکش کنید تا از نظر ظاهری شکیل تر گردد. در اولین مرحله بعد از آبکش برنج ، یک کفگیر برنج سفید بریزید و قسمت لایه دیگرمی توانید پوره سبز رنگ با برنج سفید را مخلوط کنید. مرحله بعد با کفگیر برنج را بریزید و موادی که داخل تابه از گوجه سرخ شده بود را مخلوط کنید تا شکل نارنجی یا قرمز حاصل گردد در لایه آخر می توانید تمام سطح برنج را زیره سبز یا سیاه بریزید.

برنج را دم کنید و بعد از دم کشیدن برنج به آرامی از روی سطح لایه ها مرتب اول برنج زیره را داخل قالب چرب شده بریزید و بصورت فشرده قرار دهید. خیلی آرام آن قالب را داخل ظرف سرو ته کنید تا برنج قالبی تخلیه گردد. به همین صورت لایه های رنگی برنج را مرتب با قالب بصورت شکیل داخل ظروف ریخته و سرو کنید.

نوع دیگر قاطی پلوی سبزیجات را در اینجا به آموزش می گذاریم.

مواد لازم قاطی پلو
برنج3 پیمانه
پیاز2 عدد
قارچ250 گرم
نخود فرنگی1 لیوان
فلفل دلمه ای1 عدد کوچک
هویج نگینی شده2 عدد
بادام خلال شده2 قاشق غذاخوری
روغن ترجیحاً کنجدبه میزان لازم
نمک و فلفل سیاهنوک قاشق چایخوری
زعفران دم کشیدهبه میزان لازم

دستور پخت پلوی سبزیجات

در ابتدای کار برنج را تهیه کنید و با آب نیم گرم بشویید. بهتر است هر برنجی را قبل از پخت بمدت دو الی سه ساعت بخیسانید تا در زمان پخت به راحتی دم بکشد.

چنانچه از کنسرو نخود فرنگی استفاده می کنید آن را آماده کنید اگر هم تصمیم به پخت نخود فرنگی تازه را دارید بهتر است داخل قابلمه بریزید و با نمک و چند تا قل خوردن پخته خواهد شد آن را کنار بگذارید.

در این مرحله فلفل دلمه ای های رنگی را ریز خرد کنید سپس هویج را با پوست کن پوست بگیرید و به قطعات ریز در آورید و داخل کمی آب جوش بخار دهید.

اکنون نوبت قارچ هاست، آنها را بشویید و اسلایسی کنید و در تابه با روغن کنجد تفت دهید سپس فلفل دلمه ای ها را اضافه کنید و کمی هم بزنید.

همه مواد را کم کم به تابه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و بعد از کمی تفت دادن برنج را جدا آبکش کنید و این مواد را لابلای برنج قرار دهید و بعد از بخار افتادن دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا با بخار، غذا دم بکشد.

در آخر پیاز را کمی سرخ کنید و در این حین خلال بادام را اضافه کنید و زعفران دم کشیده شده را به آن اضافه کنید زمانی که برنج دم کشید داخل ظرف مورد نظر بکشید و با خلال بادام و زعفران تزیین کنید. این غذا بی نظیر است و از نظر ارزش غذایی بسیار بالا و پر ارزش است.

قاطی پلوی آجیلی با مرغ یا گوشت

این قاطی پلو خوشمزه با خلال پسته و بادام درست می گردد. به همین علت به آن پلوی آجیلی هم می گویند.

قاطی پلوی آجیلی با مرغ یا گوشت
برنج3 پیمانه
سینه مرغ پخته شده1 عدد
خلال بادام150 گرم
خلال پسته200 گرم
فندق خام ریز شده100 گرم
زرشک100 گرم
پیاز بزرگ1 عدد
نمکبه میزان لازم
شکر1 قاشق غذاخوری
هویج خلال شده2 عدد
زعفران آب شدهدو قاشق غذاخوری

برنج را طبق معمول خیسانده و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کنید و داخل روغن در تابه ای سرخ کنید. زمانی که پیاز طلایی شد هویجی را که از قبل شسته بودید و بصورت خلال های نازک درآورده شده بود را به تابه اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا با روغن خوب سرخ شوند. دقت کنید هویج خلال شده بسیار نازک و به یک میزان برش خرده شده باشند تا در زمان پخت یکدست سرخ شوند.

در این مرحله مرغ را با آب و یک عدد پیاز داخل قابلمه بپزید. نکته مهم این است که سعی کنید هر مرغی را برای پخت به میزان بسیار کم آب بریزید تا با حرارت ملایم و با بخار پخته گردد. آب کم باعث خوشمزگی بیشتر مرغ خواهد شد.

اکنون خلال پسته و بادام و فندق را به هویج و پیاز اضافه کنید و به میزان کمی تفت دهید. مرغ پخته شده را درون ظرفی با یاری چنگال ریش ریش کنید و به تابه اضافه نموده و همراه با مغزها روی حرارت تفت دهید.

زرشک را جدا داخل ظرفی با روغن حرارت دهید و با کمی زعفران به تابه اضافه کنید. در آخر کمی شکر به دلخواه اضافه کنید و اجازه دهید خنک شوند.

برنجی را که از قبل آبکش نموده اید این مواد را لایه لایه به برنج بیفزایید و در آخر باز هم زعفران و آب روغن کمی بدهید و برنج را دم کنید.

این غذا بسیار بسیار خوشمزه و لذیذ است و می توانید آن را در میهمانی ها مورد استفاده قرار دهید. بطور کلی می توان گفت قاطی پلوی بی نظیر با طعم دلچسب و خاصی خواهد بود.

در صورتی که تمایل داشتید از گوشت بهره ببرید بهتر است گوشت را همراه با یک پیاز خرد شده بپزیسد و با کمی نمک و زعفران به آن طعم دهید و بعد از پخت آن را به قطعات کوچک برش بزنید و مانند مرغ لابلای برنج قرار دهید.

امیدوارم لذت برده باشید. برای طرز تهیه انواع غذاهای سنتی به بلاگ ما سری بزنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1909

به "طرز تهیه قاطی پلو با سبزیجات، گوشت و مرغ به روش رستورانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قاطی پلو با سبزیجات، گوشت و مرغ به روش رستورانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید