سیب زمینی و نقش آن در تامین ویتامین های بدن

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سیب زمینی حاوی مواد مغذی مهمی است، حتی در هنگام پخت و پز، که به روش های مختلفی می تواند به نفع سلامت انسان باشد. در ادامه بیشتر با خواص و مضرات و نقش سیب زمینی در تامین ویتامین های مورد احتیاج بدن آشنا می شوید.

سیب زمینی و نقش آن در تامین ویتامین های بدن
سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته گردد به راحتی جذب بدن می گردد. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود.

نشاسته یکی از عناصر اصلی موجود در سیب زمینی می باشد. برای تامین انرژی بدن می توان از سیب زمینی استفاده نمود. سیب زمینی به عنوان چهارمین غذای پرمصرف دنیا بعد از برنج ، گندم و ذرت می باشد.1

مطالعه محققان دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد مصرف یک وعده سیب زمینی زرد می تواند 42 درصد مصرف روزانه ویتامین A موردنیاز یک کودک را تامین کند که برای بهبود بینایی، ایمنی بدن، رشد اعضاء، و سلامت باروری ضروری است.

سیب زمینی زرد طلایی بعلاوه 34 درصد ویتامین E را تامین می کند که از فشار اکسایشی و التهاب که موجب بروز مسائل مرتبط با آسیب به اعصاب، ماهیچه ها، بینایی و سیستم ایمنی می گردد، پیشگیری می کند.

زنان در سن باروری که 150 گرم سیب زمینی طلایی مصرف می نمایند می توانند 15 درصد از ویتامین A موردنیاز و بعلاوه 17 درصد از ویتامین E موردنیازشان را تامین نمایند.

مارک فیلا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: سیب زمینی طلایی در مقایسه با سیب زمینی سفید، حاوی مقادیر بیشتر ویتامین A و E است و می تواند در جوامع دارای کمبود این ویتامین ها بسیار مثمرثمر باشد.2

خواص سیب زمینی

تسکین درد ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئیدآب سیب زمینی خام می تواند به خلاص شدن از درد و ناراحتی ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئید یاری کند. البته پیش از شروع دوره درمان با آب سیب زمینی ضروری است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

کاهش فشارخونتحقیقات نشان داده است که مصرف تنها یک یا دو بار سیب زمینی در روز می تواند به مقدار جو دو سر فشار خون بالا را کاهش دهد بدون آن که افزایش وزن را برای فرد به همراه داشته باشد. البته گفتنی است که سیب زمینی ها در این مطالعه بدون استفاده از روغن تهیه شده بودند.

مطالعات دیگر نیز از وجود ترکیباتی در سیب زمینی پرده برداشته اند که تأثیرات آنها بر بدن شباهت بسیاری با بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین دارد که یکی از پرمصرف ترین داروها در درمان فشار خون بالا هستند.

حجم دیگر مواد فیتوشیمیایی موجود در گیاه سیب زمینی نیز با کلم بروکلی، اسفناج و کلم بروکسل قابل مقایسه است.

محققان سیب زمینی را به عنوان مقرون به صرفه قیمت ترین منبع پتاسیم شناسایی نموده اند که در کاهش خطر بروز فشار خون بالا، اهمیت فراوان دارد. یک سیب زمینی میانه با پوست 18٪ از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه پتاسیم را تأمین می کند.

خواص ضدسرطانیسیب زمینی سرشار از لکتین است. اگرچه بیشتر انواع لکتین ها عوارض جانبی به همراه دارند اما لکتین هایی نیز وجود دارند که می توانند به کاهش بروز بعضی بیماری ها یاری نمایند. با وجود این که سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی از لکتین هاست، این پروتئین ها در بیشتر افراد هیچ عارضه یا اثر منفی به همراه ندارند.کلسترول تا جایی که حتی نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف بعضی انواع سیب زمینی با کاهش التهاب همراه است.

به علاوه تحقیقات نشان داده است که لکتین های موجود در سیب زمینی از رشد سلول های سرطانی نیز جلوگیری می نمایند.

حفظ سلامت استخوان هامواد معدنی موجود در سیب زمینی چون فسفر، منیزیم و کلسیم به حفظ استحکام و ساختار استخوان ها یاری می نمایند.

بعلاوه روی و آهن موجود در این گیاه نیز نقش مهمی در فراوری کلاژن ایفا می نمایند که یکی از بلوک های اصلی سازنده استخوان ها است.

کاهش کلسترول خونسیب زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که می تواند به کاهش خون یاری کند. بیشتر فیبر موجود در سیب زمینی در پوست آن است، بنابراین با پوست کندن مقدار زیادی از این فیبر هدر می رود. سیب زمینی به خودی خود سالم و مفید است اما بسیاری از روش های معمول طبخ آن را به غذایی مضر تبدیل می نمایند.

حفظ سلامت قلبپتاسیم، فیبر، ویتامین B6 و ویتامین C موجود در سیب زمینی ضامن سلامت قلب است. پیروی از رژیم های غذایی سرشار از ویتامین B6 با کاهش خطر بروز بیماری های قلبی همراه است. خاصیت سیب زمینی در کاهش کلسترول نیز به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می دهد.

جوانسازی پوستویتامین C موجود در سیب زمینی یک محرک اصلی برای فراوری کلاژن است که 75 درصد از ساختار پشتیبانی و حفاظتی پوست را تشکیل می دهد. این ویتامین توانایی کلاژن در تقویت بافت پوست و برطرف چروک ها را افزایش می دهد.

یاری به عملکرد اعصاب بدنویتامین های گروه B موجود در سیب زمینی به پشتیبانی از عملکرد غدد فوق کلیوی، آرام کردن و حفظ سلامت سیستم عصبی یاری می نمایند.

کار ویتامین B6 نیز یاری به فراوری پیغام رسان های عصبی است که امکان برقراری ارتباط بین سلول های مغزی و عصبی را با یکدیگر فراهم می کند.

سیب زمینی و عضلاتکربوهیدرات ها بخش مهمی از وعده غذایی ریکاوری بعد از ورزش هستند. گلیکولیز یا قندکافت واکنش تجزیه کربوهیدرات ها است و مهم است که با مصرف مقدار کافی از کربوهیدرات سوخت گلیکولیز در حین فعالیت و بعد از آن تامین گردد.

کربوهیدرات های موجود در نشاسته های سالم مثل سیب زمینی می توانند به سرعت ذخایر گلیکوژن کبد را پر نمایند. بعلاوه پتاسیم موجود در سیب زمینی برای کشش عضلات مهم و حیاتی است.

سیب زمینی در صورتی که با روش های سالم طبخ و استفاده گردد نه تنها باعث چاقی و اضافه وزن نمی گردد، بلکه سلامت بدن را نیز تضمین خواهد نمود.3

مضرات سیب زمینیدیابت و چاقی: سیب زمینی، حتی ساده، حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات ساده است. این ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا چاقی هنگام خوردن بیش از حد مفید نباشد. مانند همه غذاها ، سیب زمینی ها را نیز باید در حد اعتدال و به عنوان منبع کربوهیدرات مانند برنج یا ماکارونی میل کنید نه به عنوان یک سبزی. سبزیجات غیر نشاسته ای را برای مصرف متعادل باید در کنار سیب زمینی میل کرد. از طرف دیگر تعیین شده است که حبوبات خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

مسدود نماینده های بتا: این نوعی دارو است که معمولاً برای بیماری های قلبی تجویز می گردد. این می تواند باعث افزایش سطح پتاسیم در خون گردد. غذاهای پر پتاسیم مانند سیب زمینی در هنگام مصرف بتا بلاکرها باید در حد اعتدال مصرف شوند.

پتاسیم: مقادیر زیاد پتاسیم در بدن می تواند برای کسانی که آسیب کلیوی دارند یا کلیه هایی که کاملاً عملکردی ندارند، خطر جدی ایجاد کند. کلیه های آسیب دیده ممکن است نتوانند پتاسیم اضافی را از خون فیلتر نمایند و این می تواند کشنده باشد.4

مسمومیت: شما در مصرف جوانه های بر روی سیب زمینی باید دقت کنید چرا که یک هشدار برای شما می باشد که دربرگیرنده واکنش شیمیایی می باشد و نشان می دهد که سیب زمینی سالم نیست و مصرف آن ممکن است باعث مسمومیت گردد.1

پی نوشت:

1.www.parsiday.com

2.www.jadidtarin.com

3.www.eghtesadonline.com

4.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1873

به "سیب زمینی و نقش آن در تامین ویتامین های بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیب زمینی و نقش آن در تامین ویتامین های بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید