زیر خیابان های تهران تبدیل به پارکینگ خواهد شد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: استفاده از فضای زیر خیابان ها را برای تأمین زمین در درستور کار قرار دادیم و تقریبا مجوزات قانونی برای این کار اخذ شده که از زیرخیابان بتوانیم برای فضای پارک خودرو استفاده کنیم.

زیر خیابان های تهران تبدیل به پارکینگ خواهد شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، عبدالرضا گلپایگانی درباره نتیجه اجرای طرح ایجاد پارکینگ و نهضت پارکینگ سازی در تهران اظهار کرد: در ساخت پارکینگ به صورت اجرایی و عملیاتی چندان پیروز عمل ننموده ایم؛ این موضوع ضعف ها و مقدماتی داشت که باید به آن ها پرداخته می شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات جدی در این زمینه متمرکز کردن جریمه های ناشی از کسری پارکینگ، برای ساخت پارکینگ است؛ این موضوع در قوانین و مقررات ردپایی داشت، اما اجرایی و عملیاتی نشده بود که خوشبختانه از اواخر سال 99 با پیگیری های حوزه شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک و حمایت شورای شهرطی چند لایحه به این موضوع تأکید کردیم.

معاون معماری وشهرسازی شهردار تهران توضیح داد: در ادامه پیگیری های اجرا شده مسئله ای که در سیستم اقتصادی وجود داشت، رفع و حساب جداگانه ای افتتاح شد که جریمه کسر پارکینگ در آن متمرکز و برای ساخت پارکینگ استفاده گردد.

وی اعلام نمود: مسئله بعدی مربوط به جانمایی پارکینگ های محله ای است، زیرا نقشه ای که بر اساس آن جانمایی اجرا شده باشد، نداریم و یکی از دلایل آن به موانع قانونی مربوط می گردد براین اساس با هماهنگی های اجرا شده با شورای شهر، طرحی به تصویب رسید که از فضا های زیرسطحی شهر برای ساخت پارکینگ در مقیاس محلی استفاده کنیم.

گلپایگانی با بیان اینکه مکان یابی و ساخت پارکینگ ها نیز به حوزه حمل و نقل و ترافیک و حوزه فنی و عمرانی مربوط می گردد، اعلام نمود: این زنجیره نواقصی داشت که در حال رفع شدن است، اما اینکه بگویم چه میزان در این حوزه پیروز عمل نموده ایم، به شخصه خیلی راضی نبوده ام، اما مقدماتی که به آن اشاره کردم می تواند یاری شایانی به حل مسئله پارکینگ در تهران داشته باشد.

وی اضافه کرد: البته رویکرد های جدیدی که در بحث پارکینگ و شبکه سواره مطرح است، روی این موضوع تأثیر داشته، زیرا بعضی افراد به ویژه در شورای شهر معتقد هستند ساخت پارکینگ به معنای افزایش تمایل به استفاده از خودروی شخصی است بنابراین یکی از مسائل جدی این است که برای تأمین پارکینگ باید با دقت و کارشناسانه عمل کنیم و نقاطی در نظر گرفته گردد که در سطح محلات باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه گفت: بنابراین همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که لازم است پارکینگ ها به عنوان پارکینگ مبداء ساخته گردد یعنی فردی که به محل سکونت خود بازمیگردد جایی برای پارک خودرو داشته باشد، اما پارکینگ مقصد که عمدتا در مرکز کار و فعالیت است، با ابهام جدی روبرو بود، زیرا ساخت آن را به صلاح نمی دانند و معتقدند باعث تشدید ترافیک و استفاده از خودروی شخصی می گردد؛ در این باره طی بازنگری ضوابط و مقررات مقرر شد برای مقاصد سفر، مکانیزم تأمین پارکینگ یا تعداد آن ها نسبت به آنچه وجود دارد، متفاوت باشد.

وی اعلام نمود: علاه بر این نرم افزاری طراحی شده است که برای هر ملک، متناسب با شرایط مکانی، کاربری، تعداد طبقات، دسترسی و تراکمی که دارد پارکینگ مورد نظر محاسبه و در فرم دستور نقشه به مالک اعلام می گردد.

گلپایگانی اضافه کرد: چنانچه تعداد پارکینگ محاسبه شده از سوی مالک تأمین نگردد، باید جریمه آن را بپردازد که مبلغ آن به حسابی که اشاره کردم واریز و صرف ساخت پارکینگ میگردد البته این امر فرایند دشواری است که به حرکت در آمدن آن به زمان احتیاج دارد.

وی اضافه کرد: ما با انجام مقدماتی که اشاره کردم، استفاده از فضای زیر خیابان ها را برای تأمین زمین در درستور کار قرار دادیم و تقریبا مجوزات قانونی برای این کار اخذ شده که از زیرخیابان بتوانیم برای فضای پارک خودرو استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران درباره هزینه کسر پارکینگ در تهران نیز گفت: هزینه کسر پارکینگ در مناطق مختلف متغییر است، اما جریمه کسری پارکینگ مسکونی به طور متوسط حدود 150 تا 160 میلیون تومان و متوسط کسری پارکینگ تجاری 300 میلیون تومان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1659

به "زیر خیابان های تهران تبدیل به پارکینگ خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیر خیابان های تهران تبدیل به پارکینگ خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید