زرشک، ترش اما مقوی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، زرشک گیاهی است درختچه ای و خاردار که به طور معمول ارتفاع 1 تا 3 متر دارد، ولی درشرایط مطلوب می تواند از این اندازه هم مرتفع تر گردد. گل های این گیاه در اردیبهشت و خرداد ماه به وضع مجتمع خوشه ای به رنگ زرد زیبا، به صورت زیاد، آویخته از درختچه است.

زرشک، ترش اما مقوی

زرشک، ترش اما مقوی

نویسنده:دکتر محمد حسین صالحی سورمقی

زرشک گیاهی است درختچه ای و خاردار که به طور معمول ارتفاع 1 تا 3 متر دارد، ولی درشرایط مطلوب می تواند از این اندازه هم مرتفع تر گردد. گل های این گیاه در اردیبهشت و خرداد ماه به وضع مجتمع خوشه ای به رنگ زرد زیبا، به صورت زیاد، آویخته از درختچه است.

استفاده از قسمت های مختلف زرشک از جمله ریشه، پوست ریشه وساقه، برگ، گل و میوه از قرون وسطی معمول بوده است. سرخ پوستان میوه آن را جهت درمان کمبود ویتامین c مصرف می نموده اند. بعلاوه در قدیم از جوشانده گیاه جهت برطرف سرفه، مسائل روده ای - معدی واکنه استفاده می شده است. در چند دهه گذشته حداقل بیش از 36 استفاده درمانی از گل این گیاه از جمله در فشار خون، وبا، تب، نقرس، مسائل صفرا، اسهال، روماتیسم، مسائل هضم (سوء هاضمه)، بیماری های پوستی و سرطان می شده است. تحقیقات تازه، ارتباط مواد موجود در ریشه وپوست گیاه را در رابطه با آثار مختلف آن آنالیز و تأیید نموده اند.

تجزیه و شناسایی مواد موجود در ریشه و پوست گیاه نشان داده است که این قسمت های گیاه حاوی آلکالوئیدهای مهمی بوده که مهم ترین آنها BERBERINE و مشتقات آن هستند که بیشتر آثار دارویی این گیاه به آنها ارتباط دارد.

ترکیبات موجود در اندام های زرشک دارای خواص دیگری از جمله باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و ورم، ضد اکسیدان می باشند. که به همین علت داروهای تهیه شده از پوست ریشه وساقه، و ریشه گیاه زرشک در مداوای آکنه، اگزما و عفونت های حاصل از قارچ کاندیدا مورد مصرف هستند. امروزه صنایع داروسازی، این الکالوئیدها را از قسمت های مذکور جدا و خالص و به اشکال مختلف دارویی تبدیل نموده اند که در بازار دارویی دنیا وجود دارند.

میوه گیاه حاوی اندازه زیادی ویتامین C، قندهای مختلف و پکتین است که مقادیر بسیاری از آن در دنیا به صورت مربا، ژل و عصاره های مختلف درمی آید که هواداران زیادی دارد. قسمت دیگری از میوه به طور مستقیم در تغذیه مورد مصرف است. در برخی از منابع، از خواص صفرا آور میوه های زرشک نام برده شده که از قدیم هم مورد استفاده بوده است.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1817

به "زرشک، ترش اما مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرشک، ترش اما مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید