راه حل کشورهای مختلف برای برگزاری آزمون های سراسری، ایران در سایه شیوع ویروس کرونا چه خواهد نمود؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تعدادی از کشورها همزمان با شیوع ویروس کرونا آزمون های سراسری را برگزار کردند و هر یک متناسب با شرایط کشور خود راهکاری را در پیش گرفتند.

راه حل کشورهای مختلف برای برگزاری آزمون های سراسری، ایران در سایه شیوع ویروس کرونا چه خواهد نمود؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، برگزاری آزمون های سراسری در سالی که دنیا درگیر ویروس کروناست، با دشواری های زیادی همراه است.

اخیرا علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت در اظهارنظری برای اینکه دلیلی دنیای برای برگزاری آزمون های سراسری بیابد برگزاری کنکور در ترکیه، چین و افغانستان را مثال زد.

ادامه رایزنی ها برای لغو کنکور 99/ ورود کمیسیون اصل نود مجلس می تواند آزمون ها را به تعویق بیندازد؟

درحالی که بر اساس تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آزمون یوس (که همانند کنکور ایران است) لغو و پذیرش به دانشگاه ها سپرده شد، براین اساس هر یک از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو می توانند خود آزمون برگزار نمایند.

افغانستان نیز با 210 هزار داوطلب کنکور را چند مرحله ای برگزار می نماید. هفته گذشته آزمون مرحله اول در 17 ولایت در فضای باز با حفظ فاصله اجتماعی برگزار گردید.

مرحله دوم هم در 8 ولایت برگزار خواهد شد. مراحل سوم و چهارم نیز به همین صورت در ولایات دیگر برگزار می گردد. در نهایت آزمون های چندمرحله ای دیگری در کابل برپا می گردد تا 147 هزار دانشجو برای سال آینده پذیرش شوند.

چین هم با تدابیر شدید بهداشتی برای بیش از 10 میلیون داوطلب کنکور را برگزار کرد. شرکت نمایندگان در بدو ورود به جلسه امتحان، تب سنجی و ضدعفونی شدند و از اتاقک های مخصوص بهداشتی (ایزوله) عبور کردند. در تمام طول مدت امتحان همگی ماسک بر صورت داشتند و فاصله گذاری هم رعایت شد.

وزارت امنیت عمومی و وزارت آموزش و پرورش چین هم در بیانیه هایی بر صحت و درستی آزمون و جلوگیری از هر گونه تقلب تأکید و بیان کرد با کوچکترین تخلفی به شدت برخورد خواهد شد.

چین در سال های گذشته برای جلوگیری از تقلب، این آزمون را در فضاهای باز یا فضاهای بزرگتری برگزار کرد تا بتواند از پهپادها برای نظارت بر آزمون یاری بگیرد.

این پرنده ها با پرواز در محل برگزاری آزمون، ضمن فیلمبرداری و کشف گوشی های تلفن همراه داوطلبان، امواج رادیویی مشکوک در محیط را نیز شناسایی می کردند.

میزان ابتلا در کشورهایی که کنکور برگزار کردند

در این میان شاید آنالیز همه گیری ویروس کرونا و تعداد مبتلایان در هر یک از این سه کشور جالب باشد. طی یک هفته اخیر تعداد موارد ابتلا به کرونا در ترکیه به زیر هزار نفر رسید. در طول 24 ساعت گذشته 17 نفر دیگر جان باختند. به این ترتیب تعداد کل قربانیان 5 هزار و 508 نفر است.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز در اطلاعیه ای بیان کرد که طی 24 ساعت گذشته با ثبت 174 مورد دیگر ابتلا به ویروس کرونای جدید کووید-19 در کشور آمار مجموعی مبتلایان به 35 هزار و 463 تن رسید.

بر این اساس، طی شبانه روز گذشته با فوت 17 مریض مبتلا به کرونا دیگر، مجموع جان باختگان این ویروس در افغانستان به یک هزار و 181 تن رسیده است.

پکن هم که از اوایل ماه گذشته میلادی درگیر موج دوم کرونا شده بود، در زمان برگزاری کنکور بیان کرد که برای 8 روز متوالی فقط یک نفر در این شهر به کرونا مبتلا شده است و این باعث خرسندی خانواده هایی شده که فرزندانشان قرار است در کنکور سراسری شرکت نمایند.

شرایط ایران در آستانه برگزاری آزمون های سراسری

در ایران روزانه بیش از 2 هزار نفر به کرونا مبتلا می شوند و هر روز حدود 200 نفر جان خود را از دست می دهند و تعداد مبتلایان به 276 هزار نفر و فوت شدگان به بیش از 14 هزار نفر می رسد، قرار است آزمون های سراسری با این میزان ابتلا و مرگ ومیر با حضور بیش از 2 میلیون نفر در مردادماه برگزار گردد.

احتمال استیضاح وزیر علوم

در این میان بسیاری از داوطلبان نگران جان خود هستند و مدام تعویق آزمون های سراسری را مطالبه می نمایند. به همین دلیل تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواهان تعویق دوباره کنکور شده اند و حتی یکی از نمایندگان موضوع استیضاح وزیر علوم را در صورت برگزاری آزمون ها به میان آورده است.

استیضاح وزیر علوم در صورت تعویق کنکور

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید حتی اگر یک نفر نیز در کنکور پیش رو مبتلا به کرونا گردد زیاد است، در واقع جان افراد اهمیت و موضوعیت داشته و تمام کوشش ما مصون سازی افراد از ابتلا به کرونا بوده و در این رابطه نیز رایزنی ها با وزارت بهداشت در حال اجرا است.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صورت عدم تمکین وزارت علوم از نظر وزیر بهداشت در درجه اول طرح دوفوریتی برای تعویق کنکور را مطرح خواهیم کرد و اگر باز هم عمل ننمایند از ابزارهای قانونی همچون سؤال از وزیر و استیضاح وی استفاده می کنیم.

از طرفی تعدادی از داوطلبان برای تعویق کنکورها به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شکایت برده اند. نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی نیز دریافت شکایت داوطلبان را اطلاع داد و بیان کرد که پیگیر خواسته داوطلبان است.

حال تعیین نیست که آزمون های سراسری در سایه دلهره داوطلبان در مردادماه برگزار خواهد شد یا اینکه برای بار چندم با تعویق روبرو می شوند.

4040/پ

دست ازکشتن فرزندان ما بابرگزاری کنکور بردارید نتیجه شوم بازگشاییها رادیدیدبا بی تدبیریهابسیاری ازمردم راعزادار کردیدبهترین پزشکان وکادر درمان راکشتید درامتحانات نهایی مدیر مراقب ودانش اموزان مبتلا شدند چگونه فریاد والتماس کادردرمان ازتلویزیون پخش میگردد که رعایت کنید ایا دروغ است؟ امار کشورهایی مانندچین وسختگیریها راببینیددرامتحان نهایی دانش اموز یکساعت هم تحمل ماسک رانداشت واقعیتهای کشورمان راببینید اگر میتوانستید پروتکلها رارعایت کنید که این همه شهید سلامت نمیدادیم ازدحام یک میلیون وسیصد هزارنفر همراه با خانواده درجلسه ازمون یعنی قتل عام دولتی چه تضمینی برای کسانیکه بیماری زمینه ای وجوددارد؟ چه تمهیداتی برای کسانیکه تب دارند تغذیه تهویه برنداشتن ماسک برای ساعتها دوری ازازدحام هنگام ورود دیده شده مطمئنا خیلی کم کنکور را دراین شرایط قرمز وجنگی به تعویق بیندازید این ازمون سنجش درستی نخواهد بود استرس امتحان وماسک وکرونا دست ازکشت وکشتار بردارید

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1229

به "راه حل کشورهای مختلف برای برگزاری آزمون های سراسری، ایران در سایه شیوع ویروس کرونا چه خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل کشورهای مختلف برای برگزاری آزمون های سراسری، ایران در سایه شیوع ویروس کرونا چه خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید