جهانپور: خط فراوری واکسن روسی در ایران راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر واردات حدود دو میلیون واکسن اسپوتنیک وی که به تدریج صورت می گیرد، خط فراوری این واکسن نیز بزودی در بخش خصوصی در کشور ایجاد می گردد و امیدواریم تا قبل از آغاز سال 1400 انجام گردد.

جهانپور: خط فراوری واکسن روسی در ایران راه اندازی می گردد

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور درباره اثربخشی و ایمنی زایی واکسن اسپوتنیک وی اضافه کرد: واکسن اسپوتنیک وی یکی از بهترین واکسن های کرونا در جهانست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن برای افراد بالای 65 سال حدود 92 درصد برآورد شده و درصد ایمنی زایی آن در افراد بالای 70 سال نیز بالاست و کمتر واکسنی این شرایط را دارد.

وی ادامه داد: دو دوز واکسن اسپوتنیک وی با فاصله 21 روز تزریق می گردد و با توجه به نوع آدونوویروس آن، آنتی بادی ایجاد شده بعد از دوز اول تزریق این واکسن و دوز یادآور به گونه ای است که سیستم بدن نمی تواند آن را حذف کند و اتفاقی که در خصوص واکسن های مشابه احتمال دارد در خصوص این واکسن رخ نمی دهد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: خرید مستقیم واکسن اسپوتنیک وی از روسیه دو میلیون دوز است و توافق های لازم برای ایجاد خط فراوری این واکسن در ایران صورت گرفته است. امیدواریم با فراوری مشترک این واکسن در ایران ده ها میلیون دوز از این واکسن را در کشور فراوری و در سال 1400 به بازار عرضه کنیم.

وی ادامه داد: ظرف هفته های آینده استقرار خط فراوری این واکسن در کشور در یکی از شرکت های خصوصی کامل می گردد و شاید حتی قبل از آغاز سال 1400 بتوانیم واکسن اسپوتنیک وی را در کشور فراوری کنیم. زیرساخت و خط فراوری آن موجود است فقط باید ارزیابی نهایی بگردد و خط فراوری آن در بخش خصوصی فعال گردد.

واکسن اسپوتنیک وی، فراوری شرکت گامالیای روسیه است که سازمان غذا و دارو بعد از سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مسکو مجوز استفاده اضطراری آن را صادر کرد و به دنبال این مجوز اولین محموله این واکسن به میزان 20 هزار دوز که برای 10 هزار نفر کفایت می نماید در روز پنجشنبه 16 بهمن وارد کشور شد و پنج روز بعد واکسیناسیون با این واکسن با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو طی مراسمی در روز 21 بهمن با حضور وزیر بهداشت و با فرمان رئیس جمهوری آغاز شد.

حدود یک هفته بعد در تاریخ 24 بهمن نیز دومین محموله واکسن اسپوتنیک وی به تعداد 100 هزار دوز وارد کشور شد تا واکسیناسیون 50 هزار نفر دیگر از کادر درمان و گروه های آسیب پذیر با این واکسن انجام گردد.

همزمان با آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران با واکسن اسپوتنیک وی، وزیر بهداشت گفت: علاوه بر فرآیند فراوری واکسن در ایران و خرید واکسن از سبد کوواکس ایران از 5 منبع خارجی نیز واکسن کرونا وارد می نماید که شامل واکسن اسپوتنیک وی و چهار واکسن دیگر است.

همان روز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت به خبرنگار ایرنا گفت: دو واکسن سینوفارم چین و واکسن شرکت باهارات بیوتک هند نیز مدارک خود را برای دریافت مجوز در ایران ارائه نموده اند و فرآیند آنالیز مدارک این واکسن ها در حال اجرا است.

او یک هفته بعد اطلاع داد: مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن کرونای دیگر در سازمان غذا و دارو صادر شده است و اضافه کرد: مجوز مصرف اضطراری برای واکسن های کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد فراوریی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی توسط کمیسیون قانونی تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک سازمان غذا و دارو صادر شده است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز روز بعد یعنی پنجشنبه 30 بهمن در حاشیه مراسم ملاقات وزیر بهداشت با مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در تهران از واردات واکسن سینوفارم چین به ایران اطلاع داد و گفت: هفته آینده 250 هزار دوز واکسن سینوفارم چین به دست ما می رسد. همچنین قرار است 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز در اسفند ماه برسد. با این حساب می توانیم یک میلیون و 300 هزار نفری را که در امسال جزو اولویت است، واکسینه کنیم.

وی ادامه داد: واکسنی که تا به امروز به کشور وارد شد، واکسن اسپوتنیک وی روسیه است که یکی از سه واکسن برتر جهان در حوزه اثربخشی محسوب می گردد. پلتفرم این واکسن مانند واکسن آسترازنکا است و چون از آدنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان 91.6 درصد دارد. اولین محموله وارداتی آن در فاز یک به پرسنل آی سی یو داده می گردد و 36 هزار نفر در فاز اول مشمول این واکسیناسیون می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1520

به "جهانپور: خط فراوری واکسن روسی در ایران راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانپور: خط فراوری واکسن روسی در ایران راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید