راهنمای خرید مسواک برقی؛ ویژگی ها، نکات مهم پیش از خرید و پرفروش ها

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مسواک زدن دو بار در روز و آن هم به مدت دو دقیقه، موثرترین قدم برای حفظ سلامت دهان و دندان ها، در کنار استفاده از نخ دندان، است. جدا از اینکه علاقه مند به استفاده از مسواک برقی باشید یا معمولی (دستی)، مسواک زدنِ درست (به مدت کافی و با اعمال فشار مناسب)، اهمیت بالاتری نسبت به مدلِ مسواکِ مورد استفاده دارد.

راهنمای خرید مسواک برقی؛ ویژگی ها، نکات مهم پیش از خرید و پرفروش ها

مسواک زدن آن هم به صورت منظم به از بین بردن باکتری های موثر در فراوری پلاکت دندان ها (Dental Plaque) یاری می نماید. درواقع پلاکت دندان، لایه ای چسبنده و حاوی میلیون ها باکتری دهان و دندان است که عامل اصلی پوسیدگی و بیماری های لثه به شمار می رود. بنابراین، مسواک دندان ها به صورت اصولی مسأله ای ضروری است که در کنار استفاده از مسواکی مناسب به برترین روش اعمال می گردد.

به همین دلیل اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل به خرید مسواک برقی دارید، این راهنمای کامل خرید به انتخاب بهتر و دقیق تر شما یاری می نماید. به یاد داشته باشید که انتخاب و خرید لوازم بهداشتی باید با آگاهی کامل همراه باشد، چراکه یک خرید غیرآگاهانه می تواند برای سلامت شما حسابی دردسرساز گردد.

اشتباهات رایج در مسواک زدن

جالب است بدانید که طبق مطالعات انجام شده، اغلب مردم برای مسواک زدن زمان کافی نمی گذارند. درواقع افراد به طور میانه هر بار، تنها حدود 45 ثانیه مسواک می زنند؛ در حالی که زمان اصولی برای انجام این کار 2 دقیقه کامل است.

بعلاوه بسیاری از افراد در زمان مسواک زدن، به شدت مسواک را بر روی دندان فشار می دهند. به یاد داشته باشید که چنین اشتباهی به مرور زمان به لثه ها و مینای دندان آسیب وارد می نماید. البته اشکالی ندارد که گهگاهی مسواک نزنید، چراکه حدود 24 ساعت طول می کشد تا پلاک و باکتری ها روی دندان ها تشکیل گردد؛ اما در اغلب موارد باید سعی کنید که حتما دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید.

بازگشت به لیست

بالاخره مسواک برقی بخرم یا نه؟

اگر دندان پزشک به استفاده از مدل های برقی توصیه ننموده باشد، لزوماً احتیاجی به تغییری مسواک وجود ندارد، چراکه با استفاده از مدل های دستی یا معمولی هم می توان تمیز کردن دندان ها را به خوبی انجام داد. از طرفی طبق یکسری از تحقیقات انجام شده، استفاده از مدل های برقی در بعضی موارد می تواند عملکرد بهتری در پیشگیری از التهاب و بیماری لثه داشته باشد. بعلاوه مسواک برقی می تواند به بعضی از افراد در از بین بردن موثرتر پلاکت یاری کند. این موضوع بیشتر شامل حال افرادی می گردد (خردسالان یا افراد مسنِ مبتلا به التهابات مفصلی) که مهارت لازم برای تمیز کردن تمام سطح دندان هایشان را ندارند.

چه مسواک شما دستی باشد چه برقی، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می نماید مسواک (یا سری یدک مسواک برقی) خود را هر سه تا چهار ماه یک بار تعویض کنید. مهم ترین تعیینه برای تصمیم گیری درباره تعویض مسواک مربوط به برس و ساییدگی آن است. با توجه به همین مورد هم در زمان انتخاب و خرید سری یدکی برای مسواک برقی به آرامی آن را لمس کنید تا از نرمی آن مطمئن شوید.

بازگشت به لیست

6 نکته کلیدی قبل از خرید مسواک برقی

مسواک های برقی از جمله محصولاتی هستند که تنها در یک حالت حرکت نمی نمایند، بلکه از طرفین دارای ارتعاش هستند، بعلاوه بعضی از مدل های آن در جهت های مختلف قابلیت چرخش دارند. از طرفی بیشتر مدل های این کالا قابل شارژ هستند، هر چند مواردی دارای باتری (2 الی 3 باتری) هم در بین آن ها وجود دارد. حال با این توضیح مختصر به سراغ یکسری نکات کلیدی در خرید انواع مسواک های برقی می رویم.

1. قابلیت های مسواک برقی

به طور کلی بیشتر مسواک های برقی دارای تایمری 2 دقیقه ای هستند که علاوه بر زمان دهی مناسب برای پاک کردن دندان های شما، هر 30 ثانیه برای هر بخشِ دهان (به صورت پیش فرض دهان را به 4 بخش تقسیم می نماید!) سیگنال می دهد. درواقع با وجود چنین سیگنالی شما می توانید هر بخش از دندان های خود را به مدت 30 ثانیه مسواک کنید. گفتنی است که مدل های گران قیمت تر این وسیله دارای قابلیت هایی از جمله سنسور تشخیص فشار، حالت های مختلف برای مسواک زدن، نمایشگر سطح شارژ و اتصال بلوتوث است.

طبق آنالیز های انجام شده به وسیله تیم Consumer Reports مقرون به صرفه ترین مدل های مسواک برقی قابلیت پاک نمایندگی پلاکت های دندان را به خوبی مدل های میان رده و گران قیمت ندارند. از طرفی باید توجه داشته باشید که صرف هزینه بیشتر، لزوماً عملکرد بهتری را ارائه نمی نماید. بنابراین در زمان خرید این دست از محصولات معیار خود را بر اساس راحتی در استفاده (مدل های دارای باتری اغلب ضخیم هستند و برای دستان ظریف توصیه نمی شوند!)، سهولت در شارژ و قابلیت تعویض بُرس مسواک، قرار دهید.

2. میزان نرمی یا سختی موهای مسواک

موهای مسواک ها، چه برقی و چه دستی در سه دسته سخت، میانه و نرم تقسیم بندی می گردد. به طور کلی متخصصین این امر توصیه می نمایند که از مسواک های نرم بهره ببرید، چراکه در غیر اینصورت ممکن است سطوح مینای دندان و ریشه در معرض آسیب قرار گیرد.

3. بُرس چرخشی بهتر است یا بُرس ارتعاشی؟

در خصوص اینکه مدل های چرخشی یا صوتی گزینه های بهتری هستند، باید مطرح نمود که این موضوع تا حد بالایی به ترجیحات شخصی و بودجه شما بستگی دارد. مسواک هایی با برس چرخشی با حرکتی دوار از روی سطح هر دندان می گذرد. در حالی که مدل های صوتی یا ارتعاشی، شبیه به مسواک های بیضی شکلِ دستی هستند و از امواج صوتی (ارتعاشات) برای جدا کردن به جای مانده های غذا یا پلاک استفاده می نماید. درواقع امواج صوتی حاصل از این مدل ها، باعث ایجاد امواج فشاری مرکب از بزاق، آب و خمیردندان می گردد و می تواند مکان های دور از دسترس برای مسواک را تمیز کند. در چنین حالتی، به لطف امواج صوتی، فشاری هم به مینای دندان ها و لثه وارد نمی گردد. بنابراین از این لحاظ انتخاب و خرید این مدل ها می توند مزیت محسوب گردد.

به طور کلی، مسواک برقی های صوتی باید قابلیت 24000 تا 40000 لرزش در هر دقیقه را داشته باشند. این میزان برای مدل های چرخشی یا نوسانی در حدود 1300 تا 8800 بار در دقیقه است.

4. میزان مسواک برقی

در پی مسواک برقی باشید که برای دهان شما بسیار کوچک یا بزرگ نباشد. به طور کلی، ضروری است بدانید که مسواک هایی با برس بزرگ تر، قابلیت تمیز کردن نواحی دور از دسترس مانند پشت دندان های جلوی پایین و دندان های پشتی و بالایی شما را به شکلی موثر ندارد. بنابراین توصیه می گردد که با یک سَر گرد با میزان کوچک تر از 0.5 الی 1 اینچ (1.5 الی 2.54 سانتی متر) آغاز کنید. به علاوه، دسته مسواک باید به میزان کافی بلند باشد تا به بخش های انتهایی دهان برسد.

از طرفی اگر فردی مُسن هستید یا به علت مشکلاتی مفصلی در دست گرفتن هر نوع دسته مسواکی برای شما راحت نیست، به ضخامت و میزان این محصول توجه ویژه ای کنید. درواقع نگه داشتن بعضی از مسواک های برقی، به ویژه مدل های باتری خور می تواند سنگین و مشکل ساز باشد.

5. توجه به برند مسواک برقی

مسواک برقی های برندِ اورال بی (Oral-B) و فیلیپس (Philips) از جمله معروف ترین مارک های بازار برای خرید هستند. به طور کلی طی نظرسنجی های انجام شده، اغلب افراد اذعان دارند که محصولات اورال بی دارای برس هایی با سطح ارتعاش کمتر است و همین مسأله هم استفاده از آن را راحت تر می نماید. از طرفی مسواک برقی برند فیلیپس دارای باتری های با دوام تری هستند و سریع تر شارژ می شوند.

6. تنظیمات متنوع دستگاه

در صورتی که مسواک برقی شما دارای طیف وسیعی از تنظیمات باشد، شخصی سازی و برنامه ریزی آن بهتر انجام می گیرد. چراکه وسیله شخصی شما حقیقتا شخصی و مناسب شما می گردد. به همین دلیل بعضی از تنظیمات مهم و قابل برنامه ریزی، شامل وجود تایمر، سنسور فشار و طیف وسیعی از حالت های تمیز کردن دستگاه است. بعلاوه با تنظیم و کنترل حساسیت دندان ها می توانید از لرزش های شدید مسواک در زمان استفاده از آن جلوگیری (درواقع با تنظیم مسواک روی حالت مناسب برای دندان های حساس، میزان لرزش آن در دقیقه کم می گردد!) کنید.

بازگشت به لیست

نکاتی برای تمیز کردن هوشمندانه دندان ها

هر برندی از مسواک یا مسواک برقی، خمیر دندان یا نخ دندان را انتخاب کنید، استفاده از تکنیک های صحیح مسواک زدن و نخ کشیدن برای از بین بردن کافی پلاک ها بسیار مهم است. بنابراین در این قسمت از این راهنمای خرید شما را با اصول صحیح مسواک زدن و نخ کشیدن آشنا می کنیم.

اصول صحیح انتخاب مسواک و مسواک زدن

همیشه مسواکی با برسی نرم انتخاب و بخرید که روی لثه ملایم حرکت کند. به طور کلی برس های نرم گزینه های بهتری برای تمیز کردن دندان ها هستند، چراکه انعطاف پذیری بهتری دارند. گفتنی است که شکل برس های مسواک بر اثربخشی آن تأثیری ندارد، بنابراین هر شکلی را که دوست دارید، انتخاب کنید. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، مسواک زدن دو بار در روز و هر بار به مدت 2 دقیقه الزامی است.

چگونه مسواک بزنیم؟

به منظور مسواک زدن آن هم به شکل صحیح باید برس مسواک را با زاویه 45 درجه به سمت خط لثه نگه دارید، به شکلی که یک ردیف از نوک موهای برس، کمی زیر لثه بلغزد. سپس سَر برس را با حرکتی کوتاه و ارتعاشی تکان دهید و به نقطه بعدی بروید. لازم به تاکید است با وجود مسواک برقی می توانید به سادگی آن را روی دو دندان در یک بازه زمانی تعیین قرار دهید و به طور روش مندی در اطراف دهان خود به حرکت درآورید. پس از این کار مسواک را روی سطوح دندان های آسیاب، مالش دهید.

به یاد داشته باشید که برداشتن پلاک از روی دندان ها به فشار زیادی احتیاج ندارد، بنابراین به آرامی مسواک بزنید. در زمان مسواک زدن به هر دو سطح خارجی و داخلی دندان ها و بالای دندان های آسیاب توجه کنید. بعلاوه تمیز کردن زبان را از قلم نیاندازید (برای پاک سازی زبان، می توانید از اسکریپر زبان بهره ببرید که زیر 30 هزار تومان قیمت دارد!) تا باکتری های آن از بین برود.

اصول صحیح استفاده از نخ دندان

تمامی نخ دندان ها از هر برندی قابیت تمیزنمایندگی به طور موثری را دارند. به طور کلی میزان استفاده از نخ دندان روزی یک بار است و با استفاده از آن می توانید پلاک و ذرات غذایی که مسواک قابلیت تمیز کردن آن را ندارد، پاک کنید.

نحوه نخ دندان کشیدن: حدود 45 سانتی متر نخ دندان را جدا کنید و بیشتر آن را به دور انگشت خود بپیچید. از یک حرکت اره ای دقیق بهره ببرید و نخ را بین دندان های خود به سمت پایین یا تا انتهای خط لثه بکشید. سپس نخ را به آرامی بر روی لثه حرکت دهید. پس از این مرحله آن را به شکل C در آورده و به کنار یک دندان خم کنید و نخ را به بالا و پایین حرکت دهید، این کار را برای هر دو طرف هر دندان تکرار کنید.

بازگشت به لیست

پرفروش ترین مدل های مسواک برقی در بازار ایران

حال که با جزئیات و نکات لازم برای انتخاب و خرید مسواک برقی آشنا شدید، بهتر است نگاهی هم به انواع مسواک برقی های پرفروش و محبوب در سایت خبرنگاران بیاندازیم، تا نظرات کاربران را هم در این زمینه جویا شویم.

مسواک برقی اورال-بی مدل پرو اکسپرت 110

مسواک برقی اورال-بی مدل پرو اکسپرت 110، یک مسواک خوش قیمت و با کیفیت است که از عملکردی چرخشی با استفاده از باتری، برخوردار است. به طور کلی این نوع مسواک برقی قابلیت 4000 چرخ در دقیقه را دارد و می تواند دندان های شما را به خوبی پاک کند. با استفاده از اورال-بی مدل پرو اکسپرت 110 می توانید سرعت 8000 لرزش در دقیقه را تجربه کنید و هر زمان که این ابزار بهداشتی شما با مسئله ای روبه رو شد، سَری آن را تعویض کنید، البته باید در نظر داشته باشید که این محصول اندکی پر سروصدا است.

در حالت کلی این مدل مسواک از جمله به صرفه ترین گزینه های خرید است که توانسته است رضایت بالایی را در بین کاربران مختلف به دست آورد.

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality Cross Action - D100.413.1

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality Cross Action - D100.413.1، ابزاری خوش دست، بی صدا و کاربردی است که برای دندان های حساس گزینه ای مناسب است. جالب است بدانید که با وجود این مسواک دیگر احتیاجی به نخ دندان ندارید، چراکه اورال-بی علاوه بر تمیزکردن عمقی و دقیق دندان ها، میان دندان ها را هم تمیز می نماید. به طور کلی این محصول مجهز به سری ای از جنس الیاف نرم و لطیفی است که هم قابلیت نوسانی و هم چرخشی به منظور تمیز کردن دندان ها را دارد.

پایه این مسواک دارای شارژر (اما چراغ نشانگر شارژ ندارد!) است و در هربار شارژ کامل، 5 تا 7 روز قابلیت استفاده دارد. گفتنی است که این محصول همراه با سه سَری سفیدنماینده، تمیزنماینده قوی و مخصوص دندان های حساس به بازار عرضه شده است.

مسواک برقی اورال-بی مدل Oxyjet + PRO 2000

مسواک برقی اورال-بی مدل Oxyjet + PRO 2000 را می توان یک کیت دندان پزشکی در نظر گرفت، که شامل یک مسواک برقی کامل با سری های آن و یک دستگاه آب فشان است که با استفاده از ترکیب هوا و آب، پلاکت ها را به خوبی از بین می برد. جالب است بدانید که با وجود 4 سَری یدکی در این کالا، همرمان 4 نفر می توانند از آن استفاده نمایند. بعلاوه سرعت چرخش آن 8800 در دقیقه و سرعت لرزش 40000 در دقیقه است. مدت زمان شارژدهی این محصول تا 17 ساعت است و دارای 5 سطح تنظیم فشار هوا، آبیاری اکسجت، دکمه تنظیم نحوه پاشش آب بر روی دسته و تایمر است.

مسواک برقی اورال-بی مدل GENIUS 10000N Black Edition

مسواک برقی هوشمند اورال بی GENIUS 10000N، محصولی با عملکرد فوق العاده در از بین بردن پلاک و باکتری های دندان است که با وجود تکنولوژی Smart Ring Gum Guard و سنسور فشار، نگرانی ها را از بابت اعمال فشار زیاد به لثه و مینای دندان رفع می نماید. با وجود این دستگاه افرادی که التهاب لثه یا دندان های حساسی دارند، می توانند راحت باشند، چراکه این ابزار به صورت اتوماتیک سرعت مسواک زدن را کاهش می دهد. از جمله دیگر تعیینه های این کالا وجود 6 حالت تمیزنمایندگی، دسته کاملا ضد آب، بازدهی شارژ بالا، هماهنگی با تمامی سَرمسواک های اورال بی و قابلیت شارژ سریع است. بنابراین می توان GENIUS 10000N را محصولی با ارزش خرید بالا دانست.

مسواک برقی اورال-بی مدل Professional Care 3000

مسواک برقی اورال-بی مدل Professional Care 3000، محصولی با قابلیت ها متنوع و کاربردی است که با توجه به قیمتی که دارد، رقیب قدری برای مدل های گران قیمت تر به شمار میرود. درواقع این کالا با امکان انتخاب حالت حساس برای مسواک زدن ملایم، وجود سنسور فشار، طراحی ارگونومیک و شارژدهی بالا در بین محصولات کاملا کاربردی دسته بندی می گردد. طراحی این محصول کاملا مناسب است و بر روی دسته آن نشانگرهای شارژ و اتمام باتری وجود دارد. بعلاوه در قسمت دستی آن قابلیت ضد لرزش تعبیه شده است تا در زمان استفاده از آن راحتی برای شما رقم بخورد. قابلیت اتصال مسواک به تلفن هوشمند و استفاده از اپلیکشن مخصوص به منظور حفظ سلامت دهان و دندان از دیگر امکانات این ابزار سلامتی است.

گفتنی است که سرعت چرخش برس این محصول برقی در هر دقیقه 8800 بار و سرعت لرزش آن 40000 بار در دقیقه است و می تواند تا 22 ساعت شارژدهی داشته باشد. Professional Care 3000 مجهز به سه سَری مختلف برای دندان های حساس، تمیز کردن و سفیدسازی دندان ها است و می تواند شرایط استانداری را برای مسواک زدن، فراهم کند.

مسواک برقی شیائومی مدل T500

شیائومی برند نام آشنایی است که به فراوری محصولاتی با قابلیت های زیاد و قیمت مناسب معروف است. در این میان مسواک برقی شیائومی مدل T500 هم از این قاعده مستثنی نبوده و با قیمت مناسب و امکاناتی مجذوب کننده به بازار راه یافته است. از جمله مهم ترین ویژگی های این مسواک برقی چینی می توان به مواردی همانند سرعت لرزش 310000 بار در دقیقه، شارژدهی بلند مدت، قابلیت تنظیم کارکرد در سه حالت مختلف، گواهینامه ضد آب، اتصال با بلوتوث و باتری قابل شارژ اشاره نمود. در کنار آن وجود تایمر و قابلیت لرزش به صورت کاملا استاندارد از دیگر تعیینه های این کالا است. در حالت کلی ارزش خرید T500 با توجه به قیمتی که دارد بسیار بالا است و می تواند کیفیتی مطلوب را به شما ارائه کند.

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality 100 Sensi UltraThin

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality 100 Sensi UltraThin، در دسته ابزارهای چرخشی واقع شده است و می تواند تا 60 دقیقه پس از شارژ شدن، فعال باشد. این محصول با قابلیت تعویض سَری ها برای دندان های حساس و معمولی گزینه ای مناسب است و قیمت مناسبی هم دارد. البته جای تعجب نیست، که با وجود هم قیمت بودن با مدل قبلی، امکاناتی به تنوع مسواک شیائومی نداشته باشد و در رقابت با T500 یک پله عقب تر ایستاده است.

مسواک برقی موزر مدل Denta Star 1639

مسواک برقی موزر مدل Denta Star 1639، کالایی ضد آب، مالی و ساخته شده از پایه پلاستیکی سخت است، که با وجود وزن 120 گرمی در مقایسه با سایر مسواک های هم رده از قدرت و سرعت مناسبی برخوردار است. موزر دنتال استار یک مسواک برقی و تک نفره است که برای ماساژ لثه هم مناسب است. باتری قلمی مورد استفاده در این محصول قابل شارژ نیست و لازم به تاکید است که کاربری این مسواک بیشتر مسافرتی است و سَری های اضافی آن قابل خرید از هر فروشگاهی از جمله خبرنگاران است.

مسواک برقی کودک اورال-بی مدل D100.413.2K

در کنار محصولات مناسب برای بزرگسالان بهتر است از مسواک های مناسب برای بچه ها هم سخن بگوییم. چراکه بخشی از کاربری مسواک های برقی برای بچه ها است. مسواک برقی کودک اورال-بی مدل D100.413.2K محصولی با قابلیت تعویض سَری، تایمر، برسی کاملا نرم، سرعت چرخش 5600 بار در دقیقه و با وجود برچسب های ضدآبِ کارتونی است که می توان انتخابی مناسب برای خردسالان باشد و آن ها را تشویق به مسواک زدن، کند.

به طور کلی D100.413.2K از شرکت آلمانی اورال بی دارای باتری قابل شارژ لیتیومی است و می تواند تا 5 روز پس از شارژ هم کار کند. البته باید بدانید که این مدل دارای چراغ هشداردهنده برای شارژ نیست.

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality 3D white 100

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality 3D white 100، محصولی با قابلیت چرخش و نوسان است که سرعت چرخش و لرزش آن در هر دقیقه 7600 بار است. این نوع مسواک می تواند به صورت چندکاربره هم مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر آن دارای تعیینه هایی از جمله سری سفیدنماینده، تایمر هشدار دهنده و شارژدهی 7 ساعته (البته بدون چراغ هشداردهنده شارژ) است.

مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality cross action 100

از آنجایی که محصولات اورال بی در ایران توجه زیادی را به خود جلب نموده اند، این مطلب از سری راهنماهای خرید را هم با نمونه ای دیگر از مسواک برقی های اورال بی به انتها می بریم. مسواک برقی اورال-بی مدل Vitality cross action 100، ابزاری بهداشتی با 4 سَری متنوع (سری سفیدنماینده، تمیزنماینده قوی، مناسب برای دندان های حساس و معمولی) است که می تواند در حالتی استاندارد دندان های شما را کاملا تمیز کند. این محصول خوش قیمت نسبت به سایر رقبا، دارای قابلیت چرخش و تایمر است و با استفاده از برق شهری شارژ می گردد. گفتنی است که مدت شارژدهی این مسواک تا 60 ساعت است ولی هیچ گونه چراغ هشداردهنده ای برای شارژ ندارد.

بازگشت به لیست

جمع بندی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، بین انتخاب مسواک برقی و دستی ارجحیتی وجود ندارد، بلکه آنچه مهم است طرز استفاده صحیح از این ابزار است. البته باید اذعان داشت که طبق آنالیز های انجام شده، قابلیت های بیشترِ مسواک های برقی به منظور تمیز کردن دندان ها به شکل صحیح ، قابل رَد نیست، بنابراین استفاده از این ابزار الکترونیکی می تواند به افزایش کیفیت مسواک زدن به ویژه برای بچه ها و افراد مسن، یاری نماینده باشد.

منبع: Consumer Reports

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2091

به "راهنمای خرید مسواک برقی؛ ویژگی ها، نکات مهم پیش از خرید و پرفروش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید مسواک برقی؛ ویژگی ها، نکات مهم پیش از خرید و پرفروش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید