خواص خربزه و فواید درمانی آن

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خواص خربزه (Persian melon) و فواید درمانی آن شامل برطرف خستگی، عطش و گرمازدگی، افزایش اشتها، یاری به پیشگیری و دفع سنگ کلیه است.

خواص خربزه و فواید درمانی آن

گیاه شناسی خربزه

خربزه گیاهی یک ساله با گونههای بسیار متنوعاست. این میوه شیرین و آبدار از تیره کدوئیان محسوب شده، بوته آن کوتاه و ساقههایش رویزمین میخوابند. بخشهای مورد استفاده این گیاه علاوه بر میوه، تخم خربزه، ریشه و گلآن است که در طب سنتی برای درمان بعضی بیماریها استفاده میگردد.

ارزش غذایی خربزه

خربزه منبع بسیار خوبی برای ویتامین های (ث)،(آ) و ویتامین (ب3) است. همچنین سرشار از پتاسیم و فیبر غذایی میباشد.

جدول ارزش غذایی و خواص خربزه

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی36 کیلو کالری
چربی0/14 گرم
پروتئین0/54 گرم
کربوهیدرات9/1 گرم
فیبر0/8 گرم
قند8/12 گرم
سدیم18 میلی گرم
پتاسیم228 میلی گرم
کلسیم6 ملی گرم
مس0/02 میلی گرم
منیزیم10 میلی گرم
منگنز0/027 میلی گرم
ویتامین آ50 واحد

خواص خربزه (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت خربزه از نظر سردی و گرمی معتدل و تر استکه البته هرچه خربزه شیرینتر باشد گرمی و تری آن بیشتر است .بعضی از مهمترین خواص خربزه و فواید مصرف آن شامل موارد زیر میگردد.

  • اشتها آور: خوردن میوه خربزه برای تقویت اشتهامفید است و خوردن آن باعث هضم بهتر غذا میگردد.
  • التیام سوختگی: یکی از خواص خربزه کنترل والتیام سوختگی در دقایق اول است. به دلیل آن که گوشت خربزه یک ماده ضد تورم بهشمار می رود لذا به شکل ضماد روی سوختگیهای سطحی پوست بدن استفاده می گردد . مالیدن مغز میوه خربزه بر روی ناحیه سوخته باعث التیام و تسکین دردناحیه آسیب دیده میگردد.
  • یاری به پیشگیری و دفع سنگ کلیه: خاصیت مدر بودنیکی دیگر از خواص خربزه است. این میوه به دلیل دارا بودن پتاسیم بسیار مدر است،لذا باعث دفع مواد زاید و سموم موجود در خون شده و به فعالیت و شستشوی مثانه وکلیه ها یاری نموده و از احتباس ادرار و سنگ مجاری ادرار ممانعت می نماید. در طب سنتی از میوه و ریشه آن برای درماناختلالات مجاری ادرار استفاده میگردد.
  • دفع کرم و انگل روده: خوردن میوه خربزه برای برطرفعفونت، کرم و انگل های رودهای بسیار مفید است و خاصیت ضد عفونی و ضد میکروبدارد.
  • برطرف خستگی و عطش: خربزه از میوههای بینظیر تابستاناست که خوردن آن باعث برطرف عطش و خستگی از فرد میگردد. این میوه به دلیل داشتنمحتوای آب بالا، مواد قندی را فورا جذب خون نموده و از همین رو باعث بالا رفتن قندخون، برطرف خستگی و گرمازدگی میگردد .
  • درمان یبوست: خربزه خاصیت ملین داشته و برایدرمان یبوست مفید است.
  • مفید برای سلامت و طراوت پوست: میوه خربزه سرشاراز انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث است که در افزایش طراوت و شادابی پوستبسیار مفید است. همچنین خربزه دارای ویتامین A است، از این رو در ترمیم و تجدید سلولهای بدن نقشدارد .
  • برطرف کمخونی: خوردن میوه خربزه برای اشخاص مبتلا بهکمخونیبسیارمفید است،
  • درمان بیماریهای لثه: مصرف خربزه برای برطرف و بهبود بیماریهای لثه مفیداست.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامینها و آنتیاکسیدانهای موجود درخربزه با آسیبهای ناشی از رادیکالهای آزاد در بدن مقابله میکند . در نتیجه تمام این ترکیبات مهم درخربزه، از بسیاری سرطانها پیشگیری میکند و میتواند در درمان بسیاری از آنها مفید باشد. کاهش خطر ابتلا به سرطانهای سینه،دهان، ریه و روده عظیم از جمله مهمترین خواص خربزه هستند .

مضرات خربزه (توصیههای پزشکی و موارد منع مصرف)

  1. مصرف زیاد خربزه در بیشتر افراد ایجاد نفخ و درددر ناحیه معده و روده میکند، بنابراین ضروری است از زیادهروی در مصرف آن اجتناب نمود.
  2. خوردن خربزه برای بیماران دارای درد سینه و تبزیان دارد و باعث تشدید بیماری و ایجاد تبهای صفراوی میگردد.
  3. خوردن زیاد خربزه برای طحال مضر است.
  4. به دلیل بالا بودن میزان قند موجود در خربزه وتقویت اشتها که از مهمترین خواص خربزه است، افراط در مصرف آن باعث ایجاد چاقی شدهو برای بیمارن دیابتی موجب افزایش بیش از حد قند خون میگردد.
  5. خوردن خربزه و عسل به همراه هم مضر است و ایجادورم روده میکند.
  6. خوردن خربزه در بعضی افراد ایجاد حساسیت نموده،باعث ایجاد سردرد، سوزش گلو و ... میگردد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1297

به "خواص خربزه و فواید درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص خربزه و فواید درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید