خواب بیش از حد برای سلامتی مضر است!

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تحقیقات نو نشان می دهد که هم خواب ناکافی و هم خواب بیش از حد، می توانند خطر مسائل قلبی عروقی و مرگ زودرس را افزایش دهند.

خواب بیش از حد برای سلامتی مضر است!

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می دهد که یک سوم جمعیت ایالات متحده آمریکا، خواب کافی ندارند.

CDC نیز هشدار می دهد که محرومیت از خواب موجب افزایش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و افسردگی می شود.

اما، با توجه به تحقیقات نو که در نشریه اروپایی قلب منتشر شده است، خواب بیش از حد به همان مقدار کم خوابی می تواند مضر باشد.

چوانگشی وانگ، کاندیدای دکترا در دانشگاه مک مستر در انتاریوی کانادا، و کالج پزشکی پکن در آکادمی علوم پزشکی چین، نویسنده اصلی این مقاله نو است.

عواقب سلامتی خواب بیش از حد

وانگ و همکارانش عادت های خواب بیش از 116000 نفر بین سنین 35 تا 70 ساله که در مطالعه اپیدمیولوژی شهری روستایی (PURE) ثبت نام کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

محققان همچنین در تجزیه و تحلیل خود، اطلاعاتی در مورد شرایط اجتماعی-اقتصادی شرکت کنندگان، عادت های شیوه زندگی، فعالیت بدنی، رژیم غذایی، استفاده از داروهای مختلف و سابقه خانوادگی بیماری های مزمن، کسب کردند.

در مجموع، 4381 نفر مردند و 4365 نفر در طی دوره پیگیری 8 ساله مطالعه، یک حمله قلبی یا سکته مغزی داشتند.

تجزیه و تحلیل از طریق وانگ و تیم او نشان داد افرادی که به طور منظم بیش از 6-8 ساعت توصیه شده در شب خواب بودند، احتمال بیشتری به دچار شدن به مرگ زودرس یا بیماری قلبی عروقی داشتند.

به طور خاص، خطر مرگ زودرس یا مسائل قلب و عروق، در افرادی که 8-9 ساعت خواب داشتند نسبت به کسانی که مقدار توصیه شده خواب داشتند، 5 درصد بیشتر بود.

افرادی که 9-10 ساعت خواب داشتند، 17 درصد بیشتر به مرگ زودرس و یا توسعه بیماری های قلبی عروقی دچار شدند. به طور مشابه، افرادی که به طور منظم بیشتر از 10 ساعت خواب داشتند، احتمال ابتلا به مرگ زودرس یا مسائل قلبی عروقی در آنها 41 درصد افزایش یافت.

همچنین در این مطالعه، افرادی که 6 ساعت یا کمتر خواب داشتند، احتمال دچار به مسائل ذکر شده در بالا، 9 درصد افزایش یافت. با این حال، نویسندگان هشدار می دهند که این افزایش از نظر آماری قابل توجه نیست.

وانگ در مورد یافته ها اشاره می کند و می گوید: مطالعه ما نشان می دهد که مدت زمان مطلوب خواب برآورد شده برای بزرگسالان 6 تا 8 ساعت در روز است.

او می گوید: با توجه به اینکه این یک مطالعه مشاهداتی است که تنها می تواند یک ارتباط را به جای اثبات رابطه یک علت نشان دهد، ما نمی توانیم بگوییم که خواب بیش از حد به تنهایی باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود.

با این حال، خواب ناکافی می تواند یک عامل اصلی مرگ و بیماری های قلبی-عروقی باشد و خواب بیش از حد ممکن است شرایط اساسی را نشان دهد که باعث افزایش ریسک این مسائل می شود.

نویسنده، دکتر سلیم یوسف، پژوهشگر اصلی تحقیق PURE و استاد پزشکی در McMaster، همچنین در مورد یافته ها توضیح می دهد.

عموم مردم باید اطمینان داشته باشند که روزانه حدود شش تا هشت ساعت خواب داشته باشند. از سوی دیگر، اگر به طور مرتب بیش از حد خوابیدید، برای مصال بگوییم بیش از نه ساعت در روز، پس ممکن است به منظور اطلاعات از سلامت کلی خود، بخواهید به یک دکتر مراجعه کنید.

دکتر یوسف ادامه داد: برای پزشکان از جمله سوالاتی در مورد مدت زمان خواب و چرت های روزانه در تاریخ بالینی بیماران، ممکن است در شناسایی افرادی که در معرض بالای خطر مسائل قلبی و عروقی یا مرگ هستند، مفید باشد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2123

به "خواب بیش از حد برای سلامتی مضر است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب بیش از حد برای سلامتی مضر است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید